ירון-אלדר: "עליי לשלם על הטעות שעשיתי, מבקשת להמשיך לתרום"

‎‎נציבת מס הכנסה לשעבר, שהואשמה בהפרת חוק הצינון, ביקשה מבית המשפט לכבד את הסדר הטיעון, לפיו תבצע עבודות שירות אך לא תורשע בפלילים

‎‎‏"המעמד הזה מאוד קשה לי. שנים תרמתי ועבדתי בשירות הציבור. אני משתדלת מאז להמשיך ולתרום, אני מחנכת ככה גם את הילדים שלי. אני רוצה גם להמשיך. עשיתי טעות... אני מבינה שאני צריכה לשלם על הטעות הזאת, ובעיקר אני מבקשת שהתשלום שאני אצטרך לשלם יאפשר לי להמשיך לתרום ולעשות לטובת הציבור, כמו שעשיתי כל השנים".

כך אמרה הבוקר (א') עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה, במסגרת דיון הטיעונים לעונש בתיק הפלילי שנוהל נגדה בטענה כי הפרה את "חוק הצינון".

במסגרת הדיון ביקשו הצדדים מבית המשפט לכבד את הסדר הטיעון אליו הגיעו. בהתאם להסדר הטיעון, שנערך עם פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ועיקריו נחשפו לראשונה ב"גלובס", הפנתה השופטת יעל פרדלסקי את ירון-אלדר לשירות המבחן, כדי שיחווה את דעתו על האפשרות שהיא תבצע עבודות שירות לתועלת הציבור, אך לא תורשע בפלילים.

הפרקליטות מבקשת כי ירון-אלדר תרצה עונש של 200 שעות לתועלת הציבור. מנגד, באי-כוחה של ירון-אלדר מבקשים כי ייגזר עליה עונש של 50 שעות עבודה לתועלת הציבור בלבד.

‎‎לקוחות של אביגדור יצחקי

‏במארס 2010 הודיעה הפרקליטות על כוונתה להעמיד לדין את ירון-אלדר, שעומדת כיום בראש מחלקת המסים במשרד עורכי הדין דוד תדמור ושות', בשל הפרת חוק שירות הציבור.

לפי חומר הראיות, ירון-אלדר ייצגה וקידמה את עניינם של לקוחותיו של רו"ח וחבר הכנסת לשעבר אביגדור יצחקי, בפני אהרון אליהו, שכיהן כסגנה, בעת שכיהנה כנציבת מס הכנסה.

פעולותיה של ירון-אלדר, טענה הפרקליטות, בוצעו לפני תום שנה מיום שפסקו יחסי הכפיפות בינה לבין אליהו, ובכך הופרה חובת הצינון, הקבועה בסעיף 3 לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה).

‏מנגד, טענה ירון-אלדר, באמצעות עורכי הדין פרופ' דוד ליבאי ודפנה ליבאי, כי היא נתנה ייעוץ לרו"ח יצחקי, אך לא ייצגה נישומים בפני מי שהיה כפוף לה בעבר, לא הפרה את כללי הצינון, ולכן אין מקום להעמידה לדין פלילי.

בעקבות שימוע שנערך לפני כשנה לירון-אלדר בפני המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד שוקי למברגר, הוחלט בפרקליטות להימנע מניסיון הרשעה של ירון-אלדר.

‏בהתאם לכך, הודתה ירון אלדר כי ייצגה בניגוד לחוק אדם בפני מי שהיה כפוף לה, וזאת בטרם חלפה שנת הצינון מהיום שבו פסקו יחסי הכפיפות ("חוק הצינון הקבוע בשירות הציבורי").

‎‎‏"מסר של אכיפה"

‏במהלך דיון הטיעונים לעונש טענה באת-כוח המדינה, עו"ד טפת מויאל-רוטשילד, כי כתב האישום שהוגש נגד ירון-אלדר הוא כתב אישום ראשון מסוגו.

"מאז חקיקתו של חוק הצינון, מ-1969 ועד להגשת האישום נגד הנאשמת, לא הוגש כתב אישום בגין הפרתו של חוק הצינון. דוח מבקר המדינה לשנת 2007 ביקר את התנהלות רשויות המדינה באשר לאכיפת חוק הצינון והמליץ על הגברת אכיפת החוק. הוא ציין כי חוק הצינון הוא לפעמים בבחינת "אות מתה"", טענה והוסיפה: "שינוי של מדיניות אכיפה... צריך לעשות בצורה סבירה ועניינית... באופן הדרגתי ובלתי שרירותי", והסדר הטיעון משיג זאת.

‏עו"ד ליבאי ציין את שיתוף-הפעולה של ירון-אלדר והודאתה בעבירה וכן את העובדה כי העבירה הנה מהקלות בספר החוקים. עוד אמר כי "הפרקליטות מבקשת בהגשת כתב האישום להיענות לביקורת הכללית של מבקר המדינה וליצור מציאות חדשה של אכיפת החוק, ובכך לשדר מסר חדש של אכיפה. במקרה כזה, היוצר תקדים ראשוני, בתי המשפט מתחשבים ביותר עם הנאשם".

בית המשפט קבע כי ההחלטה תינתן ב-24 בחודש. ‏‎‎‏