האם "תוכנית על" תציל את הכלכלה ממשבר ליהמן נוסף?

נתוני התעסוקה בארה"ב, המשבר באירופה, ההאטה בסין ■ חשש המשקיעים והכלכלנים מ"שידור חוזר" של משבר הסאב-פריים, הולך ומתגבר ■ דירקטוריון הבנק האירופי ייפגש השבוע: האם יכריז על פעולה אקטיבית לריסון המשבר?

ביום שישי האחרון פורסמו בארה"ב נתוני תעסוקה מאכזבים במיוחד, שאותתו לכלכלנים ומשקיעים ברחבי העולם כי הבעיות הבסיסיות בכלכלה העולמית - ממשבר החוב באירופה, דרך ההאטה בשווקים המתעוררים ובארה"ב - עדיין קיימות ושרירות.

לאחר פרסום הדוח, הזהיר הבנק העולמי כי קיץ 2012 מסתמן יותר ויותר כ"קדימון" למשבר דוגמת משבר המשכנתאות של 2008 - מחירי הנפט שעמדו על 100 דולר לחבית לפני מספר שבועות כבר "מפלרטטים" עם רף ה-80 דולר, הדולר מתחזק, ותשואות האג"ח ל-10 שנים של ארה"ב וגרמניה בשפל כל הזמנים.

כעת, תוהים המשקיעים אם הבנק המרכזי האירופי, שתפקד עד כה כשחקן משמעותי מאד בטיפול במשבר, ישתמש בכלים נוספים לריסון משבר החובות הפוקד את היבשת. דירקטוריון הבנק צפוי להיפגש ביום רביעי השבוע כדי להכריז על החלטת הריבית (כרגע ברמה של 1%), ורבים צופים כי הכרזה זו תלווה בהצהרה על צעדים נוספים, חלקם משמעותיים.

"אנו מצפים מהבנק האירופי להזרים עוד הלוואות לבנקים כבר השבוע, כדי להגביר את אמון השווקים", אמר פיארו ג'הצי, מנהל השקעות בברקליס קפיטל. "המשבר הבנקאי בספרד צפוי להחריף, והבנק האירופי יפעל עקב כך".

בבנק האירופי אכן יצאו בחודשים האחרונים בשני מהלכים להזרמת הלוואות של כטריליון אירו לבנקים באירופה - במסגרת "התוכנית להגברת הנזילות" (LTRO) ביבשת. מאות מוסדות פיננסים נטלו מה-ECB הלוואות ארוכות טווח בריביות נמוכות, מתוך תקווה של היו"ר מריו דרגי כי הכסף ישמש בין היתר להגברת תנועת האשראי הבין-בנקאי וכן לרכישות אג"ח ממשלתיות של כלכלות "בעייתיות" באירופה.

גם הזרמה חשאית של הבנק האירופי - בהיקף של כ-100 מיליארד אירו לבנקים ביוון - תרמה לתחושת בקרב כלכלנים ומשקיעים באירופה, כי ה-ECB לא צפוי להמשיך לעמוד מנגד, בעוד המשבר מאיים להתפשט לעבר ספרד ואיטליה.

"הבנק המרכזי באירופה נמצא במוכנות לנקוט בצעדים נוספים במקרה של החרפה במשבר", אמר אריק נילסון, כלכלן ב-Unicredit. "חוסר הוודאות התגבר משמעותית לאור חוסר הוודאות עם מה שקורה ביוון וספרד".

רבים סבורים כי בהתחשב בתרחישים השליליים האפשריים, צפוי ה-ECB לצאת במהלכים מוניטאריים נוספים בקרוב - ייתכן כבר השבוע - דוגמת מתן הלוואות נוספות, הורדת הריבית בגוש האירו (שנמצאת בשפל כל הזמנים - ברמה של 1%) ואף הכרזה על רכישות אג"ח, בדומה למהלכים שביצעו ה'פד' בארה"ב והבנק המרכזי בבריטניה לאחר משבר 2008.

ב-JP מורגן, למשל, צופים כי ה-ECB יצעד קדימה וירכוש אג"ח כבר בחודש הקרוב. האם אכן זה יקרה? נחיה ונראה.