התנועה הקונסרבטיבית: כך תערכו נישואים חד מיניים

לפני שש שנים, העניקה התנועה ברכתה לקיום יחסים חד-מיניים ■ עכשיו היא מעניקה להם גושפנקה רשמית: "ברית שותפים אוהבים" ■ אין קידושין, יש חילופי טבעות

התנועה הקונסרבטיבית אישרה שלשום (ה') מדריך מפורט לעריכת טקסי נישואין חד-מיניים, שש שנים לאחר שהעניקה בראשונה את ברכתה לקיום יחסים כאלה. מי שמצפה לשמוע את המשפט "הרי אתה מקודש לי בטבעת זו כדת משה וישראל" מפי רב קונסרבטיבי בטקס נישואין בין גבר לגבר יתאכזב.

שלושה רבנים קונסרבטיביים דניאל נווינס, אברם רייזנר ואליוט דורף הכינו שני דפוסים של טקסי נישואין חד-מיניים, ששונים זה מזה בעיקר בסגנונם: האחד צמוד במידה רבה לטקס המסורתי, והאחר מתנתק ממנו. אבל שני הערוצים אינם כוללים את הקידושין, אותו חלק בטקס שבו מקדש החתן את הכלה בטבעת. במקום זאת, מחליפים החתן והחתן (או הכלה והכלה) טבעות, במחווה שנועדה להדגיש את השוויוניות המלאה בין בני / בנות הזוג, על סמך דיני השותפות בהלכה היהודית. לפי ההנחיות החדשות, מניב הטקס "ברית שותפים אוהבים".

"אנו מכירים בכך ששותפויות אלה שונות מאלה שנדונות בתלמוד ושמוגדרות במילים 'כדת משה וישראל' (בקידושין)", אמר הרב נווינס לעיתון היהודי "פורוורד". "אבל אנו חוגגים את השותפויות האלה באותן תחושות של קדושה וחדווה שמובעות בטקסי נישואין הטרוסקסואליים". חוות דעת הלכתית שמלווה את ההנחיות מדגישה: "התוצאה היא עדיין נישואין יהודיים".

למעשה, מזה עשרות שנים מתעלמים רבנים קונסרבטיביים ורפורמיים בטקסי נישואין הטרוסקסואליים מחלק הקידושין, שבו החתן "קונה" את הכלה בטבעת. במקומו, מחליפים החתן והכלה טבעות, כביטוי לשוויוניות ביניהם.

הוועדה לחוק יהודי ולסטנדרטים של התנועה הקונסרבטיבית אישרה את מדריך הנישואין החד-מיניים שחיברו שלושת הרבנים ברוב של 13 קולות, ללא מתנגדים. חבר אחד בוועדה נמנע. ההנחיות אינן מחייבות וכל רב רשאי לשנותן ו/או להוסיף להן נופך אישי.

התנועה הקונסרבטיבית באמריקה הצפונית מונה 630 קהילות, שבהן קצת יותר ממיליון חברים. בתוך כלל יהודי ארה"ב, שמספרם מגיע ל-6,588,000, התנועה הקונסרבטיבית היא השניה בגודלה, אחרי התנועה הרפורמית שמונה כ-1.5 מיליון.

התנועה הקונסרבטיבית ידועה ביחסה הסובלני לקהיליית הלסביות, הומוסקסואלים, בי-סקסואלים וטרנס-ג'נדרים (להב"ט) וכבר לפני שש שנים התירה להסמיך לרבנות הומואים ולסביות. הרב מנחם קרדיטור, ראש קהילת נביעות שלום בברקלי, קליפורניה, לא המתין ליציאת הנחיות לעריכת טקסי נישואין חד-מיניים והוא מקיים נישואין כאלה מזה עשר שנים. הוא לא שינה כמעט דבר מטקס הנישואין המסורתי, ההטרוסקסואלי. "הדבר החשוב ביותר מבחינתי הוא, שנישואין חד-מיניים הם נישואין", אמר קרדיטור ל"פורוורד". "זה לא משהו שונה".

מדינת ישראל הודיעה באחרונה על נכונותה להכיר ברבנים קונסרבטיביים ורפורמיים בקהילות בישראל על אפו ועל חמתו של הממסד הרבני בישראל. לא ברור כצד יגיב ממסד זה על חתונה חד-מינית קונסרבטיבית בישראל, אם כי לא קשה נחש.