סיעת יהדות התורה נגד הצעת החוק לקבורה מסחרית

בשבוע שעבר אושרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק המתייחסת לאתר קבורה שייבנה במודל עסקי ליד שוהם ■ גורם בכיר בשירותי הדת: "הצעה אנטי-חברתית קשה, שתגרום לציבור לשלם על שירות שהוא מעולם לא שילם עליו"

"הצעת החוק לבית העלמין במודל עסקי במחצבת ברקת הנטושה היא הצעה אנטי-חברתית קשה, שתגרום לציבור לשלם על שירות שהוא מעולם לא שילם עליו, תשלום גבוה ומופקע שישולם ליזמים כדי שהאוצר לא יכניס את היד לכיס", כך אומר גורם בכיר בשירותי הדת על הצעת החוק הממשלתית שאושרה לקריאה שנייה ושלישית בשבוע שעבר בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, המתייחסת לאתר קבורה שייבנה לראשונה במודל עסקי.

הצעת החוק הממשלתית שאושרה בשבוע שעבר בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס), מדברת על מודל קבורה שלראשונה בישראל יופעל על ידי יזם ולא על ידי מלכ"רים. אולם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) העביר רביזיה שתידון מחר בדיון נוסף בוועדה. הוא מבקש להפיל את הצעת החוק בטענה שהיא תגרום לציבור לשאת בתשלומים שהיה על המדינה לשלם ושתביא לפגיעה קשה בנפטרים ובבני משפחותיהם מההיבט הרגשי והכלכלי.

בית העלמין מתוכנן ממזרח לכביש מספר 444 וממערב לכביש מספר 6, בשטח מחצבת ברקת הנטושה, ליד שוהם. במתחם יספוקו כ-330 אלף חלקות קבר במספר שיטות קבורה, בעיקר לתושבי גוש דן. ההערכה היא שבעתיד מרבית הקבורה באזור המרכז תופנה לשם.

בית העלמין ייבנה בשני שלבים: בשלב א' יפותחו תשתיות עליות ובשלב ב' יוקמו אתרי הקבורה. בדיון הוועדה בשבוע שעבר ציין כהן שבמודל העסקי יוכל היזם להרוויח, אולם הוא הגביל את תעריפי המקסימום כדי שהציבור לא ייאלץ לשלם תשלום גבוה מאוד. הוועדה אף קבעה שבן זוג של נפטר המבקש לרכוש חלקת קבר ליד יקירו/יקירתו, ישלם 80% מהתעריף ואילו שני בני זוג שירכשו חלקה לקבורה משותפת ישלמו 64% מהתעריף.

אתר ברקת אושר לקבורה כבר ב-2001 במסגרת תוכנית שנידונה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. "מדובר במחצבה נטושה שהמדינה היתה אמורה להשקיע בה מאות מיליוני שקלים כדי להפוך אותה לבית עלמין", מסביר גורם בכיר בשירותי הדת, "אבל בהמשך הקרן לשיקום מחצבות הולאמה ע"י משרד האוצר וכנראה שהאוצר החליט שלא לשים כסף, אלא שהאזרח יממן. גיבשו הצעת חוק שאומרת שבבית העלמין ברקת יהיו תעריפים מיוחדים לרכישת מקום קבורה בחיים, תעריפים הגבוהים ממחירי השוק בכל חברות קדישא. עד היום אדם שנפטר היה מקבל חלקה פטורה, מה שהיה ידוע כחלקת ביטוח לאומי, כלומר, ב-90% מהחלקות האלה הנפטר היה מקבל מקום קבורה בחינם. אבל הצעת החוק החדשה אומרת שלמרות החוק שאוסר על גביית כסף מנפטר בחלקה פטורה, הרי שבבית העלמין ברקת ניתן יהיה לגבות כסף על חלקה.

"המשמעות היא שמדינת ישראל, במקום לבוא ולממן את הקמת בית העלמין ברקת, בעצם שוברת משהו שהיה נהוג במשך 64 שנות קיומה של ישראל, והוא שהמדינה דואגת למקום קבורה חינם. בהצעת החוק המדינה בעצם מנסה לגלגל על האזרח את העלויות העצומות של הקמת בית העלמין ברקת. מבחינה חברתית מדובר בדבר שלא ייעשה - גם יגבו כסף מנפטרים, מה שעד היום לא ניתן היה לעשות ובכך נלך לתקדים חמור ביותר, וגם התעריפים למכירה של מקומות קבורה שנרכשים בחיים יעלו בצורה משמעותית, כדי שהאוצר לא יצטרך להכניס את היד לכיס ולממן את בית העלמין".

ח"כ מקלב, שמתנגד להצעת החוק וביקש לקיים דיון נוסף בוועדת הפנים, אמר ל"גלובס" כי "אישור הצעת החוק תעשה עוול ותיצור בעיה קשה לעתיד. המשמעות של הצעת החוק היא שפשוט לוקחים את נושא הטיפול בקבורה ובנפטרים, וממסחרים אותו. יש פה פגיעה ערכית. הטיפול במתים ובקבורתם ידוע כמעשה חסד, זהו דגל של מעשה אמת במשך אלפי שנים ביהדות, וזהו נושא רגיש במיוחד. ממסחרים את עניין הקבורה, בתי העלמין והלוויות, והופכים אותם לאיזה כביש 6 או רכבת קלה".

הוא הוסיף: "הקבורה תהיה הרבה יותר יקרה. כל יזם שירצה יוכל להתמודד על המכרז ובמקום שנראה שיפור בנושאים האלה נראה רק הידרדרות במצב. אני מופתע שמשרד הדתות מוביל את העניין. גם בתחבורה הציבורית עשו רפורמה ואף אחד לא יכול להגיד שיש שיפור בתחבורה הציבורית. בשעות הכי קשות של משפחות אנחנו גם הולכים לפגוע בערכים ולמסחר את העניין? זה ייצור עיוות".