המל"ל האומלל

עפ"י דוח המבקר על ה"מרמרה", אף אחד לא רוצה את המטה לביטחון לאומי

האלמנט שנראה לי הכי ברור בדוח המבקר על ה"מרמרה" שפורסם היום (ד') הוא זה: אף אחד לא ממש רוצה את המטה (המועצה) לביטחון לאומי. לא בממשלה הזאת, ולא באף ממשלה. אז למה הוא קיים? מי היה צריך אותו? ועדות חקירה ממלכתיות ואחרות, זה מי. ועדה הרי זקוקה להמלצות - אז מטה לביטחון לאומי, בתור המלצה, זה נשמע כמו מעדן עם ניחוח וושינגטוני, אז מה יכול להיות טוב מזה?

החוק שעל-פיו פועל המטה קובע כי הוא יהיה כפוף לראש הממשלה ויסייע לו. אבל לראש הממשלה יש גם יועץ צבאי צמוד, גם רמטכ"ל צמוד ועוד שפע של אלופים ושאר גנרלים, ולא נשכח את שר הביטחון שהוא הכי צמוד. כלומר, אם יש משהו שלא חסר לראש הממשלה, זה יועצים. הג'וב שלו - והוא בהחלט לא קל - זה להחליט אילו מהעצות לקבל.

עצות ובלבול

ברור שככל שיש יותר עצות, כך מסתרבל הליך הבחירה ביניהן. הרבה עצות - הרבה בלבול. לא רק שצריך זמן בשביל לשמוע את העצות, אי-אפשר בלי לקרוא את ניירות העבודה, ובסוף צריך להסביר למי שעצותיו לא התקבלו, את הסיבה לכך. זו מלאכה לא רק טכנית, אלא גם פוליטית, הזוללת זמן בשפע.

לא מחסור באנשים

מחדלים לא נגרמים בדרך-כלל בגלל מחסור באנשים. הסיבה האופיינית היא מחסור באנשים טובים. קשה להאמין שמטה יכול להמציא תשובות ופתרונות יותר טובים מגופים מקבילים בצה"ל או במשרד החוץ. אם גופים אלה אינם עושים את העבודה, אז הוספת גוף מקביל לא תועיל; אם בכלל, זה יזיק.

המציאות הישראלית, האופי הישראלי, אינם מאפשרים גוף כמו המל"ל. מהר מאוד מתפשטים בגוף החדש כל המחלות שבהן נגועים גופי הייעוץ הקיימים. מערכת החיסון היעילה ביותר נגד מחלות אלה היא פחות גופים ופחות אנשים.

הג'ונגל המוכר

מעבר לכך, יש בדוח מבקר המדינה את הממצאים המביכים שהפכו כמעט לנורמה. חסימת מידע, ביורוקרטיה, חוסר תיאום, סמכויות לא מוגדרות, בקיצור - ג'ונגל. ויותר בקיצור: הגוף שהוקם לסייע הפך לגורם מקלקל, לנטל.

זה לא אומר שצריך לתקן את המצב הזה - כי זה לא יקרה. וזה לא אומר שצריך להקים גוף חלופי. הדבר שהכי יעזור זה להבין שאנחנו לא אמריקה, ואצלנו לגוף כזה אין תוחלת חיים. ואם רוצים בכל זאת לעשות מעשה, אז שידאגו לשיפור גופי ייעוץ קיימים, וזה אומר לא לצרף אנשים, אלא לדאוג שיהיו בהם אנשים טובים. זה המפתח לכל דבר: האיכות האנושית.

הנה הזדמנות ללפיד

המועצה להשכלה גבוהה החליטה לאפשר גישה ללימודים אקדמיים גם ללא תעודת בגרות. הנה ההזדמנות שלך לדוקטורט, לפיד.