ההתבטאות הזו של ברננקי נותנת למשקיעים תקווה להמשך

לצד הארכת "אופריישן טוויסט" והורדת תחזיות הצמיחה בארה"ב, פספסו אתמול המשקיעים והאנליסטים בוול סטריט התבטאות חשובה של ברננקי

לצד הארכת "אופריישן טוויסט" והורדת תחזיות הצמיחה בארה"ב, פספסו אתמול המשקיעים והאנליסטים בוול סטריט התבטאות חשובה של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, אשר עשויה להשפיע בהמשך על ההתפתחויות בכלכלה הגדולה בעולם.

זה קרה ב-21:00 (שעון ישראל), במסיבת העיתונאים הרבעוניות שקיים יו"ר ה'פד' בן ברננקי. בשלב זה, הבנק המרכזי כבר פרסם את ההצהרות מוועידת השוק הפתוח (FOMC), אישרר את החלטת הריבית והכריז על הארכת מבצע ה"טוויסט" בעוד כ-267 מיליארד דולר עד סוף השנה. ואז, הטיל ברננקי את הפצצה שכולם חיכו לה.

"כן, רכישות אג"ח נוספות היא אחד מהדברים שאנו שוקלים - כצעד נוסף לחיזוק הכלכלה", אמר ברננקי. במילים אחרות: למרות הארכת "אופריישן טוויסט", ה'פד' מודע למצב הכלכלי בארה"ב - והאפשרות של תוכנית רכישות אג"ח שלישית, QE3, נמצאת על השולחן.

ברננקי, כמובן, מיהר לסייג ולהבהיר כי לתוכנית רכישות שלישית יהיו גם השלכות שליליות. החשש הגדול בשוק היא מהתגברות האינפלציה מעבר לרף העליון של ה'פד' (3%), וכמובן פשוט מכך שאפקט רכישות האג"ח התפוגג - והשוק לא יגיב בעליות חדות, כפי שהגיב עם השקת של תוכנית ההקלה הכמותית הקודמות.

"אלה היו מילים חזקות", אמר ג'ון קאנלי, אסטרטג השקעות ב-LPL Financial. "ה'פד' כאילו אומר שרק עוד נתון חלש אחד, עוד טלטלה מאירופה, עוד משהו - והוא מוכן לצאת ברכישות נוספות".

המדדים בוול סטריט נפלו במהירות לאחר אישרור החלטת הריבית של ה'פד' אמש, ב-19:30 (שעוננו), אולם מיהרו לתקן כלפי מעלה לאחר שקנצלרית גרמניה מרקל הצהירה במקביל על נכונותה לשקול רכישות אג"ח ממשלתיות באמצעות מנגנון קרן הייצוב (ESM). אולם, עם עלייתו של ברננקי לנאום במסיבת העיתונאים שעה וחצי לאחר מכן - חזרו המדדים למגמה השלילית.

"הפדרל ריזרב נתן אתמול תחזית די עגמומית", סיכם את אירועי אמש ארט קאשין, מנהל מסחר ב-UBS. "אולם, ברור לנו שעדיין לא קיבלנו מה'פד' תשובה סופית לגבי מה הוא הולך לעשות עם זה".