מחירי הרכב יירדו? הרגולציה צועדת בכיוון ההפוך

שורה של צעדי רגולציה ועדכוני מס צפויים לדחוף את מחירי הרכב החדש כלפי מעלה בחודשים הקרובים

בדיון בנושא שוק הרכב, שנערך בוועדת הכלכלה לפני מספר שבועות, קבע הרגולטור כיעד אסטרטגי את הורדת מחירי המכוניות המשפחתיות בכ-1,000 שקל. אבל בינתיים נראה כי מחירי המכוניות העממיות צפויים דווקא לנוע כלפי מעלה.

עוד לפני העדכון הצפוי של מדרגות המס הירוק בינואר הקרוב, שייקר בעיקר את כלי הרכב הזולים, צפויה רשות המיסים לבצע עדכון מס "קוסמטי" במוצרים מיובאים, כולל כלי רכב, שטומן בחובו ייקור פוטנציאלי של מאות שקלים במחיר של כלי רכב חדשים רבים, שנמכרים בארץ.

במכתב ששלח מנהל רשות המסים לאיגוד התעשיינים ולגופים שונים הפועלים בתחום המכס עולה כי בכוונת הרשות לפעול להכללה של הוצאות פרסום, דמי הפצה ודמי אחריות על המוצרים המיובאים בערך לצרכי חישוב מיסוי ייבוא. במכתב נכתב כי בעקבות דיונים במינהל המכס, לא יופחתו מערך העסקה של הטובין המיובאים הוצאות פרסום, שהוצאו על ידי היבואן ושבגינן שילם לו היצרן הוצאות פרסום.

בענף הרכב מעריכים, שיבואני הרכב לא יוכלו כעת לקזז ממחיר הרכב לצורך את השתתפות יצרני הרכב בפרסום. אצל חלק מהיבואנים מדובר בהחזר הוצאות פרסום בהיקף של מיליוני שקלים.

בנוסף יתווספו דמי הפצת המוצר לערך העסקה וכך גם הכללת דמי האחריות בעף העסקה גם אם הוסכם על תשלום דמי האחריות בחוזה נפרד למכירת הטובין המיובאים. בכירים בענף הרכב העריכו, כי בעקבות השינויים עשויים המחירים של חלק מכלי הרכב לעלות במאות שקלים וייתכן שאף ברמה גבוהה יותר. בענף מציינים כי מהלך זה, במקביל לעדכון שווי השימוש ולעלייה הצפויה במס הנמלים, עשויים להוביל להתייקרות מצטברת בשיעור של עד 5%.