טלי ירון-אלדר תבצע עבודות לתועלת הציבור; לא הורשעה בפלילים

ביהמ"ש כיבד את הסדר הטיעון עם נציבת מס הכנסה לשעבר, שהואשמה בהפרת חוק הצינון בגין ייצוג לקוחות בפני מי שכיהן כסגנה, בטרם חלפה שנה מכהונתה ■ "יש להתחשב בעונשם של נאשמים העומדים לדין לאור שינוי במדיניות האכיפה"‏

‏‎‎בית משפט השלום בתל-אביב הטיל היום (ה') 180 שעות עבודות לתועלת הציבור על עו"ד טלי ירון-אלדר, נציבת מס הכנסה לשעבר, ונמנע מהרשעתה. בכך כיבדה השופטת יעל פרדלסקי את הסדר הטיעון שהושג בתיק הפלילי שנוהל נגד ירון-אלדר בשל הפרת חוק הצינון, ושפרטיו נחשפו לראשונה ב"גלובס".

‏ירון-אלדר הואשמה כי ייצגה לקוחות בפני מי שכיהן כסגנה, בטרם חלפה שנה מתום כהונתה, ובכך הפרה את הוראות חוק הצינון, המחייב תקופת צינון של שנה.

כתב האישום שהוגש נגד ‏ירון-אלדר היה תקדימי מסוגו, והיה תולדה, בין היתר, של דוח מבקר המדינה ב-2007, שביקר את מידת אכיפתו של חוק הצינון ושל נוהל לבדיקת חשדות לעבירות על הוראות החוק, שגיבש המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), יהושע למברגר.

בית המשפט קיבל את הנמקות הצדדים להסדר הטיעון וקבע כי "יש להתחשב בעונשם של נאשמים העומדים לדין לאור שינוי במדיניות האכיפה".

‏בדיון הטיעונים לעונש, שהתקיים בראשית השבוע, ציינה באת-כוח המדינה, ‏עו"ד טפת מויאל-רוטשילד, כי "מאז חקיקתו של חוק הצינון ב-1969 ועד להגשת האישום נגד הנאשמת, לא הוגש כתב אישום בגין הפרתו של חוק הצינון", וטענה כי "שינוי של מדיניות אכיפה צריך לעשות בצורה סבירה ועניינית, באופן הדרגתי ובלתי שרירותי", וכי הסדר הטיעון משיג זאת.

‏‏בא-כוחה של ירון-אלדר, עו"ד פרופ' דוד ליבאי, ציין את שיתוף-הפעולה שלה ואת הודאתה בעבירה וכן את העובדה שהעבירה הנה מהקלות בספר החוקים. עוד אמר ליבאי כי הפרקליטות מבקשת בהגשת כתב האישום להיענות לביקורת הכללית של מבקר המדינה וליצור מציאות חדשה של אכיפת החוק, ובכך לשדר מסר חדש של אכיפה. במקרה כזה, היוצר תקדים ראשוני, בתי המשפט מתחשבים ביותר עם הנאשם.

‏במסגרת הטיעונים לעונש דרשה הפרקליטות כי ירון-אלדר תרצה עונש של 200 שעות לתועלת הציבור. מנגד, באי-כוחה של ירון-אלדר ביקשו כי ייגזר עליה עונש של 50 שעות עבודה לתועלת הציבור בלבד.

קידום ענייני לקוחות

במארס 2010 הודיעה הפרקליטות על כוונתה להעמיד לדין את ירון-אלדר, שעומדת כיום בראש מחלקת המסים במשרד עורכי הדין דוד תדמור ושות', בשל הפרת חוק שירות הציבור.

לפי כתב האישום, בו הודתה ירון-אלדר, בשלהי שנת 2004, לאחר שהחלה לעבוד כעורכת דין פרטית, פנה אליה חבר הכנסת לשעבר, רו"ח אביגדור יצחקי, וסיכם עמה כי תסייע לו לקדם עבור לקוחותיו הליך של גילוי מרצון מול פקיד שומה כפר-סבא, אהרון אליהו, ששימש כסגנה בעת שכיהנה כנציבת מס הכנסה.

בהמשך פנתה ירון-אלדר לאליהו וייצגה וקידמה מולו את עניינם של יצחקי ולקוחותיו, וזאת לפני תום שנה מיום שפסקו יחסי הכפיפות בינה לבין אליהו, ובניגוד להוראות החוק המחייב תקופת צינון של שנה.

‏‏בתשובה לאישום טענה ירון-אלדר, באמצעות עורכי הדין דוד ליבאי ודפנה ליבאי, כי היא נתנה ייעוץ לרו"ח יצחקי, אך לא ייצגה נישומים בפני מי שהיה כפוף לה בעבר, לא הפרה את כללי הצינון, ולכן אין מקום להעמידה לדין פלילי.

בעקבות שימוע שנערך לפני כשנה לירון-אלדר בפני למברגר, הוחלט בפרקליטות להימנע מניסיון הרשעה של ירון-אלדר.

‏מהפרקליטות נמסר כי "הסדר הטיעון שאומץ על-ידי בית המשפט נותן ביטוי הולם, מחד, לעובדה שמדובר בכתב אישום ראשון מסוגו; ומאידך, משרת את האינטרס הציבורי באכיפה בתחום, כאשר עצם ההעמדה לדין והגשת כתב האישום שולחים מסר ציבורי מרתיע מכאן ולהבא לפורשים מהשירות הציבורי, בדבר האכיפה הצפויה של הוראות חוק הצינון כולן".