קיקה: אור ירוק למכירת החיסול; החברה הולכת לפירוק

ביהמ"ש קיבל את בקשת הנאמנים להעביר את קיקה מהקפאת הליכים לפירוק ■ המשמעות: 170 מתוך 250 עובדי קיקה יפוטרו ■ חנות קיקה בנתניה תיפתח בקרוב לצורך מכירת חיסול, במסגרתה יימכר כל המלאי בהנחות של 30%-50%

8 חודשים לאחר הפתיחה החגיגית, קיקה ישראל נכנסת להליך פירוק וחיסול מלאי: בית המשפט המחוזי מרכז נעתר אמש (ג') לבקשת הנאמנים של יבואנית הריהוט להעביר את החברה ממצב של הקפאת הליכים לצורך הבראה להליך של פירוק.

המשמעות: 170 מתוך 250 עובדי חנות הרהיטים קיקה יקבלו בימים הקרובים הודעות רשמיות על פיטוריהם וסיום עבודתם.

סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז, השופט אילן שילה, ציין בהחלטתו כי "אין דרך אחרת אלא לקבל את בקשת הנאמנים ולהורות על הפסקת הליך הקפאת ההליכים, באופן שההליך יימשך במסגרת תיק הפירוק".

זאת לאחר שהשופט קיבל את דוח הנאמנים, הכלכלן אלון כהן ועו"ד רון בר-ניר, בו צוין כי השניים הגיעו "למסקנה חד-משמעית כי לחברה עצמה אין כל אפשרות להחזיר את חובותיה המסתמכים בסך של 170 מיליון שקל, ואין גם סיכוי שרוכש פוטנציאלי ירכוש חברה שכזאת, על הפסדיה האדירים ונכסיה המעטים יחסית לחובות".

על כן ביקשו הנאמנים להפסיק את הליך הקפאת ההליכים ולהמשיך את הליכי חדלות הפירעון בפירוק, במסגרתו ימוצו הניסיונות למכור את נכסי החברה ולמכור בצורה המהירה ביותר את מלאי החברה, "בעוד העובדים שיפוטרו יוכלו למצות זכויותיהם מול הביטוח הלאומי, בהתאם להוראות הדין".

על-פי ההחלטה, כהן ובר-ניר מונו כמפרקים זמניים. השופט שילה אישר את בקשתם להורות על פיטורי רוב העובדים וליישם את תוכנית ההפעלה וחיסול המלאי שהציעו, במהלך תקופה קצובה של כ-5 שבועות.

במסגרת תוכנית ההפעלה האמורה תיפתח חנות קיקה בנתניה, ככל הנראה לאחר חג השבועות, ותפעל במתכונת שעות מצומצמת לצורך מכירת חיסול, במסגרתה יימכר כל מלאי החנות בהנחות של משמעותיות של 30% עד 50% ממחיר המוצרים טרם קריסת החברה.

לצורך מכירת החיסול יועסקו ברשת 85 עובדים, שלא יכללו בהליך הפיטורים הכולל, בעלות חודשית של כ-800 אלף שקל. העסקת כ-250 עובדים כפי שהיה ערב הקריסה, טענו הנאמנים, אינה נחוצה, ועלותה החודשית עמדה על 1.9 מיליון שקל.

להערכת הנאמנים, מכירת החיסול תסתיים ב-30 ביוני. הסחורה שלא תימכר עד אז תועבר למחסן חיצוני לאחסון ותימכר בשלב שני בדרך של מכירת מלאים.

כזכור, נציגי רשת הריהוט האוסטרית, שהשיקה את הסניף בנתניה בספטמבר 2011, הפסיקו לפני כשבועיים את פעילותה, והגישו לבית המשפט בקשה להקפאת הליכים ובקשה למנות את אלון כהן ועו"ד רון בר-ניר כנאמנים לחברה.

רשת קיקה נמצאת בבעלות בטיטו סלומון (85%) וחברת אשטרום נכסים (15%). סניף הרשת בנתניה אמור היה להיות בסיס לפעילות רחבה יותר של קיקה בישראל, שציפתה לשחזר כאן את הצלחתה המסחררת של איקאה.

החברה בישראל התחייבה בפני קיקה העולמית לפתוח סניף נוסף עד סוף השנה הנוכחית ועוד 4 סניפים עד סוף 2014, ואחד מהם לפחות היה אמור להיפתח עד סוף 2013 בירדן.

הסניף הענק והמושקע בנתניה, הנמצא בבעלות אשטרום, הציע מגוון רחב של מוצרים ורהיטים. השקתו לוותה בהתנפלות קונים ובאזז ענק בתקשורת, אך לא חלפו ימים רבים עד שהתברר כי הסניף אינו עונה על הציפיות.

בטיוטת הבקשה להקפאת הליכים נכתב: "המציאות טפחה על פניה של החברה, ולמרות המאמצים והמשאבים העצומים שהושקעו לפני ואחרי פתיחת החנות, ואף שאכן הייתה תנועת קונים רבה בחנות, מחזורי המכירות שלה נשארו נמוכים ביותר, והחנות סבלה מהפסדים משמעותיים".