קדמי: "מחירי המזון גבוהים בגלל כשרות ובטיחות מחמירה"

ח"כ שי חרמש בדיון בוועדת הכספים בנושא המלצות ועדת קדמי: "לא להפחית מכסים; ניתן למכור קוטג' ב-5.40 שקלים במקום 7 שקלים, ואף אחד לא מפסיד"

הכשרות ובטיחות המזון המחמירה מייקרים את המזון בישראל - כך אמר היום (ב') שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת, שעמד בראש הוועדה לבחינת יוקר מוצרי המזון בישראל, בדיון בנושא בוועדת הכספים של הכנסת.

"מחירי המזון בישראל גבוהים משמעותית ביחס למדינות ה-OECD", אמר קדמי. "השוק הישראלי קטן מאוד, ויש בו ריכוזיות גדולה; מספר קטן של שחקנים ותנאים אוליגופולים. שיעור החדירה של מותגים פרטיים נמוך מאוד ונע בין 10%-15%, בהשוואה ל-50% במדינות ה-OECD.

"עוד גורמים לעלויות גבוהות: הגבלות דתיות, גם אם לגיטימיות, כגון הצורך להכשיר מפעלים; וכן בטיחות מזון מחמירה מאוד מאז פרשת רמדיה. המדיניות הממשלתית תורמת גם היא את שלה בהתערבות ישירה באמצעות מכסים, מכסות וסובסידיות ובהתערבות עקיפה. קיימים גורמי מאקרו כמחירי התשומות שהתייקרו, הצמיחה הגלובלית שנפגעה ושער החליפין שמתבטא בייסוף השקל".

בדיון נסוב ויכוח סביב המלצת ועדת קדמי להפחית מכסים, מה שעשוי להגביר את יבוא המזון מחו"ל ולפגוע בתעשייה המקומית.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר כי "יש מקרים שהפחתת מכסים תוריד מחירים בצורה לא משמעותית אך תביא לפיטורי עובדים, ולכן יש לשקול אותה היטב. יש להתמודד עם יוקר המחיה ברגולציה; לבחון כיצד יש קומץ שמרוויחם המון כסף, שנהנים מהריכוזיות, מפיקים רווחים עצומים, הם גם המייצרים, גם המשווקים והמוכרים וגם לא משלמים את כל המסים כראוי".

לדברי גפני, "אם האוצר יחליט ללכת על מהלך גורף של הורדת מכסים, ועדת הכספים לא תיתן לזה יד. הוועדה מקדמת חוק שיחייב את אישורה גם במקרים של הורדת מכסים".

ח"כ שי חרמש (קדימה) התנגד להפחתת מכסים: "מתכונת הפחתת המכסים לא תמיד עובדת. על קפה ותה אין מכס, ועדיין יותר זול לייבא מאשר לקנות בארץ. הבעיה היא ברמה הקמעונאית והיצרנית. מסתבר שניתן למכור קוטג' ב-5.40 שקלים במקום 7 שקלים, ואף אחד לא מפסיד. אם הפחתת המכסים תביא להוזלה של 10-30 אגורות ופיטורי עובדים, אזי התועלת פחותה מהמחיר שהמשק ישלם".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, אמר כי הוא תומך בהפחתת מכסים, "אך בצורה מסודרת, תוך הדדיות והתחשבות בהסכמי הסחר, שלא נהיה הפראיירים היחידים".

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אריה זייף, הוסיף כי "מסקנות ועדת קדמי מקובלות. הפחתת המכסים על יבוא מוצרי מזון היא הדרך הטובה ביותר ליצירת תחרות במשק ולהוזלת מחירים. הדבר הוכח בשנות ה-90 עם יישום תוכנית החשיפה ליבוא, שתרם להוזלה משמעותית במחירי המוצרים. אנו מאמינים שכך יקרה גם כעת. יש לבצע את תהליך הפחתת המכסים באופן הדרגתי, על מנת לאפשר ליצרנים זמן התארגנות".