"זה לא הזמן להיות אמיצים - הסיכון בשווקים גבוה מאוד"

מנהלי השקעות בכירים מנסים להעריך מה מתכנן בנק ישראל, וממליצים כיצד לפעול בתנאי השוק הנוכחיים ■ זיו שמש ממנורה מבטחים: "התקופה הנוכחית מתאימה לספקולנטים, לא למשקיעים סולידיים. מציע להקטין חשיפה"

על פניו, נראה כי המשק הישראלי במצב טוב, לפחות ביחס לחלקים אחרים בעולם: באירופה רוב המדינות צוללות למיתון, הסיכויים ליציאת יוון מגוש האירו עולים, ובספרד הצרות הולכות ומחמירות; את כלכלת סין אופפים נתוני מאקרו שמצביעים על צמיחה בקצב נמוך מהציפיות; ואילו ארה"ב ממשיכה לזגזג עם נתוני מאקרו שמעידים כי כלכלת המדינה רחוקה מהתאוששות.

אך גם אם מצבנו טוב יחסית, עדיין אי אפשר להתעלם מהתבטאויות של גורמים בבנק ישראל כי תיתכן הורדת ריבית שלא במועד הקבוע. לכן, נראה כי למרות שהחודש נותרה הריבית על כנה, ברמה של 2.5%, מדובר בעניין של זמן קצר עד שבנק ישראל יודיע על הורדה נוספת.

לאור ההתפתחויות בתמונת המאקרו, פנה "גלובס" לשלושה מנהלי השקעות בכירים בניסיון להבין מה מתכנן בנק ישראל, כיצד כדאי למשקיעים הנמצאים עמוק בשוק לפעול, והאם התנאים הנוכחיים מהווים נקודת כניסה טובה לאלו שיושבים על הגדר.

בין המשתתפים שררה תמימות דעים - ריבית בנק ישראל צפויה לרדת בזמן הקרוב. "אני מאמין שנראה לפחות הורדת ריבית אחת, אולי אפילו תהיה הורדת ריבית לפני המועד החוקי", אומר אורי רבינוביץ', משנה למנכ"ל הראל פיננסים ומנהל ההשקעות הראשי בחברה.

זיו שמש, מנכ"ל מנורה מבטחים פיננסים ומנכ"ל מנורה מבטחים קרנות נאמנות, מסכים: "המצב בעולם לא נראה טוב, וההסתברות להורדת הריבית גבוהה. הנגיד סטנלי פישר פשוט שומר את הנשק לימים קשים יותר. ייתכן שההודעה של בנק ישראל על האפשרות להורדת ריבית מפתיעה, תתגלה כרמיזה למגמה עולמית של הורדת ריביות חדה".

לדברי שמש, מאחר שהכיוון של השווקים לא נראה חיובי, סביר שגם ישראל תיפגע. "המצב ביבשת אירופה ישפיע על נתוני היצוא של ישראל, שיעור האבטלה עולה והמחאה החברתית שוב על הפרק", הוא אומר, "כך, שזה רק עניין של זמן עד שהשינויים יתחילו לחלחל לארץ".

רפי ניב, מנכ"ל קרנות הנאמנות של מיטב, צופה כי "עד להתבהרות המצב באירופה ובכלכלה העולמית, השוק יהיה תנודתי מאוד". עם זאת, הוא מוסיף כי "בהסתכלות לטווח ארוך, מחירי המניות היום זולים ביחס לממוצע ההיסטורי, ובכל יום של ירידות מתווספות הזדמנויות השקעה".

גם רבינוביץ' סבור כי למרות חוסר הוודאות בשווקים, ניתן לאתר הזדמנויות: "אם בשוק הנוכחי יש משהו חיובי - אלה המחירים. אמנם רואים ירידה בצמיחה ושחיקה ברווחיות, אך במחירים הנוכחיים טמונים גם יתרונות". הוא אינו פוסל השקעה באג"ח ממשלתיות של ארה"ב ושל גרמניה ל-10 שנים, למרות התשואות הנמוכות יחסית. כך גם לגבי אג"ח ממשלתיות מקומיות, כאשר לדבריו "למרות שבהשוואה לחודשים האחרונים התשואות נמוכות, אג"ח ממשלתיות הן לא מילה גסה".

