בכיר ביו-טיוב: "אנו לא מתחרים בטלוויזיה, אנו מוצר משלים"

מתיו גלוזבאך, המנהל האזורי של יו-טיוב, חושש מהכרזת מלחמה על הטלוויזיה ומנסה להנמיך את הלהבות: "אנחנו כן מתחרים על תשומת-הלב של הקהל, אבל בחלק מהמקרים אנחנו גם עובדים יחד עם גופי טלוויזיה" ■ ראיון בלעדי ל"גלובס"

שבע שנים עברו מאז הפציע אתר יו-טיוב לעולם ושינה את הדרך שבה אנחנו צורכים וידיאו באינטרנט. אך נראה שעל אף הזמן שעבר, האתר המוביל לצפייה בווידיאו באינטרנט ומנוע החיפוש השני בפופולריות, כפי שמכנים אותו, עדיין מחפש את הדרך הנכונה אל ההצלחה.

יו-טיוב אמנם מצליח מאוד עם 70 שעות של וידיאו שמועלות כל דקה (עלייה של 50% לעומת מאי 2011), 4 מיליארד צפיות ביום ו-3 מיליארד שעות צפייה בחודש, אבל הבעיה היא שנוסחת הקסם להפיכת 800 מיליון המשתמשים החודשיים למכונת מזומנים, עדיין ממשיכה להתגבש.

יו-טיוב אמנם מכניס לגוגל, החברה-האם שרכשה אותו ב-2006 ב-1.3 מיליארד דולר, סכום שנתי מוערך של 2-3 מיליארד דולר, אך השימוש המסיבי באתר מצדיק יכולות למוניטיזציה גבוהה יותר. כדי לעשות זאת נכון, נמצאים כעת על הכוונת המפרסמים הגדולים מהטלוויזיה. כלומר, האתר רוצה למשוך אותם אליו ובכך לנסות להסיט תקציבים מהמסך בסלון אל המסך הקטן יותר - של המחשב, הסמארטפון או הטאבלט.

יו-טיוב חתם באחרונה שיתופי פעולה עם האולפנים המובילים בהוליווד לצורך שירות השכרת סרטים בתשלום, אך גולת הכותרת היא יצירת תוכן מקורי ואיכותי, בין היתר, באמצעות פרויקט הדגל - פיתוח של 100 ערוצי תוכן מקורי תחת השם Original Channels. עם השקעה של 100 מיליון דולר, יו-טיוב רוצה למשוך את המפרסמים מהטלוויזיה ומציעה להם כר נוח לפרסום על-ידי הפיכת ערוצי התוכן החדשים לערוצי נישה - ערוץ נשים, ערוץ גיימינג, ערוץ ספורט וכדומה.

עם "פילוח לפי הספר" ושורה של כוכבים שמעורבים בעשייה כמו מדונה, ג'יי זי, אשטון קוצ'ר, שאקיל אוניל ואחרים, המציאות החדשה נראית כמו מאבק איתנים בין שתי פלטפורמות הווידיאו הפופולריות ביותר כיום - יו-טיוב מול הטלוויזיה. אבל באתר הפופולרי דווקא מנסים להנמיך את הלהבות.

"אנחנו לא מתחרים בטלוויזיה אלא משלימים אותה", טוען בראיון בלעדי ל"גלובס" מנהל יו-טיוב באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, מתיו גלוזבאך. "אנחנו כן מתחרים על תשומת-הלב של הקהל על-ידי מינוף היתרונות והכוח של פלטפורמת הווידיאו של האתר, אבל בחלק מהמקרים אנחנו גם עובדים יחד עם גופי טלוויזיה", הוא אומר. דוגמאות לכך, מספק גלוזבאך דרך שיתופי פעולה עם חברות טלוויזיה שונות, כמו זו של זכיינית ערוץ 2 רשת בתוכנית The Voice (ראו מסגרת) או בבריטניה עם תוכנית הריאליטי המצליחה Britain's Got Talent, שערכה אודישנים לתוכנית דרך יו-טיוב.

יחד עם זאת, גלוזבאך מסביר, כי בשונה מהשידור בטלוויזיה, ביו-טיוב התקשורת היא דו-כיוונית והתוכן לא מועבר בצורה פסיבית. "הצופים מאוד מעורבים - הם עושים לייקים, מגיבים ומשתפים. ההקלקלות על כפתורי ה-Like/Dislike ביו-טיוב הוכפלו בשנה האחרונה ואם נסתכל על פייסבוק - מדי יום נצפים דרך הרשת החברתית סרטוני יו-טיוב ששווים באורכם ל-500 שנים".

ערוצי תוכן מקורי

מעבר לרצון למשוך את המפרסמים מהטלוויזיה אל עבר אתר שיתוף הווידיאו הגדול בעולם, גלוזבאך מסביר כי מטרת הפעילות היא למשוך קהל חדש לתוכן איכותי. הכוונה, במילים אחרות, היא לאפיין את יו-טיוב קצת אחרת מאשר אתר שבו רואים חתולים מנגנים על פסנתר או כלבים שרוכבים על סקייטבורד.

לא פחות חשוב הוא הרצון של יו-טיוב ליצור פלטפורמת הפצה עבור יוצרים שונים כדי לקדם את התוכן הקריאטיבי שלהם. "יתרון הגודל של יו-טיוב מאפשר גם למי שיוצר תוכן בנושא שולי יחסית למצוא את קהל הנישה שלו", אומר גלוזבאך ופורש את החזון של החברה באמצעות עולמו של סטיב ג'ובס המנוח. "אנחנו רוצים שערוצי התוכן המקורי של יו-טיוב יעשו ליוצרים מה שה-App Store של אפל עשתה למפתחי האפליקציות", הוא מצהיר.

