סצנת הסיום של המותחן "אירופה"

אמש הסתיים פרק אחד באנחת רווחה של המשקיעים, חכו חכו לפרקים הבאים

בשעות הערב, עת פורסמו אמש תוצאות האמת של הבחירות ביוון, ניתן היה לשמוע את אנחת הרווחה של המשקיעים והמנהיגים סביב לעולם.

ממשלת יוון לא תזכה במאה ימי חסד; וגם לא ב-30 ימים. למנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה, אנטוניס סמאראס, שקרא אתמול לכל המפלגות התומכות בהישארות יוון בגוש היורו, לחבור אליו ולהקים ממשלת אחדות לאומית, יהיו שלושה ימים בלבד לנסות להקים קואליציה. סמאראס מעוניין להקים קואליציה רחבה, שכן קואליציה צרה עשויה להתקשות עליו לאשר רפורמות לא פופולריות, על רקע המחאה הגוברת ברחוב.

מיד לאחר כינונה, יהיה על הממשלה לקום ולפעול בהקדם לביצוע של ההתאמות הנדרשות בתקציב המדינה בהיקף של 11.5 מיליארד יורו, על מנת לקבל נתח נוסף מחבילת הסיוע האירופית שהובטחה ליוון, שכן על-פי הדיווחים, בקופת המדינה נותר סכום שיספיק לחודש אחד בלבד.

עם זאת, לאחר שספרד קיבלה סיוע למערכת הבנקאות ללא כל תנאי, ולאחר שגוברים הקולות בקרב מנהיגי אירופה לבחון צעדים לעידוד הצמיחה על פני תוכניות צנע (במיוחד על רקע הקולות מגרמניה שלפיהן גרמניה מוכנה להתגמש בנוגע לתנאי החילוץ, בתנאי שהממשלה שתוקם תמשיך לפעול במתווה שנקבע), ייתכן כי הממשלה החדשה תבקש מהטרויקה (קרן המטבע הבינל', הבנק המרכזי האירופי והנציבות האירופית) להגמיש, לפרוש ולמתן חלק מהדרישות שהוצבו לה בעבר.

תוצאות הבחירות מאתמול מפחיתות את הסיכון בטווח הקצר ליציאת יוון מגוש היורו, או להידבקות של מדינות נוספות, שהיו פורשות בעקבותיה, דבר שהיה גורם להתפרקות של הגוש הכלכלי, למשבר פיננסי רחב-היקף ולמיתון כלכלי עולמי. לכן, אין פלא שהשווקים נושמים לרווחה.

עם זאת, נציין כי בעיית החוב הריבוני של מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד), טרם נפתרה, לכן, גם אם אי-הוודאות פחתה מעט אתמול, היא עדיין נותרה גבוהה.

פרקים נוספים בסדרה

בעוד יוון תמשיך להסתייע בקרנות החילוץ האירופיות, ימשיכו ספרד ואיטליה להיאנק תחת עלות המימון ההולכת וגדלה, על רקע עליית התשואות על איגרות-החוב שלהן בתקופה האחרונה, תוך ציפייה של המשקיעים ליתר מעורבות של המוסדות האירופיים בפתרון המשבר. על רקע זה, מוקד הלחץ וההתעניינות יעבור עתה למפגש השנתי של מנהיגי ה-G-20 שמתכנס היום ומחר במקסיקו, בציפייה לשמוע על תוכניות פעולה קונקרטיות של המנהיגים לטיפול במשבר המתמשך.

בין האופציות ניתן למנות את: הגדלת סכום הסיוע של קרן החילוץ, רכישת אג"ח ריבוניות של איטליה וספרד כדי לאפשר להן לגייס הון בריבית נוחה יותר, הנפקת אג"ח אירופיות (אירו-בונדס), מתן ערבות לפיקדונות של הציבור בבנקים כדי להבטיח את יציבותם, ושורה של רעיונות יצירתיים נוספים.

בפרקי המותחן הקרוי "משבר החוב האירופי" הגיע אמנם אתמול לסיומו פרק מותח במיוחד. עם זאת, יצוין כי הסדרה צפויה להיות ארוכה וצפויים עוד פרקים מותחים נוספים עד להתבהרות סצנת הסיום.

הכותבת היא כלכלנית ואסטרטגית ראשית, פסגות בית השקעות