תלונות לרשות השנייה על צילום תינוקות ב"משחק החתונה"

נציב תלונות הציבור ברשות השנייה: "לא היה מקום לבחור במעון פעוטות לביצוע משימה לתוכנית מציאות" ■ ערוץ 10: "חיתול התינוקות צולם באישור ההורים"

"לא היה מקום לבחור במעון פעוטות לביצוע משימה לתוכנית מציאות, גם אם הורי הפעוטות הסכימו לחשוף אותם למצלמות" - כך אומר נציב תלונות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, בתגובה לתלונה שהוגשה על שימוש בילדים בתוכנית "משחק החתונה" המשודרת בערוץ 10.

במהלך אחת התוכניות, קיבלו בני-זוג משימה להיכנס למעון תינוקות ולחתל את הפעוטות. במקרה נוסף צולמה משימה במחלקת יולדות בסורוקה.

"לא ברור לי מדוע צריכים תינוקות להיחשף ל'טיפול' של אנשים זרים לחלוטין, והכול למטרת משחק כלשהו. תינוקות אינם בובות משחק או פריט פסיבי לצורך מילוי משימה במסגרת תחרות", אומר ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, שקיבל תלונות בנושא והעביר אותן לרשות השנייה.

בתגובה לדברים הביע רגב את אי-שביעות-רצונו ואמר כי לאחר צפייה בקטע האמור הוא חש "אי-נוחות גדולה". זאת, נוכח העובדה שחלק מהפעוטות נראו "בוכים ומסרבים לבקשתו של בן-הזוג לחתל אותם", וכן נוכח העובדה ש"במהלך המשימה אומרים בני-הזוג כי הם מטפלים בפעוטות 'כמו עוף'".

לבסוף כותב רגב כי "שיתוף ילדים בתוכנית מציאות הוא סוגיה רגישה המצריכה חשיבה מעמיקה... גם במקרה בו ההורים מסכימים, משיקוליהם, לשיתוף הילדים בתוכנית". לדבריו, הרשות פועלת לקדם קוד אתי בנושא.

מערוץ 10 נמסר: "'משחק החתונה' הוא שעשועון טלוויזיה ולא ריאליטי - שעשועון שבו כל המשתתפים נותנים את אישורם למשימות. המשימה צולמה באישור ובהשגחת הורי התינוקות. לאורך המשימה צוות ההפקה דאג לרווחת התינוקות ומשפחותיהם. בניגוד לתוכניות ריאליטי שמבוססות על השתתפות ילדים וניצול של תמימותם, ב'משחק החתונה' מדובר על משימה בודדת, שבסיומה נותרו כל המשתתפים עם חיוך ומזכרת נעימה".