"הערוצים האלה מהווים יותר מ-25 שעות של תוכן חדש שעולה לרשת מדי יום, כשכרגע יש כבר 60-70 ערוצים באוויר, בדרך ל-100 בסה"כ".

יו-טיוב, אגב, הוא לא האתר היחיד שהחליט לקפוץ על עגלת התוכן המקורי. בחודשים האחרונים גופי אינטרנט כמו יאהו ו-AOL, לצד שירותי צריכת מדיה כמו hulu ונטפליקס מנסים גם הם את מזלם.

בינתיים נראה שהאתרים הללו נהנים מזינוק מרשים במיוחד בצריכת הווידיאו באינטרנט ולצדו, כמובן, מגיעה גם עלייה בהיקף הפרסום. על-פי חברת המחקר eMarketer, השנה צפוי השוק בארה"ב לגלגל 3.1 מיליארד דולר - עלייה של 40% לעומת השנה שעברה.

עם זינוק בכמות הסרטונים והצפיות, רמת מעורבות גבוהה מצד הגולשים ותוכן מקורי כמעט כמו בטלוויזיה, נראה שהיום שבו יו-טיוב ישתלט גם על המסך בסלון לא רחוק מדי.

העתיד, שנמצא ממש מעבר לפינה, הוא הטלוויזיות החכמות (Connected TV) - מסכים שמגיעים עם חיבור אלחוטי לאינטרנט ומאפשרים צריכת תוכן ישירות מהאינטרנט. נקודת מפנה זו תבשר טובות עבור יו-טיוב כך שתכני האתר יהיו זמינים ישירות מהמקלט בסלון, אך גם עלולה לפגוע בניסיון להתחרות על ליבם של המפרסמים.

במציאות כזו, חברות הטלוויזיה יוכלו לקבל פילוח מעמיק יותר של הצופים בתוכניות שלהן וכך להגיש אנליזה מוכחת למפרסמים. אבל המציאות מורכבת יותר: לגופי הטלוויזיה יהיה בעתיד כאב ראש בתחרות על הצופה לא רק מהצד של יו-טיוב אלא גם מצידן של גוגל, פייסבוק או טוויטר, שיחכו לצופים במרחק זפזופ אחד בשלט.

אפליקציות שיתוף הווידיאו צוברות תאוצה - יו-טיוב צריכה לדאוג?

תוכני הווידיאו צוברים פופולריות לא רק בתוך יו-טיוב אלא גם בתחום האפליקציות הסלולריות. כך, הפכו SocialCam ו-Viddy, שפותחו לפני כשנה, לשתיים מהאפליקציות החמות ביותר היום בחנות ה-Appstore של אפל. האפליקציות מאפשרות צילום ושיתוף קל במיוחד של וידיאו ישירות מהסמארטפונים ומהטאבלטים, שהלכו והשתכללו בשנים האחרונות מבחינה טכנולוגית, אך גלוזבאך לא רואה בהן מתחרות. הן אמנם מאפשרות שיתוף פנימי בתוך הרשת החברתית שלהן של תוכני הווידיאו, אך העובדה שהשיתוף אפשרי גם דרך יו-טיוב מרגיעה אותו.

"אני לא רואה בשתי האפליקציות תחרות אלא הוכחה נוספת לכוח שיש כיום לווידיאו", הוא מסביר. "אנחנו רואים ב-SocialCam וב-Viddy כמוצרים מאוד משלימים. בסופו של דבר, צמיחת מערכת תומכת לתחום הווידיאו באינטרנט הוא דבר טוב גם למשתמשים וגם ליו-טיוב".

ישראל ביו-טיוב: הערוץ של The Voice הכי פופולרי

מתיו גלוזבאך עוקב גם אחר הפעילות של ישראל ביו-טיוב, בעיקר מכיוונם של גופי מדיה, ובוחר לציין לטובה את זכיינית ערוץ 2 רשת והפעילות שלה עם תוכנית הריאליטי The Voice. "ברשת עשו שימוש נרחב ביו-טיוב לקראת השידורים החיים של התוכנית וגם תוך כדי התוכנית. זה יצר הרבה עניין ומעורבות אצל הקהל מסביב לתוכנית", אומר גלוזבאך.

טל סלע, מנהל שיתופי פעולה של יו-טיוב בישראל, מוסיף כי הרעיון היה ששתי המדיות - האינטרנט והטלוויזיה - יחזקו אחת את השנייה. "רשת יצרה את מצעד היו-טיוב והגולשים הצביעו על הקליפים המועדפים עליהם ואלה שודרו לאחר מכן בטלוויזיה". הוא מציין, כי הפעילות הניבה תוצאות מרשימות ולראייה הערוץ של The Voice הוא הכי פופולרי בישראל עם יותר מ-40 מיליון צפיות.

מלבד רשת, יו-טיוב משתף פעולה בישראל גם עם ערוץ הספורט, ערוץ הילדים וגופי תוכן אחרים. תחום חזק נוסף בישראל הוא מוזיקה וכאן ניתן לציין שיתופי פעולה עם רוב חברות התקליטים הישראליות, לצד ערוצים רשמיים לאמנים מובילים.

"אייל גולן, עם כ-117 מיליון צפיות, הוא דוגמה מעולה להצלחה ביו-טיוב", אומר סלע. "הוא מעלה הרבה תכנים ליו-טיוב - לא רק של קליפים אלא גם הופעות. עומר אדם ושלמה ארצי הם באותה מיקשה איתו ועושים עבודה טובה בפלטפורמה של יו-טיוב".

המספרים של יו טיוב
 המספרים של יו טיוב