עוקפים את החסימות: פתרונות לאתרים שמאבדים הכנסות

הסטארט-אפ ClarityRay מציע פתרונות לאתרים שהכנסתם פוחתת בגלל גולשים שמדלגים על פרסומות ■ "צריך לשנות את המודל העסקי של פרסומות שקופצות מכל עבר ולתת לגולשים חוויה נקייה מפרסומות אבל באופן שיאפשר לאתרים להמשיך לחיות כלכלית"

אחד הדברים המעצבנים בגלישה באינטרנט בשנים האחרונות הוא הפרסומות שקופצות מכל מקום. באנרים בראש העמוד, פרסומות וידיאו שמתחילות לרוץ מבלי שלחצנו על play וחלונות קופצים למיניהם. זו הסיבה שמיליוני גולשים מצביעים ברגליים ויותר ויותר מהם מתקינים חוסמי פרסומות (Ad Block).

הבעיה היא שהפתרון לא מושלם. הגולשים אמנם נהנים מאתרים "נקיים" יותר אך בעלי האתרים מאבדים כסף, מכיוון שהמפרסמים משלמים להם לרוב לפי היקף החשיפות של המודעות שלהם. כמה כסף הולך לאיבוד? חברת הסטארט-אפ הישראלית ClarityRay טוענת, כי על-פי מחקר שערכה מדובר ב-9.26% מהחשיפות שנחסמות על-ידי תוספי Ad Block למיניהן.

"המשמעות היא שכ-10% מההכנסות של האתרים פשוט נמנעות", מסביר המנכ"ל עידו יבלונקה. יבלונקה הקים את ClarityRay יחד עם ואדים זק, לשעבר ראש פרויקט ביחידת 8200, וגיא פיטלקו, לשעבר ראש צוות פיתוח ביחידה טכנולוגית במודיעין.

לדברי יבלונקה, "אתה לא יכול להסתכל על הגולשים שמתקינים חוסמי פרסומות ולהגיד שהם אנשים רעים. זה לא המצב", אומר יבלונקה. "המטרה שלנו היא להביא את כל הבלאגן הזה למצב עסקי בר-קיימא. חוסמי הפרסומות היום זה כמו קבצי MP3 לפני עידן ה-iTunes. צריך לשנות את המודל העסקי של פרסומות שקופצות מכל עבר ולתת לגולשים חוויה נקייה מפרסומות אבל באופן שיאפשר לאתרים להמשיך לחיות כלכלית".

חברת ClarityRay מציעה שני פתרונות: הראשון מאפשר לאתרים לעקוף את החסימות הקיימות היום ולהציג פרסומת אחת לא פולשנית, שתאפשר לאתר לשמור על הכנסה כלשהי מפרסום. "יש לנו יתרון טכנולוגי שבלתי אפשרי לעקוף אותו. אנחנו מאתרים בזמן אמת את השימוש בחוסם פרסומות ומגישים פרסומות חלופיות שהחוסמים למיניהם לא יכולים להבדיל בינן לבין תוכן רגיל באתר", מסביר יבלונקה.

תשלום מהגולשים

הפתרון השני של ClarityRay, שמוצע כמוצר לצדו של הפתרון הראשון לעקיפת החסימות, הוא תשתית שתאפשר לכל גולש לשלם כדי לא לראות פרסומות. מהצד של בעלי האתרים פתרון זה יאפשר להם דווקא להרוויח יותר מהגולשים מאשר מהמפרסמים. "אם אתר גובה מגולש 2 דולרים לחודש, גם בניכוי עמלה שלנו הוא ירוויח יותר בדרך הזו. היום אתר אינטרנט מרוויח רק 30 סנט על כל 2 דולרים מהפרסום כי הכסף עובר דרך מתווכים שונים", אומר יבלונקה.

החברה, שכבר פועלת עם 5-6 אתרים גדולים בישראל, באירופה ובארה"ב, גייסה 500 אלף דולר מסער וילף, המייסד-שותף של Fraud Sciences שנמכרה ב-2008 ל-PayPal ב-169 מיליון דולר.