הורגים את השחקנים הקטנים

משרד התקשורת בחר במודע להרוג את המפעילות רמי לוי והום סלולר

"מצעד גברים מתים מהלכים". זה הכינוי שהצמיד אחד מבכירי משרד התקשורת למה שקרה ביום חמישי האחרון עם הגעתם למשרד של רמי לוי, נציגי הום סלולר ואיציק בן-אליעזר, מנכ"ל 018 אקספון, שבאו לדבר על זה שהם מופקרים, ועל זה שהקבוצות הגדולות בשוק התקשורת מרסקות אותם ואת התחרות.

018 אינה מפעיל סלולר וירטואלי, ובן-אליעזר בא אמנם לדבר על בעיות אחרות, אבל העיקרון הוא אותו עיקרון. משרד התקשורת בחר במודע להרוג את כל השחקנים הקטנים בשוק, אבל אין לו אומץ להקריא להם את פסק הדין.

כשהיה צריך אותם כדי לקדם את התחרות, דחק בהם המשרד להיכנס תוך שהוא מבטיח להם הגנה. כעת, כשהם עומדים בפני קריסה, מבין המשרד שגם אצלו מגיע הרגע שאת הבושה אין כבר לאן להוליך, והוא נדרש לתשובות ברורות.

חטא קדמון

כאשר הוכנסו המפעילים הווירטואליים לשוק, עלתה לדיון השאלה האם משרד התקשורת צריך להתערב במחירי השימוש שישלמו השחקנים החדשים למפעילים הוותיקים, שעל גבי התשתית שלהם הם רוכבים. אז סירב המשרד להתערב במחירים - וזה החטא הקדמון שלו.

לכל מי שמכיר ומתמצא בשוק התקשורת, היה ברור שיצירה רגולטורית כמו מפעיל MVNO היא יצירה מלאכותית, שחייבים להגן עליה באמצעים מלאכותיים ולהתערב במחירי השימוש.

כך היה כאשר המשרד הכניס את המפעילים החדשים בטלפוניה (ספקי ה-VOB). הוא הגן עליהם, הפחית את מחירי הקישוריות עבורם בלבד ונתן עוד הגנות ינוקא שאפשרו להם להרוויח בתחילת דרכם. כך שאי-אפשר לומר שהגנה על שחקנים חדשים אינה מקובלת.

במקרה של מפעילי ה-MVNO, ניצבו כמה מבכירי המשרד לשעבר, כולל המנכ"ל היום, וסירבו להתערב. ההנחה שלהם הייתה שאין תחליף למשא-ומתן ישיר, והכי טוב להימנע מהתערבות.

ובכן, בימים אלה מתבררת הטעות הזו במלוא עוצמתה, ואת המחיר ישלמו השחקנים, אבל גם אנחנו הצרכנים.

ראשית, כאשר יוצרים יצור מלאכותי שכל כולו תלוי ברגולציה, אי-אפשר לבוא ולהגיד לו 'תסתדר בכוחות עצמך'. אם מייצרים תחרות מלאכותית, חייבים להגן עליה בכלים רגולטוריים.

עכשיו המשרד נקלע לבעיה כי הוא לא מודה בטעותו, והוא גם לא יכול לתקן אותה. באיזה כלים הוא יכול לדרוש מפלאפון להוריד את המחיר לרמי לוי, אחרי שהשניים סגרו חוזה כדת וכדין?

הדין נחרץ

גם הרעיון של הכנסת המפעילים הווירטואליים לפני כניסתן של החברות החדשות - גולן טלקום והוט מובייל - היה כושל. החברות היו צריכות להיכנס לפני 4-5 שנים ולא עכשיו. כאשר הוחלט להכניס שחקנים חדשים בעלי תשתיות, נחרץ גורלם של הווירטואליים, מאחר שהם לא יכולים להתמודד עם הצעות של חבילות ללא הגבלה, כולל שיחות לחו"ל, ב-100 שקל.

צריך להגיד את האמת, וזו חובתו של המשרד לעשות זאת כמה שיותר מהר. למרות שהוא לא מוכן להודות בזה, המשרד הורג את השחקנים הקטנים. מי שרצה 4 קבוצות תקשורת גדולות שסוגרות את השוק לשחקנים קטנים, ושוק סיטונאי שנועד רק לשחקנים גדולים - קיבל בדיוק את מה שרצה.

לפחות שיהיה הגון ויגיד לווירטואליים שדינם נחרץ. זה המעט שמשרד התקשורת יכול לעשות עבורם ברגעיהם האחרונים.