הנציבות האירופאית ליוון: תנו לבנקים במדינה לקרוס

מקור ל-CNBC: האיחוד האירופי ישתמש בחבילת הסיוע שלו ליוון ככלי מיקוח - ויכריח את הבנק המרכזי לתת לבנקים במדינה לקרוס, במקום לסייע להם

מסר מדאיג ייתכן ויגיע בקרוב מהזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, הנציבות הכלכלית של האיחוד, אשר עשויה לדרוש מממשלת יוון שלא לממן חלק מהבנקים במדינה - ופשוט לתת להם לקרוס. כך מסר מקור בכיר המקורב לאיחוד האירופי ל-CNBC הבוקר (ו').

לפי המקור, הבנק ATEbank - הבנק החמישי בגודלו במדינה - הוא בין הבנקים אשר ההוראה תהיה תקפה לגביהם.

יש לציין כי האחריות הרשמית על הבנקים ביוון מוטלת על הבנק המרכזי במדינה, אשר גם יכול להורות על סגירתו של בנק כזה או אחר. אולם, הזרוע המבצעת של האיחוד נמצאת בעמדת כוח בנושא על הממשלה היוונית והבנק המרכזי, על רקע חבילות הסיוע ממנה נהנית יוון - אשר עלולה להיפסק באם הממשלה תסרב לדרישות האיחוד האירופי בנושא.

"אני נמצאים בפתחו של עידן חדש עם יוון, פורטוגל וספרד", אמר המקור. "חלק מהבנקים הולכים להצטמצם משמעותית, חלקם הולכים להיסגר". זאת, לאחר שלאורך המשבר נמנע האיחוד האירופי להשתמש בחבילות הסיוע שהוא מעניק כאמצעי מיקוח על סגירתם של בנקים, ומדובר במהלך תקדימי - בעקבותיו עשוי האיחוד לפעול באופן דומה גם מול ממשלות ספרד ופורטוגל, הסובלות ממערכת בנקאית חלשה.

"זה מעין איזון", אמר המקור. "אם מדובר בבנק אשר מהותי ומרכזי בכלכלה של מדינה כלשהי, ייתכן והוא דורש הצלה, אבל בכל מקרה אחר הממשלות יצטרכו לוותר עליו. אם ישנה יציבות כלכלית אפשר להציל את כל הבנקים - אבל אנחנו פשוט לא במצב הזה בחלק מהמדינות".

לבקשת CNBC, ממשלת יוון והנציבות האירופאית סירבו להגיב בנושא.