כיצד להשקיע בכלכלת פולין, מארחת טורניר היורו הנוכחי?

פולין מדורגת במקום השביעי באירופה ובמקום ה-20 בעולם במונחי תוצר גולמי ■ סרגיי וסצ'ונוק ממליץ על קרן הסל PLND

אליפות אירופה בכדורגל, שנערכת בפולין ובאוקראינה, מהווה הזדמנות לבחון את אחת המארחות. פולין, מהמדינות המובילות במזרח אירופה, היא בעלת אוכלוסייה של כ-40 מיליון תושבים, ובסיס מאקרו כלכלי סולידי בהשוואה למדינות אירופה רבות הסובלות ממשבר חובות.

מאז התפרקות הגוש הקומוניסטי בתחילת שנות ה-90 של המאה שעברה, עברה פולין רפורמות מבניות רבות, שהובילו להאצה בקצב הצמיחה הכלכלית לכ-4% - בין הגבוהים באירופה. כעת מדורגת פולין במקום השביעי באירופה ובמקום ה-20 בעולם במונחי תוצר גולמי.

כלכלת פולין נשענת על מספר מנועי צמיחה: בסיס תעשייתי חזק, האחראי על כ-30% מהתוצר; ויצוא סחורות חקלאיות, כמו שעורה, תפוח אדמה וסוכר. בנוסף, פולין חולשת על מרבצי טבע גדולים של פחם וגז טבעי, ונחשבת לאחת המדינות המתקדמות באירופה בהפקת גז סלעי - תהליך שהוזל באופן משמעותי, ומרכז עניין רב מצד חברות האנרגיה המובילות בעולם. פוטנציאל הפקת הגז הטבעי בפולין משמעותי, נוכח מחירי הגז הגבוהים באירופה יחסית לעולם ודרישה להחלפת מקורות הפקת האנרגיה מכורים גרעיניים בגרמניה במהלך העשור הקרוב.

גרמניה היא שותפה מרכזית של פולין בסחר, והיא אחראית על למעלה מ-20% מהיצוא והיבוא. חיזוק הקשרים עמה בא לידי ביטוי בהגברת השקעות החברות הגרמניות בפולין.

הממשל מיישם מדיניות פיסקלית נבונה, עם יחס חוב לתוצר של פחות מ-50% - נמוך משמעותית מהממוצע בגוש האירו. עם זאת, כלכלת פולין נהנית מגמישות רבה, לאור מטבע עצמאי (זלוטי) שסייע במשבר. הבנק המרכזי מחזיק ברזרבות מט"ח של למעלה מ-100 מיליארד דולר, למקרה של הרעה במצב הכלכלי באירופה. פולין נהנית מדירוגי אשראי גבוהים יחסית למדינות מזרח אירופה (ואף מעל חלק ממדינות הגוש).

ניתן להיחשף לשוק המניות הפולני באמצעות קרן סל Market Vectors Poland ETF (סימול: PLND), המנוהלת על ידי חברת ניהול Van Eck זה כמעט שלוש שנים. הסקטורים הבולטים בהרכב הקרן הם הבנקים (כ-25%), החשמל (13%), הנפט והגז (12%) ושירותי התקשורת (8%), ואילו 10 החזקותיה העיקריות מהוות כ-60% מסך היקף הקרן. PLND נסחרת במכפיל רווח ממוצע של 14, ומניבה תשואת דיבידנד של כ-4.3%. בין חסרונות הקרן נציין את היקף נכסיה הקטן יחסית, כ-30 מיליון דולר, לצד סחירות נמוכה.

*** הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם