החובות של אריה עובדיה ואבי רויכמן - כ-200 מ' ש'

(עדכון) - אריה עובדיה ואבי רויכמן רוכשים 30% מגרינסטון של לידר ■ יכניסו לתוך החברה קניון מצליח שלהם בוורשה שבפולין ובתמורה יקבלו נתח מקופת המזומנים של גרינסטון - 90 מיליון שקל

חברת לידר השקעות, שבשליטת יורשי דן דוד, רוכשת מהחברה הפרטית דסטיני של אבי רויכמן והכלכלן אריה עובדיה נכס נדל"ן בפולין, בעסקה שצפויה לסייע לדסטיני להקטין את חובותיה. ל"גלובס" נודע כי לדסטיני חוב בנקאי של כ-200 מיליון שקל, שבעקבות פיגור בתשלומו הוא נפרש לפני כשנה לתקופה של תשע שנים.

היום דיווחה החברה הבת של לידר, גרינסטון, כי התקשרה עם דסטיני בהסכם לרכישת הנכס בפולין תמורת סכום כולל של 150 מיליון שקל, רובו בתשלום במזומן (כ-90 מיליון שקל) והיתרה בהקצאת מניות, שיהוו כ-30% מההון של גרינסטון לאחר ההקצאה.

עם השלמת העסקה ימונה אריה עובדיה ליו"ר גרינסטון, ואילו רויכמן יכהן כמנכ"ל משותף של החברה ביחד עם יאיר פודים, לשעבר מבעלי השליטה בלידר (שעברה לשליטת דן דוד המנוח במסגרת הסדר חוב).

במסגרת העסקה המתוכננת, תמכור כאמור דסטיני לגרינסטון נכס מניב הממוקם בוורשה, בירת בפולין, שעליו קיימת הלוואה לבנק זר בגובה 27.5 מיליון אירו. הנכס הוא מרכז מסחרי, המאוכלס בתפוסה של 91%-92%, אשר הניב הכנסות של 3.7 מיליון אירו ב-2011.

בתמורה תעביר גרינסטון לדסטיני תשלום מזומן של 50 מיליון שקל במועד השלמת העסקה, עוד 39 מיליון שקל ב-12 תשלומים רבעוניים, וכן הקצאה של 30% ממניותיה לפי מחיר של 1.15 שקל למניה (ובסך הכול כ-60 מיליון שקל).

פי 2.5 ממחיר השוק

מחיר המניה בהקצאה גבוה פי 2.5 ממחיר השוק, ונקבע בהתבסס על ההון העצמי של גרינסטון (שעמד בסוף הרבעון הראשון על כ-140 מיליון שקל).

עוד נקבע במסגרת ההסכם, הכפוף עדיין להערכות שווי של הנכס ולבדיקת נאותות שתבצע בו גרינסטון, כי לצדדים יוקנו אופציות PUT ו-CALL, שיאפשרו לדסטיני להפוך לבעלת השליטה בגרינסטון בתום שלוש שנים ממועד השלמת העסקה, באמצעות רכישת מניות מידי לידר בסכום של 32-58 מיליון שקל.

עבור גרינסטון, העסקה הנוכחית היא רכישה ראשונה המתבצעת בה מאז עברה השליטה בחברה האם לידר לידי קרן ATE של דן דוד המנוח. צחי אפלויג, יו"ר לידר השקעות והאיש החזק בקבוצה, הסביר היום את הרציונל לעסקה: "זה אולי לא פופולרי להיות בעלים של נכסי נדל"ן במזרח אירופה, אבל הנכס המדובר הוא מניב, בעל שוכרים טובים ולטווח ארוך, ובמדינה שהיא אחת מהמדינות עם הכלכלות הכי חזקות באירופה".

עוד הוסיף אפלויג ואמר, כי "העסקה בנויה באופן כזה שיש 'אפסייד' מעניין, של זכויות בנייה נוספות, וה'דאונסייד' כמעט ולא קיים. זו עסקה טובה, וברוח התקופה היא סולידית ולא ממונפת".

גרינסטון משקיעה כיום בתחום טיהור הפסולת באמצעות החזקה בשלד הבורסאי RVB המחזיק בחברת EER, וכן בבעלותה נכס נדל"ן. אפלויג ציין היום, כי "גרינסטון הולכת להיות חברה שתתעסק בנדל"ן מניב".

גירון נשארה בארץ

הדמות המוכרת בדסטיני היא אריה עובדיה, המחזיק 10% ממניות החברה (רויכמן מחזיק ביתרה) ומשמש כיו"ר החברה (רויכמן כמנכ"ל). עובדיה הוא איש עסקים מקושר במערכת הפיננסית בישראל, שבעבר שימש כחבר במליאת רשות ני"ע, מנכ"ל חברת הסיגריות דובק ויו"ר קבוצת הפניקס. עובדיה נחשב כיום לדירקטור ויועץ מבוקש במגזר העסקי. נוסף לכך הוא מנהל בקרן ההשקעות שמרוק ישראל שבבעלות משפחת דיסני.

באמצעות דסטיני רכשו עובדיה ורויכמן את השליטה בחברת הנדל"ן המניב גירון פיתוח ב-2005. בהמשך נקלעה גירון למשבר בעקבות השקעות שביצעה בחו"ל, וכן במניותיה של החברה הציבורית פולאר השקעות (שבעבר הייתה אף היא חלק מקבוצת לידר השקעות). גירון רכשה ב-2008-2009 כ-30% ממניות פולאר תמורת כ-150 מיליון שקל, במחירים שנקבו שווי של כחצי מיליארד שקל לפולאר.

אלא שהשקעות כושלות שביצעה פולאר, הנמצאת כיום בשליטת זיל פלדמן, בעיקר בנדל"ן בחו"ל, כיווצו את שוויה, והיום היא מנהלת מגעים להסדר חוב עם נושיה. המסחר במניות פולאר הושעה במאי 2011 עקב אי-פרסום הדוחות במועד, וכבר אז עמד שווי ההחזקה של גירון על 25 מיליון שקל - הפסד של יותר מ-100 מיליון שקל "על הנייר".

הפורטפוליו הבעייתי של גירון צומצם בתחילת 2011, כשהחברה העבירה לחברה האם דסטיני את פעילותה בחו"ל ואת ההשקעה במניות פולאר השקעות כדיבידנד בעין. עוד לפני כן, בספטמבר 2010, נמחקו מניות גירון מהמסחר בבורסה, בהצעת רכש שבה שילמו עובדיה ורויכמן 24 מיליון שקל עבור 9.7% ממניות החברה שהוחזקו בידי הציבור.