"גרמניה עלולה להיכנס למיתון; יוון תפרוש מגוש האירו"

באקסלנס מציינים כי הבעיה המרכזית באירופה היא ספרד - שעלולה להוביל לקריסת המערכת הבנקאית ביבשת כולה

כלכלת גרמניה תהיה פגיעה בהינתן מיתון מתמשך באירופה, יוון ככל הנראה תצא באופן מבוקר מגוש האירו, והבעיות במערכת הבנקאית בספרד הן המהותיות ביותר - כך מסכמים היום (ב') במחלקת המחקר והאסטרטגיה של אקסלנס נשואה, את המצב בשווקים בחו"ל.

באשר לגרמניה, מזכירים באקסלנס את מדד מנהלי הרכש שירד מתחת לרמה של 50 נקודות - לרמה הנמוכה שלו מאז חודש נובמבר. "הירידה במדד מתאימה לירידה החדה שנרשמה בסקר העסקים IFO במדינה", כותבים בבית ההשקעות. "חולשה בנתונים בגרמניה עלולה לרמז כי ההפתעה החיובית בצמיחה ברבעון הראשון בגרמניה כנראה היתה חד פעמית וברבעון הנוכחי לא בטוח שהיא תוכל לעזור לגוש האירו להימנע מצמיחה שלילית".

באשר ליוון, ממשיכים להעריך באקסלנס כי זאת תצא באופן מבוקר מגוש האירו. "החשיפה ליוון קטנה משמעותית בשנתיים האחרונות וגם תופעה של יוונים שמוציאים את נכסיהם מחוץ למדינה לא התחילה אתמול", לשון הסקירה. "יציאה של יוון מהגוש, מבוקרת ככל שתהיה תיצור רעשים ראשוניים ואף משניים ובכל זאת נראה כי אירופה תצליח לבודד אותה ולהגן על המערכת הפיננסית מפני קריסה".

אולם, להערכת כלכלני בית ההשקעות, על מנהיגי אירופה להתמקד בהצלת ספרד, לאחר הודעות סוכנויות הדירוג S&P ומודי'ס על הורדת דירוגי אשראי ל-5 בנקים במדינה, בנוסף להלאמתו של Bankia הספרדי לפני מספר שבועות.

"בעוד כולם עסוקים ביציאה אפשרית של יוון החשש שלנו הוא דווקא מהמערכת הבנקאית בספרד", מסכמים באקסלנס. "כפי שכתבנו לא פעם, החשיפה של הבנקים באירופה למערכת הבנקאות ובסקטור העסקי בספרד מסתכמת בכ-600 מיליארד אירו (BIS). החשש הגדול הוא כי המשך ירידה חדה במחירי הנדל"ן במדינה יובילו לקריסה של המערכת הבנקאית".