"אם רמי לוי יקנה 40 סניפי 'מגה בול' הוא לא יוכל למכור בזול"

הלם בענף הקמעונאות עקב חשיפת "גלובס" על המגעים בין רמי לוי למגה ■ בכיר בשופרסל על הביקורת נגדה: "למה כשרמי לוי מוכר עוף בשקל הוא 'צדיק הדור', וכששופרסל מוכרת עוף בשקל היא טורפת את הקטנים?"

יממה לאחר חשיפת "גלובס" כי רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, מנהל מו"מ עם קבוצת אלון לרכישת 40 סניפי "מגה", אישר לוי בהודעות לבורסה את המגעים. לפי שעה, הצדדים עדיין לא קיבלו אור ירוק מהממונה על ההגבלים העסקיים להתקדם בעסקה.

חשיפת "גלובס" הכתה בתדהמה את שוק הקמעונאות. "זה שינוי כללי משחק וכללי השוק", אמר היום (ג') אברום-משה מרגלית, מנכ"ל ומבעלי רשת "אושר עד". "כל מערכת האיזונים בשוק תשתנה. לוי יצטרך להתחיל לחשוב כמו רשת. במובן מסוים, זה לפתוח בבת אחת 40 חנויות. זו מסה קריטית. יש תקדים אחד שקטן בלע גדול והסוף לא היה טוב.

"זה היה כשרשת קו-אופ צפון, שהיה לה מחזור של כמיליארד שקל, בלעה את רשת גרינברג עם מחזור של 1.2-1.3 מיליארד שקל. אחרי שנתיים בערך היו צריכים למכור את העסק. אי אפשר להגיד שכאן זה אותו דבר, ואני לא אומר שרמי לוי לא יכול לעשות את זה, אבל בכל מקרה, מבחינת רמי לוי לבלוע 40 חנויות זו אמירה אדירה. הוא צריך להסתכל בראי ולהגיד 'אני יודע לעשות את זה'".

בכיר בשופרסל אמר לנו כי "זה שאחד (רמי לוי - א.ח) אומר 'אני אמכור עוף בשקל' ויש לו כתבה כל יום בעיתון, זה לא עוזר. בסוף היום יש דוחות. לשופרסל היה רווח תפעולי של 5%, ולרמי לוי היה 7% - אז אמרו שהוא גאון. עכשיו יש לו רווח תפעולי של 5%, וגם את זה לא יהיה לו. מרבעון לרבעון התוצאות שלו ירדו. שתי חנויות זה תורה אחת, ארבע זו תורה אחרת וגם 20 חנויות זו תורה אחרת".

ספק בכיר אמר ל"גלובס" כי "רשת מגה מאבדת עצמה לדעת, ומודה בכישלון. רמי לוי הולך למהלך הזה, כי הוא חושב שהוא יכול להצליח במקומות האלה. אז למה מגה לא יכולה? זה רק עניין של ניהול. אין שום ספק, שברוב חנויות מגה, בצורת התנהלות אחרת, אפשר להעלות את מחזורי המכירות בצורה משמעותית".

- ומה זה יעשה לתחרות?

"רמי לוי לא יוכל להמשיך למכור באותם מחירים שהוא מוכר כיום, כי התפעול שלו יהיה לגמרי שונה. הוא נכנס למקום שהוא לא יודע מהו, הוא רק חושב שהוא יודע".

"מי ייתן לזה יד?"

בכירים בענף גם הביעו ספקות בהיתכנות העסקה. כפי שנחשף ב"גלובס", לפי מתווה העסקה המתגבש לוי אמור לשלם בעבור הסניפים באמצעות שיעור מהמכירות או מהרווח, ומנגד ליטול עליו את כל התחייבויות הסניפים, לרבות הסכמי השכירות.

"ברור שמגה מחפשת פתרון ודרך, אבל אני לא מצליח להבין את העסקה. קונה חנויות ונותן תמורה, אני מבין. כל מתווה אחר, אני לא מבין", אמר מרגלית.

"אם דודי וייסמן (יו"ר קבוצת אלון - א.ח) ימכור סניפים בכסף, זה משהו אחר. אם שותפות, מי ייתן לזה יד? זו הרי מעין שותפות, אז הממונה ייתן פתאום שיהיה גוף של 9 מיליארד שקל? זה כמו ששופרסל קנתה את קלאבמרקט. מישהו היה מאשר עסקה כזו היום?" שאל הבכיר בשופרסל.

בתגובה לדברים אמר לנו רמי לוי: "הוכחתי לאורך כל הדרך, שאפשר לעבוד על רווח גולמי נמוך יותר משל כולם. למרות הרווח הגולמי הנמוך מכולם שמיטיב עם הצרכן, הרווח התפעולי שלנו גבוה מכולם. הוכחנו, שאנחנו יודעים לעבוד בצורה הזאת ובעזרת ה', זו האסטרטגיה שלנו. בעזרת ה', נמשיך לעשות את אותו הדבר. אני מאחל הצלחה לכולם. כל מי שרוצה שימשיך לדבר. התוצאות מדברות בעד עצמן".

"הענק הישן"

בד בבד, גוברת הביקורת ברשת שופרסל על החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לפתוח בבדיקה האם הרשת נוקטת מדיניות של "מחירים טורפניים" על מנת לדחוק מתחרים מהשוק.

"למה כשרמי לוי מוכר עוף בשקל הוא 'צדיק הדור', וכששופרסל מוכרת עוף בשקל או עגבנייה בשקל היא טורפת את הקטנים? מישהו התערב ל'אושר עד' שמוכר בזול? איפה יהיה הגבול?", אמר ל"גלובס" בכיר בשופרסל.

"הם לא חשבו ששופרסל תלך יום אחד למלחמה. הם חשבו שמותר לשופרסל להיות ענק ישן. מה לעשות שגם לענק הזה מותר לשחק בשוק הדיסקאונט, והאזרח נהנה מזה? אז מהרע? אדרבה, שיפתחו כל אחד בכל עיר עוד חנויות. בסוף, מי שטוב, ישר ושקוף - ינצח", אמר אותו בכיר.

- בחלק מהסניפים שלכם ניכרת ירידה ברמת השירות?

"אם העם רוצה זול יותר אז בסוף היום צריך לצמצם; מה לעשות, אי אפשר להיות גם זול וגם לתת שירות באותה רמה".

בהתייחס לכך אמר לנו לוי: "שופרסל התחייבה במסגרת המיזוג עם קלאבמרקט לא למכור במחירים דורסניים, והיא מוכרת במחירים דורסניים. אני לא התלוננתי, ואני יודע להתמודד, אבל יש עסקים קטנים שלא יודעים להתמודד, וזה יחסל אותם. ברגע שזה יחסל אותם, אז אותה רשת תעלה את המחירים. מה שמעניין אותי זה מה שאומר בסוף הצרכן, והצרכן נהנה יום יום ממה שעשיתי, ממה שאני עושה וממה שאעשה".

משופרסל נמסר: "התחרות בשוק קמעונאות המזון הולכת ומתעצמת. שופרסל פועלת למען הצרכן ומתאימה עצמה לתחרות המשתנה באזורים שונים בארץ.

"פעולותיה של הרשת נעשות בהתאם לדין והן עומדות בכל הנחיות הרגולטורים הרלוונטיים. יודגש כי לטענה לפיה שופרסל מבקשת לפגוע במתחריה אין כל שחר. תמוה הדבר שדווקא אלו אשר היו מזוהים עם הורדות מחירים אגרסיביות ביותר עד כה, מתקשים לקבל כעת מענה תחרותי משופרסל.

"שופרסל תמשיך בתהליך ההתייעלות ובהתאמת אסטרטגיית הפעולה שלה לשוק קמעונאות המזון המשתנה ולתחרותיות הגוברת בענף".

"בקמעונאות, ריכוזיות היא דווקא לא מילה גסה"

העסקה המתגבשת בין רשת רמי לוי שיווק השקמה לקבוצת אלון, לרכישת 40 מסניפי רשת "מגה", מעוררת את שאלת הפגיעה בתחרות, אם קיימת כזו בכלל. מומחים להגבלים עסקיים לא בטוחים שהעסקה מסכנת את התחרות, וגם אם היא מעלה חששות כאלה ואחרים, הם אומרים, היא טובה לצרכנים ולתחרות. איך זה מתיישב?

עו"ד רונית אמיר-יניב, ראש מחלקת ההגבלים במשרד עורכי הדין יגאל ארנון: "ברור שיש חשש תחרותי, מכיוון שמתווה העסקה רומז באיזשהו אופן על שיתוף פעולה בין מתחרים. נוצר מצב, שבו רמי לוי לא לוקח את הסניפים ומפעיל אותם רק לפי שיקול דעתו, אלא יש שיתוף פעולה שמעלה חשש תחרותי ויכול לגרום להעברת מידע עסקי, היעדר התחרות, תיאום מחירים, תיאום מדיניות הנחות, מבצעים וכדומה".

עם זאת, מבהירה אמיר-יניב, כי גם אם החששות קיימים, העסקה הזו צריכה לקבל את ברכתו של הממונה על ההגבלים. "החשש התחרותי הזה בטל בשישים, מתגמד, לעומת החשיבות של העסקה הזאת. בתחום הזה שקשור לקמעונאות, הריכוזיות היא בכלל לא מילה גסה, והיא דווקא יכולה להיות לטובת הצרכן. רשות ההגבלים הייתה מאוד מודאגת אחרי פרשת 'קלאבמרקט', שאולי לא תקום רשת שלישית מתחרה, אז הינה היא קמה, וצריך לתמוך בה, לא לגרום לזה שעסקה לא תאושר. מישהו כמו רמי לוי הוא כנראה המועמד הכי טוב להיות 'הקלאבמרקט' הבא. זה טוב לתחרות וזה טוב לצרכן".

השיקול הגיאוגרפי

עו"ד ניב סבר, שותף וראש תחום הגבלים עסקיים במשרד מ. פירון ושות', כלל לא סבור שיש מקום להתערבות הממונה או לחששות הגבליים. לדבריו, "על פניו, העסקה לא מעלה חששות של ממש מתחום התחרות. לפי הדיווחים, המו"מ לא מתייחס לסניפים של מגה שנמצאים בסמיכות גיאוגרפית לאזורים שבהם שיווק השקמה פועלת. אפשר היה להבין חששות ברמה האזורית מיצירה של כוח שוק מרוכז לרמי לוי, דרך הסניפים הקיימים שלו וסניפים חדשים שירכוש ממגה או שישתף בהם פעולה עם מגה, אך נראה שאלה לא חששות שמתעוררים".

עוד מוסיף סבר כי "צריך לזכור, שהגם שמדובר ב-40 סניפים, עדיין יש למגה למעלה מ-200 סניפים. זאת אומרת, גם לאחר העסקה, מגה נשארת שחקן משמעותי בשוק. השחקן השני בגודל השוק שלו. גם זה שיקול פרו תחרותי".