הכלכלה היוונית התכווצה ב-6.5% ברבעון הראשון של 2012

זאת, לעומת גוש האירו כולו, אשר התמ"ג שלו ברבעון הראשון נותר ללא שינוי לעומת הרבעון הרביעי של 2011 ■ ב-17 לחודש הנוכחי ייערכו בחירות חוזרות לפרלמנט ■ השנה אמורה הכלכלה היוונית להתכווץ בעוד 5%-5.3%

לא מפתיע, ובכל זאת: הכלכלה היוונית התכווצה ברבעון הראשון של 2012 בקצב של 6.5% בהשוואה לרבעון הראשון של 2011, כך הודיעה לשכת הסטטיסטיקה המרכזית במדינה.

זאת, לעומת גוש האירו כולו, אשר התמ"ג שלו ברבעון הראשון של 2012 נותר ללא שינוי לעומת הנתונים שנרשמו ברבעון הרביעי של 2011 - אז נרשמה ירידה של 0.3%.

בכך ממשיכה המדינה הקטנה מוכת החובות להעמיק במיתון תוך שהיא מדאיגה את כל היבשת והעולם הפיננסי ביציאתה המסתמנת מגוש האירו, מה שעלול לגרום לאפקט דומינו על השווקים.

כל זאת לצד קיצוצים ורפורמות במגזרים השונים במדינה שנאלצה לבצע כחלק מעסקת החילוץ של האיחוד האירופי. נזכיר כי ב-17 לחודש הנוכחי ייערכו בחירות חוזרות, לאחר שבחודש שעבר לא הצליחו המפלגות השונות להרכיב ממשלה. החשש הוא כי מפלגות השמאל היווניות המתנגדות למדיניות הצנע ביוון, יזכו ברוב קולות, ולמעשה יובילו להפסקת הקיצוצים וההפרטות ויבטלו את חבילת החילוץ היוונית. במקרה כזה, עלולה יוון לפרוש מגוש האירו.

המיתון, שנכנס לשנתו החמישית הרצופה, החליש את הייבוא ובכך הקטין את הגרעון המסחרי ב-41.9%. על פי תחזיות הבנק המרכזי היווני וה-OECD, השנה אמורה הכלכלה היוונית להתכווץ בעוד 5%-5.3%.

אתמול הגיע עוד מסר מדאיג מכיוון הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי - אשר עשויה לדרוש מממשלת יוון שלא לממן חלק מהבנקים במדינה - ופשוט לתת להם לקרוס. יש לציין כי האחריות הרשמית על הבנקים ביוון מוטלת על הבנק המרכזי במדינה, אשר גם יכול להורות על סגירתו של בנק כזה או אחר. אולם, הזרוע המבצעת של האיחוד נמצאת בעמדת כוח בנושא על הממשלה היוונית והבנק המרכזי, על רקע חבילות הסיוע ממנה נהנית יוון - אשר עלולה להיפסק באם הממשלה תסרב לדרישות האיחוד האירופי בנושא.