לאומי יפריש 150 מ' ש' בשל חובות גנדן של דנקנר

מניית אי.די.בי צנחה ב-81% בשנה האחרונה; הנפילה הקטינה את הבטוחות לחוב ■ אם מצבן לא ישתפר, צפויה ברבעון השני הפרשה דומה ■ ככל הידוע, גנדן עומדת בתשלומים השוטפים ואינה נמצאת בפיגור כך שהחוב אינו מוגדר "בעייתי"

הנפילה במניות אי.די.בי משפיעה גם על הבנקים. ל"גלובס" נודע כי עקב הצניחה במניות אידיבי אחזקות יפריש בנק לאומי בדוחות הרבעון הקרוב, שיתפרסמו בשבוע הבא, סכום המוערך ב-150 מיליון שקל - כרבע מחובות בעלת השליטה בקונצרן, גנדן של נוחי דנקנר, לבנק.

ככל הידוע, גנדן עומדת בתשלומים השוטפים ואינה נמצאת בפיגור, כך שהחוב אינו מוגדר בעייתי. אולם, מניות אי.די.בי אחזקות מהוות בטוחות לאשראי של גנדן, ולאור הירידה בשווי הקונצרן נאלץ לאומי לבצע את המחיקה.

מנכ"לית לאומי, רקפת רוסק עמינח, ממלאת עדיין גם את תפקידה הקודם, ראש החטיבה העסקית. בתגובה נמסר מלאומי, כי "הבנק אינו מגיב בענייני לקוחותיו".

בשנת 2003 נטלה גנדן אשראי מבנק לאומי, שהיווה את מקור המימון העיקרי לרכישת השליטה באי.די.בי. היקף ההלוואה מלאומי, לאחר ביצוע רכישות נוספות במהלך השנים, עומד כיום על כ-600 מיליון שקל. מול ההלאווה קיבל לאומי שעבוד על 31% ממניות אי.די.בי אחזקות מתוך 46% שמחזיקה גנדן; למזרחי טפחות, מלווה נוסף של גנדן, שעבוד על 7% נוספים.

עד תחילת 2011 היה היחס שבין ההלוואה לשווי הנכס (LTV) כ-10% בלבד, כיוון ששווי השוק של אי.די.בי אחזקות היה מעל 5 מיליארד שקל. עם צניחת מניית אי.די.בי הבטוחות נשחקו. בשנה האחרונה ירדה המניה ב-81% (בחודש מאי לבדו ב-32%).

לאור זאת ביקש לאומי הגדלת בטוחות ודנקנר חיזק אותן. שלי ברגמן, אחותו של דנקנר, המחזיקה 4% מאי.די.בי, ואביו, יצחק דנקנר, המחזיק 3% מהמניות, העמידו את המניות שברשותם כבטוחה נוספת. גם זה לא הספיק, כיוון שכעת נסחרת אי.די.בי לפי שווי של כ-800 מיליון שקל בלבד, ואילו שווי המניות שמחזיקה גנדן הוא כ-400 מיליון שקל. היקף ההלוואה עומד כאמור על 600 מיליון שקל, כך שההלוואה גבוהה משמעותית מהבטוחה שלה, וחייבה את לאומי למחוק.

הסיבה להפרשה בדוחות היא שיטה חדשה לטיפול בחובות מסופקים במערכת הבנקאית - חוזר חובות פגומים, שנכנס לתוקף בראשית 2011. חוזר זה מצמצם את יכולת הבנק לשערך בטוחות נסחרות מעבר לשווי השוק, ומקטין את מרחב שיקול הדעת שלו בזמן ההחלטה על הפרשות. מסיבה זו נאלץ בנק הפועלים להפריש אשתקד בגין חובות מוטי זיסר, שמולם היו משועבדות מניות זיסר באלביט הדמיה, שנפלו אף הן בחדות.

מקורות בנקאיים מדווחים, כי לאור השווי הנוכחי של אי.די.בי היה לאומי אמור למחוק 300-350 מיליון שקל, אך מאחר שהדוחות הם לסוף מארס ונפילת המניה הייתה בעיקר במאי, ניתן לטעון כי מדובר בנפילה זמנית. לכן לאומי מעדיף למחוק עכשיו רק מחצית מהסכום הנדרש, בתקווה שעד מועד סגירת הדוחות לרבעון השני אי.די.בי תתאושש או שדנקנר יחזק עוד את הבטוחות.

למרות המחיקות בגין חובות נוחי דנקנר, מעריכים במערכת הבנקאית כי הפרשות אלו לא יפגעו מאוד בדוחות הכספיים שלאומי יפרסם בשבוע הבא. על פי הערכות כמה מהאנליסטים, לאומי יציג ברבעון הראשון רווח של 330-400 מיליון שקל ותשואה על ההון של 5.5%-6.8%. בנוסף מעריכים בבית השקעות פסגות, כי לאור חשיפת לאומי לפרטנר ולאג"ח אירופיות, ייתכן כי לאומי ייאלץ ברבעונים הבאים לפרסם "אזהרת רווח נקודתית".

מניית אי.די.בי
 מניית אי.די.בי