עמותת צלול לשמן: הציגו ביטחונות לטיפול באסון סביבתי

בעמותת צלול, שפועלת בעיקר להגנה על חופים, נחלים ומקווי מים, נדרכים ודורשים משמן להציג ערבויות שיבטיחו שהחברה תישא באחריות במקרה של תקלה בהפקת הנפט, כמו במצב של דליפה שתגרום נזק אקולוגי נרחב

"לאסון נפט בים מחיר סביבתי, כלכלי וחברתי כבד שגורם לאובדן משאבים, פגיעה בחופי המדינה ובענפי כלכלה שמשתמשים בים, וזאת, בעלויות של שיקום ופיצוי, גם של מדינות שכנות", מזהירה עמותת "צלול" במכתב ששיגרה אתמול (א') אל יו"ר חברת שמן, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי.

שמן עתידה לפתוח את קידוח ההפקה שלה כ-16 קילומטר מחופי אשדוד בעוד כמה חודשים, לאחר שהנפט במקום התגלה כבר לפני יותר מעשור. בעמותת צלול, שפועלת בעיקר להגנה על חופים, נחלים ומקווי מים, נדרכים ודורשים משמן להציג ערבויות שיבטיחו שהחברה תישא באחריות במקרה של תקלה בהפקת הנפט, כמו במצב של דליפה שתגרום נזק אקולוגי נרחב.

בפנייתה לאשכנזי דורשת מנכ"לית צלול מאיה יעקובס ששמן תמסור לעמותה נתונים, כמו באילו חברות ביטוח החברה מבוטחת למקרה של תקלה ומה גובה ההתחייבויות הכספיות שלה לצורך שיקום הסביבה בעקבות הנזק שעשוי להיגרם. בנוסף, מנכ"לית צלול דורשת משמן לחשוף תוכנית חירום סביבתית שתופעל במקרה של תקלה ודליפת נפט לים.

תוכנית זו, כך לדעת צלול, אמורה לכלול מענה למגוון של תרחישים קיצוניים בהיבט הטכני ובהיבט הכספי. "לעבודות החיפוש וההפקה של גז ונפט יש השפעה שלילית משמעותית על הסביבה הימית שכן כל אחת מהפעולות, כמו סקרים סיסמיים, הקמת תשתיות ושימוש בחומרי כימיים, היא בעלת פוטנציאל סיכון לסביבה הימית", מזהירה.

בצלול מזהירים ואומרים עוד כי "מעל לכול, מעל אתר כזה מרחף החשש הגדול מפני זיהום הים וזיהום החופים כתוצאה מדליפת נפט, כפי שאכן קרה בכמה אסונות ימיים גדולים בעולם - אחד מהם הוא אסון מפרץ מקסיקו, שבעקבותיו נדרש התאגיד BP לשלם עד כה פיצויים בגובה של כ-40 מיליארד דולר".

"חברת שמן פועלת בתיאום עם משרדי האנרגיה והגנת הסביבה ומקיימת את הוראותיהם ודרישותיהם", אמר היום ל"גלובס" בתגובה למכתב של "צלול", מנכ"ל שמן, יוסי לוי, "שמן נוקטת את הצעדים הדרושים, בתיאום עם כל הגורמים הדרושים לשם מניעת זיהום פליטת נפט. מה שקרה במפרץ מקסיקו היה נדיר וחריג ביותר והיום כל חברות הנפט נוהגות בזהירות ".

לדברי לוי, חברת שמן התקשרה עם כמה חברות ביטוח בינלאומיות וביטחה את פעילותה במאות מיליוני דולרים כדי להבטיח מענה הולם במקרה שייגרם נזק סביבתי בעקבות פעילות הקידוח.