מלחמת המחירים בין רשתות השיווק מתרחבת לב"ש

הרשתות, שחתכו מחירים בבית-שמש ובמעלה-אדומים, פותחות חזית נוספת‏ ■ אושר עד: "על כל 3 שקל ששופרסל מפסידה, אנחנו מפסידים רק שקל אחד"

‎‎מלחמת המחירים הניטשת בימים אלה בין רשתות השיווק בבית-שמש ובמעלה-אדומים עלולה לגלוש בימים הקרובים לבאר-שבע - כך מעריך בכיר בענף.

העיר הדרומית נתונה אמנם מזה שבועות ארוכים למלחמת מחירים בין רשתות השיווק, אך לדברי אותו בכיר, העוצמה אינה קרובה לעוצמת הקרבות בבית-שמש ובמעלה-אדומים, והיא עתידה להתגבר בקרוב.

‏מי שצפויה להחריף את המאבק בבאר-שבע, שהחל עם כניסתה של אושר עד ורמי לוי לעיר, היא רשת שופרסל, שמובילה את הקרבות בבית-שמש ובמעלה-אדומים.

‏‏"זה מתפתח בבאר-שבע לאותו כיוון", אומר בכיר ברשתות השיווק. "אושר עד קבעה מחירים שכולם מביאים טנדרים ומעמיסים. אני לא מבין מה השיקול שלו. גם רמי לוי נלחץ, ושופרסל נכנסה מיד אחריהם. המחירים נמוכים, אבל עדיין אין עוף ב-4 שקלים".‏

‏לדברי ספק בשוק, "שופרסל מתכוונת לנהל קרבות ממוקדים באושר עד וברמי לוי בכל אזור". אותו ספק מעריך גם כי אחרי באר-שבע, פניה של שופרסל ליצירת זירות מחיר נוספות.

‏אריה בוים, מבעלי רשת אושר עד, חושף את המנגנון שמאחורי מלחמות המחירים. "בבית-שמש שופרסל עובדת על מרווחי אפס. קונים ומוכרים באותו מחיר, וכולנו שם", הוא אומר.‏‏

‏"אנחנו נהנים מהוצאות תפעול נמוכות שמאפשרות לנו לשרוד לאורך זמן במרווחים נמוכים משמעותית", ממשיך בוים. "כששופרסל מחליטה ששורת הרווח וההפסד לא מעניינים אותה, אלא רק ניסיון להרוס את המתחרים, אז זו האסטרטגיה. לשופרסל ברור שעל כל 3 שקל שהיא מפסידה - אנחנו מפסידים רק שקל אחד, אבל היא משקיעה את 3 השקלים, כי ההון העצמי מאפשר לה. היא מתכוונת לפנות את השוק כדי שהיא תוכל לחזור לעבוד במחירים גבוהים. הבנו". ‏‏

משופרסל נמסר בתגובה כי "התחרות בשוק קמעונאות המזון התעצמה לאחרונה, ושופרסל מתאימה את פעילותה לסביבה התחרותית הנוכחית. שופרסל תעשה ככל שיידרש להיטיב עם לקוחותיה, תוך עמידה מלאה בהוראות החוק".

‏‎‎מלחמה כוללת

‏המאבק בין הרשתות מקבל גיבוי מגורמים שונים בשוק. אושר עד זכתה לתמיכת בעל הנכס שבו פועלת הרשת בבית-שמש, מיקי נעימי, שהודיע היום (ד') כי לא יגבה מהרשת את שכר הדירה ודמי הניהול החודשיים המגיעים ל-400 אלף שקל.‏

מנגד, חלק מהספקים מביעים תמיכה בשופרסל. "שופרסל איבדה נתח שוק, והיא מממנת מכיסה את ההפסדים. איזו ברירה יש לה? היא חייבת לעשות את המלחמה שלה", אומר ספק ל"גלובס".‏

לדברי ספק אחר, "הגיע הזמן שהרשתות הגדולות ייקחו את היוזמה לידיים, כי אושר עד שורפת כל מקום שהיא מגיעה אליו".‏