עקב הביקורת: נגיד הבנק המרכזי הספרדי פורש מתפקידו

נגיד הבנק המרכזי יסיים את תפקידו ב-10 ביוני, חודש לפני מועד סיום כהונתו המקורי ■ הפרישה נובעת מהתגברות הביקורות על התנהלותו של הנגיד במהלך המשבר הכלכלי

נגיד הבנק המרכזי של ספרד מיגל אנחל פרננדז אורדונז נפגש אתמול עם ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי והודיע לו על כוונתו לפרוש מתפקידו ב-10 ביוני, חודש לפני מועד סיום כהונתו המקורי, וזאת על רקע התגברות הביקורת נגדו לגבי ניהול המשבר מצד הבנק המרכזי בזמן כהונתו. ראש הממשלה הספרדי קיבל את בקשתו של אורדונז וכעת יתחיל המירוץ לחיפוש מחליף.

שיא הביקורת על התנהלותו של אורדונז, שמונה לתפקיד על ידי הממשלה הקודמת בספרד בשנת 2006, הגיעה בתחילת החודש עם הודעת הממשלה על הלאמת אחד הבנקים הגדולים במדינה - Bankia. הבנק קיבל 4.5 מיליארד אירו מהממשלה במהלך הנסיון הראשון ל"ניקוי" הבנקים מהנכסים הרעילים שברשותם שהתקיים בשנת 2010, והוא ביקש הזרמת כספים נוספת בהיקף של 19 מיליארד אירו במהלך סוף השבוע האחרון. למרות אישור הבקשה על ידי הממשלה, המהלך כנראה לא יצא לפועל בגלל התנגדות הבנק המרכזי האירופי למהלך.

הביקורות על התנהלותו של אורדונז הגיעו מכל צידי הקשת הפוליטית בספרד, החל ממפלגת השלטון "מפלגת העם" בראשות ראש הממשלה ראחוי ועד מפלגות האופוזיציה במדינה. גם בדרג המקצועי, בדמות המפקחים על הבנק המרכזי הספרדי השמיעו, לא פעם, ביקורת על התנהלותו של אודונז.

סגן שר המסחר בממשלה הספרדית ג'יים גרסיה-לגז האשים לפני יומיים את נגיד הבנק המרכזי הספרדי בכך שהוא היה אחראי למצב שאליו נקלע Bankia. בעוד ראש מפלגת האופוזיציה CiU הקטלונית ג'וסיפ דוראן לידיה אמר שאורדונז "לא שם דגש חזק מספיק על הפיקוח על הבנקים בספרד".