שטראוס: עלייה של 3.6% ברווח הנקי ברבעון ל-57 מיליון שקל

למרות קפיצה של 16.5% במכירות שהגיעו ל-2.06 מיליארד שקל, שיעור הרווח הגולמי ירד מ-37.5% ל-35.5% - ירידה המיוחסת להמשך העלייה במחירי חומרי הגלם והתשומות וכן להוזלת חלק מהמוצרים בארץ בהשפעת המחאה החברתית

נמשכת השחיקה בשיעורי הרווחיות של שתי יצרניות המזון הגדולות בבורסה, שטראוס ואסם, שנפגעו מעלייה במחירי חומרי הגלם וחלק מהתשומות (כמו חשמל ומים). ‏

אולם נראה כי בשנה האחרונה, על רקע השינויים במצב השווקים בעולם ובארץ, הן למדו כיצד להתמודד בהצלחה יחסית עם המצב וכך הציגו שיפור קל בשורה התחתונה. ‏

תוצאותיהן הכספיות לרבעון הראשון של 2012 שפורסמו הבוקר (ב') מראות אצל שטראוס עלייה של 3.6% ברווח הנקי הרבעוני ל-57 מיליון שקל, ואילו רווחי אסם לרבעון הראשון עלו ב-1% ל-93.7 מיליון שקל. ‏

בשטראוס, למרות קפיצה של 16.5% במכירות שהגיעו ל-2.06 מיליארד שקל, שיעור הרווח הגולמי ירד מ-37.5% ל-35.5% - ירידה המיוחסת להמשך העלייה במחירי חומרי הגלם והתשומות כאמור וכן להוזלת חלק ממוצריה בארץ בהשפעת המחאה החברתית. ‏

יחד עם זאת, החברה שבשליטת משפחת שטראוס צמצמה את שיעור הוצאות החברה מסך ההכנסות, וכך הצליחה להשיג שיפור קל בשיעור הרווח התפעולי, מ-7.4% ל-7.6%, שהשתרשר גם לשורה התחתונה. ‏

שטראוס ממשיכה לבשל על אש גבוהה את פעילות הקפה שלה, שעם צמיחה רבעונית דו-ספרתית של 26%, בעיקר בזכות עלייה ניכרת במכירות בברזיל (השוק הגדול ביותר שלה, עם כ-42% מהמכירות) וגם ברוסיה, תרם כמחצית מהכנסותיה ברבעון. בקטגוריה זו בולטת גם הפעילות בישראל, עם קפיצה של 22% במכירות, ל-220 מיליון שקל. ‏

לשיפור במכירות הקפה של שטראוס, הנחשבת לאחת מחברות הקפה הצומחות ביותר בעולם בשנים האחרונות, תרמו גם עלייה כמותית וגם עלייה במחירי המכירה, שפיצו באופן חלקי על העלייה במחירי הסחורות, התשומות וחומרי הגלם. ‏

ביתר פעילותה של שטראוס בארץ, הכוללת את מוצרי החלב והסלטים (בריאות ואיכות חיים) וממתקים (תענוג והנאה) נרשמה עלייה של 6% במכירות ל-772 מיליון שקל, כשגם פה שיעורי הרווח נפגעו מעליית מחירי הגלם והתשומות, וכן מהשפעות המחאה החברתית שהובילה להוזלת חלק ממוצריה. ‏

בולטת לחיוב הרווחיות התפעולית של חברת סברה, באמצעותה מוכרת שטראוס חומוס וסלטים מצוננים בארה"ב, בשותפות עם פפסיקו, שממשיכה להשתפר ועלתה מ-5.4% ל-6.1%, אחרי קפיצה של כ-30% במכירות ל-224 מיליון שקל. ‏

בעקבות הצלחת פעילות החומוס בארה"ב, שם מחזיקה סברה בנתח שוק של כ-55%, שטראוס ופפסיקו החלו באחרונה להחדיר את פעילות סברה לשוק הקנדי, ובשבועות הקרובים תחל סברה במכירות חומוס במקסיקו. ‏

עפרה שטראוס, יו"ר שטראוס מסרה היום: "קבוצת שטראוס ממשיכה לפעול לחיזוק מנועי צמיחה עתידיים, שיפור המעמד התחרותי של החברה והגדלת נתחי שוק, לצד המשך תהליכי התייעלות, שיפור וביצוע התאמות ארגוניות בחברה". ‏

שיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית שמציגה שטראוס נמוכים ביחס לאלה של המתחרה אסם, למרות שהיקף המכירות של שטראוס כפול מאלה של אסם, הנמצאת בשליטת קונצרן נסטלה העולמי. ‏

בעוד שפעילותה של אסם מתרכזת בשוק המקומי, עם מעל 80% מהמכירות בישראל, מכירות שטראוס בישראל מהוות כ-35% מסך הכנסותיה. ‏