עמנואל רוזן מנוגד העניינים

בחינוכית הוא מקבל שכר מהממשלה - שאותה הוא אמור לבקר בחדשות 10

עמנואל רוזן הוא עיתונאי רב-פעלים - אבל עם לא הרבה הצלחות. למרות זאת, הוא מצליח למצוא לעצמו תוכנית או פינה כלשהי. אחד הג'ובים העכשוויים שלו הוא מנחה התוכנית "תיק תקשורת" בטלוויזיה החינוכית, שבה הוא משמש למעשה הקומיסר על האינטגריטי של עיתונאים ואמצעי תקשורת.

היה מצופה מהכוהן הגדול של האתיקה העיתונאית שהוא עצמו יהיה ללא רבב, ומכל מקום, ללא רבב רציני. והנה, עצם הישיבה של רוזן ב"תיק תקשורת" אינה מתיישבת עם ציפייה זו.

לאחרונה מונה רוזן לפרשן הפוליטי של ערוץ 10. כלומר, האדם המסקר עבור צופי ערוץ 10 את הממשלה, כשהוא עצמו עובד אצלה. במלים אחרות: רוזן בחינוכית מקבל שכר מהממשלה - שאותה הוא אמור לבקר בערוץ 10. פוטנציאל לניגוד עניינים מספר 1.

מראיין את הבוס

בתוכניתו האחרונה עבר עמנואל פעם נוספת על כלל האתיקה הקובע כי "לא יעמידו עצמם עיתון ועיתונאי במצב בו קיים חשש לניגוד עניינים" (סעיף 15 לתקנון האתיקה). התוכנית כללה אייטם על המצב בערוץ 10, שבו עובד רוזן - ניגוד עניינים מספר 1.

אבל עמנואל הוסיף ניגוד מספר 2, חמור אף יותר: הוא ראיין את מ"מ מנכ"ל חדשות ערוץ 10, שהוא הבוס הישיר שלו. כשנתפס בקלקלתו, וקיבל פניות מעיתונאים, שלף תגובה גרועה מהמעשה עצמו: "אם לא היינו עושים ראיון כזה, זה היה חמור, שהרי מדובר בנושא שהיה מרכזי בשבוע החולף".

על זה אומרים הילדים: שטויות במיץ. ראשית, הנושא בכותרות כבר שנים, ודשו בו בלי סוף. לאורי רוזן (אין קרבת משפחה), מ"מ המנכ"ל החדש של חדשות ערוץ 10, היה כנראה חשוב להופיע, וזו ממש לא בעיה, כאשר עובד אצלך אדם שיש לו תוכנית תקשורת.

המראיין, לא הראיון

בכל מקרה, הבעיה אינה הראיון, אלא המראיין. שכן, למה הדבר דומה? שראש העירייה היה נותן לבנו זיכיון בנייה, והיה מתרץ ש"אם לא היינו בונים..." וכו'.

נראה כי רוזן נקלע למצוקה. הוא בטוח הבין שלראיין את הבוס זה לא תקין, אבל כנראה הרגיש שזה יכול לעזור לו בערוץ. במקום להודות בטעות, הוא נהג מנהג הפוליטיקאים: הגיב תגובה ביזיונית בניסיון לגנוב דעת.

אני לא יודע אם עניין כזה מעניין את הציבור. אני חושב שהוא צריך לעניין. אחרי הכול מדובר בתחום שממנו מקבל הציבור את המידע שלו, וגם את הדעות. צריך להיות חשוב לציבור מי הנפשות הפועלות, איך הן פועלות והאם ראוי לקנות מהם מכונית משומשת.

מכל מקום, נראה כי החינוכית צריכה להראות את הדלת לרוזן, כפי שעשתה לחיים זיסוביץ', מנחה תיק תקשורת לפניו, בשל ניגוד עניינים. ובהזדמנות הזאת ראוי שההנהלה גם תבדוק את עצמה.

גילוי נאות

לפני הראיון ביצע רוזן גילוי נאות, וסיפר כי המרואיין הוא הבוס שלו. אך יובהר כי גילוי נאות הוא לחלוטין בלתי נאות, כשהוא בא, לכאורה, לכסות על עבירה אתית.