נדבקים למסך: ישראלים צופים בטלוויזיה כמעט 4 שעות ביום

דוח של חברת מדיה מטרי שהגיע לידי "גלובס": ממוצע הצפייה בטלוויזיה עלה בעולם ב-10 דקות ביום, וב-7 דקות בממוצע בישראל ■ הריאליטי ממשיך לאבד גובה והז'אנר הפופולרי ביותר כיום הוא סרטים וסדרות מתוסרטים

אזרחי העולם ממשיכים לבלות יותר ויותר זמן מול מסך הטלוויזיה - כך עולה מהדוח השנתי הגלובלי One television year של חברת מדיה מטרי, שהגיע לידי "גלובס".

על-פי הסקר, בשנת 2011 ממוצע הצפייה העולמי בטלוויזיה עמד על 3 שעות ו-16 דקות ליום - עשר דקות יותר מב-2010. ממוצע הצפייה בטלוויזיה בישראל הוא 3 שעות ו-52 דקות ליום, גידול של 7 דקות מהשנה שעברה. מדובר בנתון דומה לדפוסי הצפייה האירופיים. "כוחה של הטלוויזיה לא מתכרסם לנוכח השינויים הטכנולוגיים המהותיים בעשור האחרון", אומרת מנכ"לית הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן חי שגב. לדבריה, "האינטרנט והאמצעים הטכנולוגיים רק מגדילים את כוחה של הטלוויזיה. הם מעצימים אותה והופכים אותה לממכרת".

השיאנית העולמית בצפייה בטלוויזיה היא ערב הסעודית, שם צופים בממוצע ביום 6 שעות ו-30 דקות. את הדבר אפשר לתלות בעובדה שאחוז נמוך מאוד מהנשים במדינה נמצאות במעגל העבודה. בכלל, האזור העולמי שבו הצפייה בטלוויזיה היא הגבוהה ביותר הוא המזרח התיכון - עם קרוב ל-5 שעות צפייה בטלוויזיה ביום - 10 דקות יותר מהצופה האמריקני והקנדי. זאת, לעומת אסיה הפסיפית, שם צופים בטלוויזיה בממוצע שעתיים ו-45 דקות. למרות הנתונים הנמוכים, סין היא אחת משתי המדינות שבהן נרשם הזינוק הגבוה ביותר בצפייה, כשהסינים צופים בטלוויזיה 12 דקות יותר בממוצע לעומת בשנת 2010.

המדינה הנוספת היא צרפת, כשהצרפתי שוהה רבע שעה יותר מול המסך ביום. אלופי אירופה בצפייה בטלוויזיה הם הסרבים, השוהים מול המסך 5 שעות ו-8 דקות ביום.

הריצה אל הפלזמה

שנת 2011 מצטיירת גם כשנה של שינויים טכנולוגים מואצים. בכל העולם חלה עלייה משמעותית במכירות הטלוויזיות החכמות והמסכים המתקדמים. בולטת במיוחד גרמניה, שבה נמכרו 3.3 מיליון טלוויזיות חכמות ב-2011, כמעט פי 2 מבשנת 2010 ו-1.5 מיליון טלוויזיות תלת-ממד, לעומת 200 אלף בלבד שנה קודם לכן.

ל-70% ממשקי הבית בישראל יש מסכי פלזמה או LCD ו-30% מהישראלים מחוברים לממיר HD. יש לזכור, כי הנתונים מסכמים את שנת 2011, ועל-פי ההנחה חלה עלייה דרמטית בחצי השנה שחלפה מאז.

ישראל הצטרפה השנה לקבוצה מצומצמת של מדינות המודדות את הרייטינג של הצפייה הנדחית - כלומר זו שלא נמדדה בשידור חי, אלא בהקלטה או בצפייה על-פי הזמנה. נתוני הסקר מראים, כי הצפייה הדחויה מוסיפה בממוצע 1.9 נקודות רייטינג.

לא דוחים את הריאליטי

אחד מכל שני משקי בית בישראל, מחזיק באמצעי לצפייה נדחית, ממש כמו בבריטניה. ואולם, בממלכה המאוחדת הצפייה הנדחית רחבה יותר ומהווה 10% לשיעורי הצפייה.

