"יוון תעזוב את גוש האירו בשנה הבאה - המטבע יצנח 60%"

כך מעריך הכלכלן הראשי של סיטיגרופ בסקירה שנשלחה ללקוחות ■ הבנק טוען שחדלות פירעון לא בהכרח תוביל את יוון לעזיבת הגוש, אלא הצורך של הממשלה להדפיס כספים

בתחילת השבוע התבטא ראש ממשלת יוון לשעבר לוקאס פפדימוס על כך שהמדינה עלולה למצוא את עצמה מחוץ לגוש האירו אם היא לא תצליח לעמוד בהתחייבויות שלה כלפי המוסדות הבינלאומיים. בסקירה שפרסם בנק סיטי נכתב שיוון תצא מגוש האירו כבר במהלך השנה הבאה ושהמטבע החדש-ישן שלה יצנח ב-60%.

"בעקבות מצבה יוון תיאלץ לצאת מגוש האירו במהלך השנה הבאה ומיד לאחר מכן המטבע שלה יצנח ב-60%", כתב וויליאם בויטר, הכלכלן הראשי של סיטיגרופ בסקירה ללקוחות. "הבחירות החדשות ביוון שיתקיימו ב-17 ביוני לא יובילו להרכבת ממשלה יציבה שתוכל לעמוד בהתחייבויות של המדינה כלפי "הטרויקה" - האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - מה שיוביל למבוי סתום ביחס בין הצדדים, דבר שיוביל להקפאת הזרמת הכספים לקרנות השונות של האיחוד האירופי".

בסיטי טוענים שחדלות פירעון של יוון לא תוביל בהכרח ליציאה מגוש האירו אלא הצורך של הממשלה להדפיס כספים על מנת לכסות על החובות של המדינה הוא זה שיוביל לכך שיוון תצא מהאיחוד המוניטרי האירופי. על פי ההערכות, הרזרבות של המדינה ייגמרו עוד לפני סוף השנה.

בסיטי מעריכים שאם אכן זה מה שיקרה אז המטבע החדש של יוון ירשום צניחה של 60% אל מול האירו והוא יישאר ברמה זו במשך כחמש שנים. בבנק מעריכים שלפי התסריט הזה, התוצר המקומי הגולמי של המדינה יתכווץ ב-10% בשנת 2013, אולם צפוי להתאושש ב-4%-5% במהלך השנים 2014-2015.