קרטר מבהיר: "צפויים שינויים בהסכם השלום עם מצרים"

נשיא ארצות הברית לשעבר, שתיווך בין מנחם בגין ואנואר סאדאת למגעים שהבשילו לכינון הקשר בין ירושלים לקהיר, העריך אתמול כי לנוכח התחזקות "האחים המוסלמים" יחולו תמורות ביחסי שתי המדינות

נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ימי קרטר, שהיה מי שתיווך בין ירושלים לקהיר במגעים שהבשילו לכינון היחסים ביניהן, העריך אתמול (שבת) כי אם ייבחר נציג "האחים המוסלמים" לנשיאות מצרים - יחולל האחרון, מוחמד מורסי, שינויים בהסכם השלום עם ישראל.

קרטר פיקח על התנהלות סבב ההצבעה הראשון בבחירות הראשונות שנערכו במצרים באופן חופשי, שהסתיים בתוצאה שתחייב את שני המועמדים המובילים - מורסי וראש הממשלה לשעבר אחמד שפיק - להתמודד זה מול זה על הנשיאות.

במסיבת עיתונאים שכינס אתמול בקהיר העריך קרטר כי "לא יבוצעו בהסכם השלום שינויים באופן חד צדדי", אך חזה כי יחולו תמורות ביחסים בין שתי המדינות. דברים אלה באים על רקע הצהרות קשות שהשמיע מורסי בעבר כלפי ישראל. אחד ממקורביו אמר כי אם ייבחר לנשיא, יימנע מורסי מכל מפגש רשמי עם גורמים בכירים בה - אך לא ייאלץ לכבד את רוחו הכללית של הסכם השלום עמה.

"הישראלים רואים חשיבות בהסכם"

קרטר הדגיש כי מאז כינון היחסים בין ישראל למצרים, לפני 33 שנים, הקפידו שתי המדינות לכבד את ההבנות ביניהן ולפתור את המחלוקות בדרכי שלום. הוא ציין את התקרית שהתרחשה אשתקד בגבול הדרום, שבה נהרגו שוטרים מצריים מאז צה"ל, וציין כי "בישראל הביעו על כך צער ורואים ערך רב בהמשך כיבוד ההסכם".

הסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים ייערך ככל הנראה בעוד כשבועיים. ב"אחים המוסלמים" הביעו נכונות להתאחד, לקראת ההצבעה, עם תנועות נוספות כדי לגבש חזית אחידה וחזקה נגד שפיק.

בשל התפקיד הרם שמילא בימי שלטונו של מובארק, הזהירו שם כי ניצחונו "עלול להקים לתחייה את המשטר הישן" - וקראו לאזרחי מצרים להצביע להם בהמוניהם "כדי לא לאפשר לאיש לשדוד מהם את המהפכה".