כוונת שפיתחה ITL תאפשר לפגוע במטרות מרוחקות בחושך

הכוונת המזערית, ששמה Clip-On Coyote, מזכירה בממדיה עט רגיל ■ וגם: מערכת של אלתא תתריע מפני פצמ"רים

כוונת צלפים חדשה שפותחה ב-ITL, חברה בת של אלביט מערכות תשפר משמעותית את יכולות הקליעה של צלפים שיורים לטווחים ארוכים ובעיקר - תאפשר להם לפעול היטב גם בשעות הלילה.

הכוונת המזערית, ששמה Clip-On Coyote, מזכירה בממדיה עט רגיל. מפתחי המוצר מספרים שהוא מאפשר לצלף לכוון במדויק אל מטרת דמות שנמצא במרחק של כ-1.4 ק"מ ממנו ולפגוע באחוזים מרשימים, שהושגו עד כה רק באור יום מלא. הכוונת מבוססת על מערכת טרמית, שמזהה ממרחק רב מטרות פולטות חום, למשל גוף אנושי. צלף שחמוש ברובה בקוטר 0.5 מ"מ יזדקק לעמדה טובה ואצבע שתסחט את ההדק.

תיאום כוונות

הכוונת החדשה מוצגת לראשונה במסגרת יורוסאטורי, התערוכה הבינלאומית למערכות לחימה יבשתיות, שנפתחה בפריז. אנשי ITL החלו בפיתוח בעקבות אפיון ברור שהכתיב להם לקוח זר, שביקש להרחיב את יכולת הצליפה של אנשיו.

ראשי אלביט מערכות, שמזהים את הפוטנציאל העסקי הנאה, טופחים לעצמם על השכם ומחייכים מפה לאוזן ולא רק בגלל שהם מסתובבים בימים אלה בפריז: "זו טכנולוגיה חדישה שבשנתיים האחרונות כובשת את השוק", מספר מיכאל הראל, מנהל הפרויקטים בתחום הטקטי ב-ITL. "למעשה", הוא אומר, "את הכוונת החדשה ניתן לשאת על אותו כלי נשק בסמוך לכוונת היום, בלי להסיר אותה".

הצלפים שישתמשו ב- Clip-On Coyoteיוכלו לטפל במטרה באופן סימולטני. הכוונת תעביר מידע על המטרה למחשבי כף יד נישאים, שאותם יענדו חברי צוות הצליפה על ידיהם, בדומה לשעון. במקרה שבו הצוות מכוון למספר מטרות בו זמנית, צלף א' יכול לתאם עם צלף ב' שנמצא בכלל בעמדה אחרת - במי כל אחד מהם מטפל וחשוב לא פחות, לקבוע את העיתוי שבו ילחצו על ההדק.

"באמצעים שקיימים היום", אומר הראל, "אין קשר הדוק בין חברי צוות הצליפה. המערכת שלנו מסייעת להם לתפקד כאורגן אחד שמאפשר לסגור מעגל ולהיות מתואמים, כך שכל צלף יודע על מי הוא 'יושב'. מדובר בעניין של חיים ומוות".

פזצט"א לחי"רניק ולסבתא

מערכת ישראלית אחרת שמוצגת בתערוכת יורוסאטורי, נמצאת עדיין בשלבי פיתוח באלתא מערכות, חברה בת של התעשייה האווירית. כמו כיפת ברזל ומעיל רוח, גם הפיתוח הזה, ששמו 'גרין רוק', נולד בעקבות האתגרים של צה"ל ושל העורף הישראלי, בעיקר של התושבים שמתגוררים בסמוך לגדר המערכת עם עזה וחשופים לאיומי פצצות מרגמה וטילים נגד טנקים.

המערכת החדשה מספקת התרעה על ירי פצמ"רים שמכוונים לתא שטח ספציפי שבו מרוכזים כוחות צבא. המערכת אמורה לזהות ירי תלול מסלול ולספק התרעה של חצי דקה שבמהלכה ניתן יהיה לתפוס מחסה. שלושים שניות עבור חי"רניק הן נצח. באלתא מבטיחים ששלושים השניות האלה יספיקו גם לקשיש שיודע היכן נמצא המרחב המוגן שלו.

לצד התרעה על ירי, באלתא מבטיחים שגרין רוק תזהה ברמת דיוק מוחלטת מהיכן בוצע השיגור. אחד היישומים העתידיים שלה יאפשר זרימה חלקה של נתונים בין מגוון של מערכות שפרוסות בגזרה, אחת מהן היא מערכת של פצצות מרגמה מדויקות מסוג קשת. בזכות הנתונים, קשת תשחרר מטח מדויק של פצמ"רים לעבר מקור הירי - ותשמיד אותו. באלתא אומרים כי מדגים טכנולוגי ראשון של המערכת יוצג כנראה עד סוף השנה. חוץ מצה"ל, גם הצבא האמריקאי צפוי לגלות עניין.

עד שמישהו יצליח (אולי) לפתח מערכת אפקטיבית שתדע לנטרל את פצצות המרגמה, התרעה מספקת ואמינה היא אמצעי ההגנה הסביר ביותר כיום מפני הנשק שנחשב סטטיסטי ובחלקו הגדול - עדיין לא מדויק. בחברות ביטחוניות מטילים ספק ביכולת לתת מענה לאיום הפצמ"רים באמצעות מערכות להגנה אקטיבית שפועלות בדומה לכיפת ברזל ושם מעריכים שאת היירוט של מטחי פצמ"רים - ניתן יהיה לראות רק בעידן שבו טכנולוגיית הלייזר תבשיל ותהיה בטוחה ויעילה. בינתיים, גם חצי דקה ופזצט"א הם משהו.