"לא שוק למשקיע סולידי"

הירידות האחרונות בשווקים, ובשוק המקומי בפרט, מעלות את הפיתוי להיכנס. אך האם השוק הזה מתאים לכולם? "זה לא הזמן להיות אמיצים - רמת המחירים אמנם נוחה, אבל רק למי שיש אורך נשימה. נדרשת יכולת לספוג הפסדים בטווח הקצר, כך שהכול תלוי באופיו של המשקיע", משיב רבינוביץ'.

שמש מוסיף כי "תיאורטית, ההתפתחויות השונות יכולות דווקא להיטיב עם שוק ההון, אולם התנודתיות הגבוהה מקשה לתזמן את השוק. זה לא שוק שמתאים למשקיעים סולידיים. המצב באירופה לא הולך להשתנות, והבעיות ימשיכו ללוות אותנו עוד הרבה זמן, לכן אני מאמין שצריך להיות זהירים. התקופה הנוכחית מתאימה לספקולנטים, לא למשקיעים סולידיים. למעשה, הייתי מציע להקטין חשיפה".

לדברי ניב, "השווקים במומנטום שלילי, לכן כדאי להיכנס לשוק רק כשהמצב יתבהר, וזה לא הולך לקרות בתקופה הקרובה. המחירים זולים, ובהחלט ייתכנו ירידות נוספות, אך התנודתיות גבוהה. אפשר לשקול רכישה מדודה במינונים נמוכים, כמו למשל בהוראת קבע חודשית, אך בתקופה הנוכחית לא כדאי להגיע להחזקה מקסימלית".

- ומה לגבי משקיעים שכבר נמצאים בשוק, מה הם צריכים לעשות?

רבינוביץ': "מי שרוצה להגדיל סיכונים צריך לעשות זאת בצורה מדודה, כי המחירים נוחים אבל רמת הסיכון גבוהה מאוד. לכן יש לשים דגש על פיזור. הניסיון מהשנים האחרונות מלמד לא לקנות נכסים שאין עבורם פיצוי הולם. השוק לא מטומטם - אם תשואות האג"ח גבוהות, סימן שקיים סיכון גבוה.

"לכן, אפשר להשקיע באג"ח השורה השנייה בדירוג A ומעלה, במח"מ בינוני בטווח של 3 שנים, כמו בחברות תקשורת לא ממונפות ובחלק מחברות הנדל"ן והאנרגיה, המעניקות תשואה עודפת של 3% על אג"ח הממשלתיות - ובפיזור רחב. מומלץ להימנע מקנייה ומכירה מהירה של נכסים בשביל לעשות עליהם רווח מהיר".

שמש: "הריבית הנמוכה הופכת את האג"ח הממשלתיות במח"מ ארוך למומלצות. השקעה כזו לא מצדיקה את עצמה היסטורית, אבל המצב הנוכחי בשווקים לא דומה למה שהיה בעבר. בנוסף, ההמלצה היא הטיה לטובת האפיק השקלי, שכן המצב הכלכלי ישפיע גם על האינפלציה, שתהיה נמוכה יותר מהציפיות".

שמש מזהה הזדמנויות גם באג"ח קונצרניות בדירוגים גבוהים ומח"מ קצר, אך מדגיש כי יש לבחור אותן בקפידה. במקביל, הוא ממליץ להשקיע בבנקים: "סקטור הבנקאות בארץ שונה לאין ערוך מזה בחו"ל. בארץ הרבה יותר קשה לקבל משכנתה, והבנקים המקומיים לא חשופים לאירופה בשיעור גבוה".

ניב מבקש להזהיר מפני הסיכון הטמון בחברות ההחזקה הממונפות, למרות המימושים שראינו באחרונה. "קיימת תלות רבה ביכולת חברות אלו לממש נכסים ולמחזר חוב, שתי אופציות שהפכו מאתגרות מאוד בתקופה האחרונה". לדבריו, הגדלת חשיפה באג"ח אלו חייבת להיות מבוססת על מחקר פרטני, ואינה מתאימה לשונאי סיכון. למי שעדיין מעוניין להיחשף לאג"ח כאלו, ממליץ ניב לעשות זאת "במינונים נמוכים, ובאמצעות פיזור רחב דרך קרנות נאמנות מתמחות".