השופטת אלשיך בצומת דרכים

במערכת משפט מתוקנת לא ניתן לעבור לסדר היום על החלטה כמו זו על אלשיך

קשה לדמיין את בית המשפט המחוזי בתל-אביב בלא השופטת ורדה אלשיך. מלבד היותה סגנית נשיא ויו"ר נציגות השופטים הארצית זו הקדנציה השנייה, מדובר בשופטת ותיקה הנמצאת במערכת עשרות שנים.

נוכח תחום המומחיות שלה - פירוקים, הקפאת הליכים ופשיטות-רגל - היא גם אחת השופטות המוכרות והמשמעותיות ביותר בקהילת העסקים ובקהילה המשפטית התל-אביבית. מזגה הסוער ונטייתה לנהל את הדיונים באולמה בדרך לא אורתודוקסית הפכו אותה לדמות שיפוטית צבעונית, לטוב ולרע.

בכל זאת, אפשר שבעתיד הקרוב יצטרכו כל הקהילות הללו להתרגל לחיים בלי אלשיך. החלטתו של נציב תלונות הציבור על שופטים, הנחשפת ב"גלובס", לקבל במלואן את התלונות נגד אלשיך, מהווה פסק דין מרשיע בעבירות שיפוטיות שיש עמן קלון.

במערכת משפט השואפת להיראות מתוקנת, לא ניתן לעבור לסדר היום על החלטה כזו. עוד לפני השיקולים בדבר הצעדים שאמורים להינקט כלפי השופטת, קשה לראות את אלשיך ממשיכה לנהל דיונים ולשלוט בעורכי הדין המופיעים מולה ביד רמה, כתמול-שלשום, לאחר שכתם כה עמוק הוטבע בעבודתה.

הצעד המתבקש כעת הוא זימונה של אלשיך לשיחה בלתי פורמלית בלשכת נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס. על הנשיא לומר לה שכדי להימנע מנקיטת צעדים פורמליים, מוטב לה להודיע מיוזמתה כעת על פרישה מוקדמת, ולסיים את הפרשה בדרך מכובדת.

סירוב להצעה כזו, מלמד הניסיון, יכול להוביל לתוצאות קשות: לאחר ששופטת בית המשפט לעניינים מקומיים, הילה כהן, סירבה להצעה דומה שהעלה בפניה נשיא העליון דאז, אהרן ברק, לא היה מנוס מלפתוח בהליך פורמלי של העברה מכהונה, באמצעות הוועדה לבחירת שופטים.

צומת דרמטי

צעד כזה אפשרי גם במקרה של אלשיך, ואולם זהו מוצא אחרון. האפשרות המתבקשת, היה ואלשיך תסרב לפרוש, תהיה העמדתה לדין משמעתי בפני הרכב מיוחד של בית הדין המשמעתי לשופטים.

על הגשת קובלנה כזו צריך להחליט שר המשפטים, יעקב נאמן, לפי המלצת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. הבעיה היא שנאמן מחובר חברתית לכל עורכי הדין המפורסמים, שחתמו על עצומת התמיכה באלשיך, והוא יימצא בדילמה אמיתית, שתוביל ככל הנראה לגרירת רגליים.

עם פרוץ הפרשה, הביעה אלשיך זעזוע מההשוואה בינה לבין השופטת הילה כהן, היחידה שהודחה מכהונתה בכל ימיה של מערכת המשפט הישראלית. כעת הגיע שלב ההפנמה. שופטת הפירוקים הצבעונית ניצבת בצומת דרמטי בחייה המקצועיים.