דריכות באירופה: כיצד הבנק האירופי יגיב למשבר החוב?

האם הבנק האירופי יפעל לטיפול במשבר החוב המתפשט ביבשת, וינקוט בצעדים מוניטאריים נוספים בכדי להילחם בהשלכות המשבר?

האם הבנק האירופי יפעל לטיפול במשבר החוב המתפשט ביבשת, וינקוט בצעדים מוניטאריים נוספים בכדי להילחם בהשלכות המשבר? על השאלה הזו מנסים כלכלנים רבים לענות, לאחר שנודע במהלך השבוע כי ה-ECB כבר הזרים בחשאי כ-100 מיליארד אירו לבנקים ביוון, לאור המשבר.

"יש שוק מאסיבי וגדול, ואף אחד לא יוכל לדעת מה יהיו ההשלכות", כך ציין היום חבר דירקטוריון הבנק האירופי, אוולד נוות'ני, באשר לאפשרות כי יוון תצא מגוש האירו. כשנשאל מה בכוונת ה-ECB לעשות בנושא, הבהיר: "כבר נקטנו בצעדים מהותיים, נדרש זמן כדי שהם ישפיעו".

בבנק האירופי אכן יצאו בחודשים האחרונים בשני מהלכים להזרמת הלוואות של כטריליון אירו לבנקים באירופה - במסגרת "התוכנית להגברת הנזילות" (LTRO) ביבשת. מאות מוסדות פיננסים נטלו מה-ECB הלוואות ארוכות טווח בריביות נמוכות, מתוך תקווה של היו"ר מריו דרגי כי הכסף ישמש בין היתר להגברת תנועת האשראי הבין-בנקאי וכן לרכישות אג"ח ממשלתיות של כלכלות "בעייתיות" באירופה.

אולם, השאלה כעת היא מה ה-ECB יעשה, לאור האפשרות הסבירה כי יוון תפרוש מגוש האירו, ותוביל את הדרך ליציאתן של כלכלות נוספות דוגמת פורטוגל ואירלנד. רבים סבורים כי בהתחשב בתרחישים השליליים האפשריים, צפוי ה-ECB לצאת במהלכים מוניטאריים נוספים - דוגמת מתן הלוואות נוספות, הורדת הריבית בגוש האירו (שנמצאת בשפל כל הזמנים - ברמה של 1%) ואף בהכרזה על רכישות אג"ח, בדומה למהלכים שביצעו ה'פד' בארה"ב והבנק המרכזי בבריטניה.

"אם המשבר יעמיק, ה-ECB ישיק עוד הלוואות ואף ישקול להזרים אשראי למערכת בדרכים נוספות", סבור יורג קריימר, מנהל השקעות ב-Commerzbank הגרמני. "אולם, ההשפעות של מהלך כזה עלולות להופיע רק כעבור זמן מה".

לדבריו של קריימר, הבעיה המרכזית באירופה היא "חוסר הוודאות ההולך וגדל, לכלכלת אירופה והעולם", ומציין כי במידה ויוון תפרוש מגוש האירו, הדבר יגרום ל"אפקט פרפר ויפגע בפעילות הכלכלית בעולם כולו".