ייצוגית: רשות המסים גובה מיליונים לא כדין בהסדרי דחיית מס

"בהסדרי דחיית המס, הרשות קובעת באופן שרירותי את שיעור הפרשי הריבית וההצמדה הצפויים בתקופת הפריסה, וכך מעמיסה על סכום המס הפרשי הצמדה"

רשות המסים גובה מנישומים מאות מיליוני שקלים שלא כדין במסגרת הסדרי דחיית תשלומי מס או מתן אורכת תשלום לנישומים - כך נטען בבקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד הרשות, שהוגשה אתמול (א') לבית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה.

בתביעה נטען כי במסגרת הסדרי דחיית המס, קובעת הרשות באופן שרירותי את שיעור הפרשי הריבית וההצמדה הצפויים בתקופת הסדר הפריסה, ובכך היא "מעמיסה" על סכום המס הפרשי הצמדה - בנוסף לריבית - הגבוהים מהפרשי ההצמדה בפועל.

התובע, רו"ח שמחה פרקש, טוען באמצעות עו"ד סביר רבין כי ברוב המכריע של המקרים החיוב בשיטת "הנבואה" עולה בהרבה על הסכום שאמור להיגבות בפועל, וזאת בשל "מקדמי ביטחון" גבוהים שרשות המסים גובה בהסדרי דחיית מס.

"חיוב בשיטת הנבואה מחייב חיוב דו-שלבי - פעם אחת בראשיתו של ההסדר, תוך חיוב בהפרשי הצמדה צפויים לשיטת רשות המסים; ופעם אחת בסוף ביצוע החיוב הנכון, לאחר ששיעורי המדד, שהיו בתחילה בלתי ידועים, נעשו ידועים. ואולם, רשות המסים אינה מבצעת כלל את השלב השני, ולכן מחייבת את הנישומים ביתר, ולעתים בסכומים גבוהים", נטען.

לדברי התובע, סכום הפרשי ההצמדה יכול להיקבע רק לאחר פירעון התשלומים - ביום ביצועו של הסדר התשלומים או לאחר תשלום המס הנדחה.

יתרת זכות מוסתרת

התובע מציין כי במקרים בהם ייצג לקוחות מול רשות המסים בהסדר פריסת תשלומים, נאמר לו במפורש על-ידי פקיד המס כי הרשות נוהגת לגבות הפרשי הצמדה גבוהים, "כדי להיות על הצד הבטוח".

לדבריו, על הרשות ליידע את הנישומים על יתרת הזכות שנוצרת להם כתוצאה מההפרשים בין הפרשי ההצמדה הנגבים בפועל לאלה שאמורים להיגבות, אך היא אינה עושה זאת.

עוד לדבריו, רואה חשבון או עורך דין המייצג את הנישום אינו יכול לראות במאגר הנתונים של רשות המסים את יתרת הזכות בתיקו האישי של הלקוח. כך, נטען, יוצרת רשות המסים מצג לא חוקי כלפי הנישומים, לפיו ההצמדה והריבית שחושבו הינם סופיים, ובכך היא מטעה אותם וחורגת מסמכותה. התובע מציין כי מעטים הנישומים הפונים לקבל את ההחזר המגיע להם.

בתביעה מצוין כי לא ניתן להעריך את היקף הסכומים שעל רשות המסים להשיב לנישומים, אך ההערכה היא כי מדובר בלפחות מאות מיליוני שקלים, שנגבו בשנתיים האחרונות.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "הרשות טרם קיבלה את התביעה. עם קבלת התביעה, נלמד אותה ונעביר את התייחסותנו לבית המשפט".