מניית אפל נוסקת, וטים קוק הוא המנכ"ל המתוגמל ביותר

"וול סטריט ג'ורנל" פרסם את רשימת המנכ"לים בעלי השכר הגבוה ביותר בארה"ב ב-2011 ■ עוד ברשימה: לארי אליסון מאורקל ורוברט איגר מדיסני

טים קוק, מנכ"ל אפל ויורשו של סטיב ג'ובס המנוח, היה המנכ"ל המתוגמל ביותר בארה"ב, הודות לאופציות למניות שהכניסו לו יותר מ-300 מיליון דולר מעל שכרו של המנכ"ל השני ברשימה, לארי אליסון מאורקל, לפי סקר ה"וול סטריט ג'ורנל" שפורסם אתמול (ב').

קוק, שקיבל לידיו את ניהול החברה שהביאה לעולם את האייפון והאייפד באוגוסט 2011, חודשיים לפני מות המייסד סטיב ג'ובס מסרטן, לקח הביתה חבילת תגמול בשווי 378 מיליון דולר. שכר הבסיס השנתי שלו היה 900,000 דולר בלבד, וכך גם ההטבה השנתית שלו, אך הוא קיבל 376 מיליון דולר במענק מניות חסומות בהתבסס על מחיר המניה באותה עת.

קוק צפוי לראות את התגמול שלו נוסק עוד יותר לסטרטוספרה השנה. מניית אפל עלתה מתחילת השנה ב-29%, כולל עלייה של 5.5% במסחר אמש.

מגבלות חריגות

התגמול של קוק הוא הגבוה ביותר שתועד בסקר שכר המנכ"לים השנתי של ה"ג'ורנל" מאז 2006 לפחות, השנה שבה שינתה רשות ניירות הערך הפדרלית (SEC) את כללי דיווחי תגמול הבכירים בחברות בורסאיות.

למניות שקיבל קוק יש מגבלות חריגות. הוא אינו יכול לממש מחצית מהן לפני שנת 2016, ואת המחצית השנייה לפני 2021. עם זאת, העלייה המהירה של המניה אומרת שהחבילה שקיבל קוק שווה כיום 530 מיליון דולר.

בדיווחיה ל-SEC מסרה אפל שהיא רואה את המניות שניתנו לקוק כתגמול לעשר השנים הבאות, ולא רק ל-2011.

חבילת התגמול של לארי אליסון, המנכ"ל הנמרץ של חברת תוכנות העסקים אורקל, הסתכמה ב-76 מיליון דולר, פחות מחמישית מזו של קוק. מדובר על עלייה של 11% מ-2010. אליסון לא קיבל שכר אלא בונוס של 13.3 מיליון מניות ואופציות למניות בסך 62.7 מיליון דולר. אחזקתו במניות החברה, 22%, שווה כעת מעל 29 מיליארד דולר.

300 הגדולות

בדיווחיה ל-SEC, אורקל מסבירה שאליסון מקבל אך ורק בונוסים ואופציות כדי שההטבות שלו יהיו קשורות ליצועי החברה. רווחי אורקל עלו ב-39% בשנה שהסתיימה מאי 2011, והמניה עלתה ב-52%. לעומת זאת, בשנת העסקים שמסתיימת בסוף חודש זה, המניה איבדה 24%.

סקר השכר, שערכה קבוצת Hay להזמנת ה"וול סטריט ג'ורנל", כיסה את 300 החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב במונחי הכנסות. מנכ"ל רשת השידור CBS לזלי מונבס היה השלישי ברשימה של 2011, עם 69 מיליון דולר, לפני מנכ"ל רשת האופנה המצויה בקשיים JCPenney, רונלד ג'ונסון, שלקח הביתה 53 מיליון דולר.

החמישי ברשימה היה מנכ"ל מוטורולה מוביליטי, סנג'אי ג'הה, עם 47 מיליון דולר. יתר עשרת הראשונים היו מנכ"לי סיטיגרופ, ויאקום, מוטורולה סולושנס, וולט דיסני ופורד (שמנכ"לה, אלן מולאלי, לשעבר בכיר בבואינג, הרוויח 29 מיליון דולר).

המנכלים המתוגמלים ביותר
 המנכלים המתוגמלים ביותר