אנליסטים: "הסיוע לספרד - חדשות טובות שיתמכו במניות"

הערכות: השווקים יגיבו בעליות שערים לבקשת הסיוע לספרד ■ פסגות: "הספרדים פועלים בצורה נכונה וטוב שהם ביקשו סיוע לפני הבחירות ביוון" ■ אנליסטים בוול סטריט: "אלה חדשות טובות שמרגיעות את הרוחות"

כיצד יגיבו שוקי המניות בעולם לחבילת החילוץ שביקשה אתמול ספרד בהיקף של 100 מיליארד אירו? לפי אנליסטים בוול סטריט, השווקים אמורים להגיב בעליות לאור ירידה בחוסר הוודאות והקלה על המצוקה הפיננסית בספרד. רשת CNBC שוחחה עם מספר אנליסטים המעריכים כי מחר (ב'), אז יחודש המסחר בשוקי חו"ל, יימשך גל העליות בשווקים. גם בבורסה בת"א המסחר מתנהל היום בעליות. (לסיפור המלא)

"מדובר בחדשות חיוביות עבור השווקים אשר יתמכו בשוק המניות על חשבון שוק האג"ח בשבוע הקרוב ולכן קשה לצפות לירידת תשואות באפיקים הארוכים", מוסר האנליסט יונתן כץ מלידר שוקי הון.

הזינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות של ספרד לרמה של יותר מ-6% באג"ח ל-10 שנים לא הותיר לספרד הרבה ברירה, והיא העדיפה לבקש סיוע מאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית כדי לסייע לבנקים שלה. זאת, על מנת להימנע מגורל דומה לזה של יוון.

"זהו צעד גדול כדי להימנע מהתפשטות משבר החוב באירופה", אמר ל-CNCB טים ספיס, שותף-מנהל ב-EisnerAmper. "היקף החבילה די גבוה, למעשה יותר גבוה מהמצופה. אמנם אנחנו צריכים לראות עוד פרטים על החבילה, אך אין ספק שהחדשות האלה מפחיתות את החששות".

השבוע החולף בוול סטריט היה הטוב ביותר למניות מתחילת השנה, בין היתר בשל ציפיות בשוק לתפנית מסוימת בנוגע לספרד, מה שאכן קרה בסופ"ש. אתמול קיימו שרי האוצר של האיחוד האירופי שיחת ועידה שארכה 2.5 שעות, כאשר חלק מהשרים כינו את השיחה "מתוחה", אך בסיומה יצאה ההודעה המיוחלת: ספרד תקבל סיוע לבנקים שלה.

עבור וול סטריט, כל דבר שמפחית את המצוקה הפיננסית באירופה ומקטין את חוסר הוודאות מתקבל בברכה. מדד S&P 500 נפל ב-6.3% בחודש מאי בשל עלייה בחוסר הוודאות. מדובר בירידה החודשית החדה ביותר מאז ספטמבר.

"אלה חדשות טובות שהסיוע לספרד מגיע לפני הבחירות ביוון. גם ככה יש הרבה תנודתיות בשוק בגלל הבחירות ביוון, אז זה טוב שיש משהו שמרגיע מעט את הרוחות", אמר פיטר קרדילו, כלכלן בכיר ב-Rockwell Global Capital.

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, שואב גם הוא אופטימיות מהסיוע ליוון. "החשש מקריסת הבנקים בספרד נרגע, אבל משבר החוב של הממשלה עוד רחוק מלהיפתר", כותב גרינפלד בהתייחסות לחבילת הסיוע. "הספרדים, בניגוד לשאר היבשת, פועלים בצורה נכונה ומבקשים סיוע לפני שהמערכת הפיננסית שלהם קורסת וגוררת איתה את כל אירופה".

גרינפלד טוען כי סכום של 100 מיליארד אירו אותו מבקשת ספרד "יספיק גם לתרחיש הרע ביותר" ומדגיש כי "ההתנהלות של ספרד נועדה למנוע מהשווקים לייצר עוד מספר שבועות ספקולציות חדשות על צורך בסיוע נוסף". הוא גם מעודד מכך שהסיוע מגיע לפני הבחירות ביוון: "תזמון בקשת הסיוע גם לפני הבחירות ביוון ביום א' הבא הוא חשוב כיוון שהבחירות עלולות להוסיף נדבך חדש של אי-ודאות לאירופה ובכך להקשות עוד יותר על הבנקים הספרדיים ולהגדיל את היקף הסיוע המתבקש".