"ההסתדרות חייבת להגיב חזק יותר בעניין כלל ביטוח"

בהסתדרות הפנימו את המסר והודיעו על החרפת המאבק, כולל הפגנה בהמשך השבוע ■ "בושה וחרפה מה שקרה פה", אמר אחד הגורמים בשיחה עם "גלובס", לאחר פרשת ההתארגנות של עובדי כלל ביטוח

גורמים המזוהים עם ההסתדרות והעומד בראשה, עופר עיני, מותחים היום (ב') ביקורת על התנהלות ראשי הארגון בעניין הליך ההתארגנות של עובדי כלל ביטוח. אותם גורמים טוענים כי ההסתדרות לא הגיבה באופן חזק מספיק למה שנתפס בימים האחרונים כניסיון שבירה של ההתארגנות מצד הנהלת כלל ביטוח. "בושה וחרפה מה שקרה פה", אמר אחד הגורמים בשיחה עם "גלובס", "ההנהלה מעבירה מסרים מאוד ברורים לעובדים, גם בדרכים גלויות וגם בדרכים מרומזות יותר, עשרות רבות של עובדים ביקשו לבטל בינתיים את ההצטרפות לארגון, וחוץ מכמה מכתבים מעורך דין, ההסתדרות שותקת".

לדברי אחד הגורמים, לאיגודים של ההסתדרות ולוועדים המאוגדים תחתיה יש התקשרויות בעשרות מיליוני שקלים עם קבוצת כלל, והיה מצופה שבהסתדרות ישתמשו בזה כשוט כלכלי. "לא צריך להכריז סכסוך עבודה, מספיק איום אחד שהוועדים יעבירו את הכספים המנוהלים היום בכלל לחברה אחרת, כדי שהמסר יעבור", הוא אומר. למשל, אגף הפנסיה של ההסתדרות בחר באחרונה, בתום הליך מכרזי, בקרן הפנסיה מיטבית של כלל ובקרן ההשתלמות של כלל קופות גמל, בעבור 120 אלף העובדים בענף הבניין בישראל. לטענת אותם גורמים, מוזר שראשי ההסתדרות לא הניפו את השוט הזה עוד בשבוע שעבר, כשמנכ"ל כלל ביטוח, שי טלמון, בחר להשמיץ את ההסתדרות באופן בוטה מאוד, במכתב ששלח ל-4,000 העובדים בקבוצה.

ההסתדרות: "נכונים למלחמה"

"העובדים רוצים לראות את ההסתדרות מתייצבת בכל הכוח לצדם ומעניקה להם גב חזק אל מול הצעדים של ההנהלה", אומר אחד הגורמים. "כלל ביטוח זה לא עוד חברה, אלא גוף פיננסי ענק, סמל במשק הישראלי ואחד הסמלים המזוהים עם נוחי דנקנר. דווקא בגלל זה, ולאור הטענות שהשמיעו בעבר על היחסים הקרובים בין דנקנר לעופר עיני, היה מצופה שעיני יגיב בכל הכוח".

עיני יצא לחופשה פרטית בחו"ל שעות ספורות לפני שפורסם דבר המכתב ששלח טלמון לעובדיו, ולכן ספק אם ניתן היה לצפות שיגיב על כך. הוא צפוי לחזור ביום רביעי השבוע, ולפי הערכות יתערב באופן אישי בנעשה. למרות זאת, מי שמשמיעים את הביקורת טוענים כי אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, הנחשב מספר 2 של עיני, היה צריך לכל הפחות להגיב בעצמו.

לאחר פניית "גלובס" בעניין, הוקדמה להיום פגישה שאמורה הייתה להתקיים רק מחר בין ניסנקורן לראשי ועד הפעולה של עובדי כלל ביטוח. בהסתדרות הבהירו כי הם "נכונים למלחמה" אם בזה חפצה הנהלת כלל, וכי יעשו כל הנדרש כדי להגן על העובדים ולהשלים את הליך ההתאגדות שלהם.

בפגישה שהתקיימה בין הצדדים הוחלט לצאת למאבק ארגוני בהנהלה, שיכלול בין היתר הפגנה שתיערך בהמשך השבוע. כמו כן נשקלת האפשרות לערוך גילויי סולידריות מצד הוועדים בבנקים ובחברות האשראי, כדי להוכיח שיש מקום לוועדים בגופים פיננסיים. זאת, בניגוד לטענה שהשמיע מנכ"ל כלל. גורם המעורה בסוגיה טוען כי גם עובדי כלל מוכרחים להבין שאין התאגדות "אינסטנט", וכי מול התנהלות כוחנית של הנהלה צריך להפגין נחישות ואורך נשימה.