האם אירלנד תאשר את האמנה הפיסקלית ותצית גל עליות?

לפני מספר חודשים מדינות גוש האירו הסכימו על אמנה פיסקאלית שתהדק את התקציב שלהן, בהתאם למדיניות שהובילה אנגלה מרקל ■ אולם, אירלנד חייבת לאשר את האמנה באמצעות משאל עם

לפני מספר חודשים הסכימו ביניהם מדינות האיחוד האירופי על כינונה של אמנה פיסקלית חדשה שתשליט משמעת פיסקלית חדשה בגוש האירו ותעמיק את האינטגרציה של האיחוד. המהלך, שאותו יזמו קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל ונשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי, זכה לאהדה רבה בקרב מרבית מדינות גוש האירו אך עדיין מחכה לאישור של אירלנד לפני שיוכל לצאת לפועל.

לפי החוקה האירית, כל חוזה או אמנה היכולים לפגוע בריבונות של המדינה חייבים להיות מובאים לאישור באמצעות משאל עם. לכן, קובעי המדיניות האירים, שאומנם הביעו נכונות להדק את המשמעת התקציבית של אירלנד, היו חייבים להביא לאישור מקומי את האמנה הפיסקלית.

נזכיר כי לפי האמנה הפיסקלית, מדינות גוש האירו יהיו חייבות להגביל את הגרעון התקציבי השנתי שלהם לרמה של 0.5% מהתמ"ג. בתמורה לכך, המדינות החברות יקבלו בטחונות לסיוע עתידי שיוענק להם במידת הצורך, באמצעות קרן הייצוב האירופית (ESM).

אומנם אנדה קני, ראש ממשלת אירלנד והקואליציה שבראשה הוא עומד מבקשים מהעם לאשר את האמנה הפיסקלית משום שהיא תומנת בחובה אפשרות לסיוע נוסף, אך לפי הערכות שונות הפרלמנט האירי צפוי לדחות אותה.

אנליסטים רבים מציינים כי המדינה שקיבלה ב-2010 חבילת חילוץ של 85 מיליארד אירו תזדקק בעתיד הקרוב לחבילת חילוץ נוספת שתסייע לה להתמודד עם שיעור האבטלה הגבוה (14.3%) ולעודד את הצמיחה.

"יש לנו מימון מלא עד 2013, והמשמעות של אישור האמנה הפיסקלית היא שנוכל לקבל מימון נוסף מעבר לכך", אמר קני בנאום שנשא היום. "במקרה והפרלמנט לא יאשר את האמנה, הכלכלה האירית תאלץ להתמודד עם אתגרים רבים, ביניהם גם הורדות דירוג האשראי".