את ההבדל אפשר להסביר באמצעות בחינה של הז'אנרים הנצפים. בבריטניה עיקר הצפייה הוא בסדרות דרמה ובאופרות סבון כמו "איסט אנדרס", אותן אפשר לראות מאוחר יותר. בישראל הצפייה מתרכזת בתוכניות ריאליטי, אשר נצפות בדרך-כלל בזמן אמת. "זו התרבות הישראלית", אומרת בן חי שגב, "הריאליטי בישראל קיבל ממדים חדשותיים, זה ברמת התעשייה התקשורתית שמתפתחת סביב זה. לכן הם מקבלים מעמד של משדר אקטואליה לכל דבר".

בן חי שגב מסכמת, כי "יחסית לכל העולם, החדירה של אמצעים טכנולוגיים לצפייה מאוד גבוהה בישראל. יחד עם זאת, המימוש שלהם הוא מהנמוכים בעולם. אנחנו אוהבים להצטייד, אך בנוגע לדפוס הצפייה, אנחנו מאוד מסורתיים ושבטיים".

ה-DTT בישראל לא מפותח

הז'אנר המתוסרט הוא המוביל ברחבי העולם. 41% מבין 10 התוכניות הנצפות בכל המדינות שנמדדו, הן מה שמכונה "בדיוני", כלומר סרטים וסדרות מתוסרטים, ומרביתם תוכני מקור. "בין 10 התוכניות הנצפות בצרפת יש שני סרטי קולנוע, האחד מהם הוא צרפתי והאחר אמריקני שדובב", אומרת בן חי שגב, "אצלנו זה לא יקרה לעולם. זה מוכיח עד כמה התרבות הצרפתית היא תרבות 'אנטי מיידית', שם נשמרת ההיררכיה התרבותית לפיה הסרט הוא הז'אנר העילי. זאת לעומת התרבות שלנו".

מעט אחר כך ממוקם ז'אנר הבידור, כשתוכניות הבידור מהוות 38% מבין 10 התוכניות הנצפות ביותר בעולם. מתוכן, הפורמט השכיח והפופולרי ביותר הוא גילוי כישרונות שירה. כך למשל, הפורמט "Got talent", שכשל בישראל, מככב ברשימת עשרת המשדרים הנצפים ביותר בלא פחות מ-11 מדינות.

באופן מפתיע אולי, משדרי החדשות זכו לייצוג מועט יחסית ברשימות התוכניות הנצפות ברחבי העולם. חריגה היא יפן, שתושביה חוו אסון קשה בפוקושימה בשנת 2011, ושם 4 מתוך 10 התוכניות הנצפות היו משדרי חדשות. שני המשדרים הנצפים ביותר בעולם בשנת 2011 היו ראש השנה הסיני, שריתק 203 מיליון צופים (כך נמדד, ההנחה היא שצפו באירועים הרבה יותר) והסופרבול האמריקני, עם 111 מיליון צופים רשמיים.

הדוח גם חושף את החשיפה של עידן , הטלוויזיה הדיגיטלית. על-פי המחקר, בישראל רק כ-6% ממשקי הבית מחזיקים בממיר דיגיטלי. באיטליה ובספרד, לשם השוואה, משתמשים ב-DTT כ-60% מהבתים. בבריטניה 74% ובצרפת - 62%.

שיאנית העולם ב-HD היא פורטוגל, שם יש יותר מ-40 ערוצים. נכון לסוף שנת 2011, יותר מ-30 ערוצי HD זמינים בחבילות IPTV בשוויץ, פולין, פורטוגל והולנד וערוצי ה-HD זמינים ברשתות ה-DTT ב-18 מדינות - כשבישראל הדבר יהיה אפשרי רק בעוד שנתיים. כמו כן, באירופה יש כ-20 ערוצי תלת-ממד.

באשר למדידת צפייה באינטרנט, זו הושקה בהצלחה בשנה שעברה בארבע מדינות, וגרמניה היא שיאנית הצפייה באינטרנט, עם ממוצע של שעה ו-46 דקות ביום.

אירועי ספורט ממשיכים להוות מוקד משיכה

למרות שב-2011 לא היה מגה-אירוע ספורט עולמי דוגמת המונדיאל, אירועי ספורט עדיין זוכים לצפייה מאוד משמעותית. מתוך 69 מדינות אשר נבדקו, ב-19% אירוע ספורט מדורג במקום הראשון, מתוך עשר התוכניות הנצפות בממוצע במדינה. ב-45% אירוע ספורט מדורג בטבלה של 10 התוכניות הנצפות. ז'אנר הספורט הפופולרי ביותר הוא כדורגל (ב-33 מדינות), אחריו ספורט חורף (10 מדינות), כדורסל (3 מדינות), אגרוף (3 מדינות) וכדוריד (3 מדינות).

22
 22