בישראל לא ידעו: השותף המצרי של מימן נטש ב-2008

ערב נפילת שלטונו של חוסני מובארק החזיקה ספקית הגז המצרי EMG בהסכמים בהיקף 14 מיליארד דולר עם לקוחות ישראלים, שכללו עסקה של 6 מיליארד דולר עם חברת החשמל

ערב נפילת שלטונו של חוסני מובארק החזיקה ספקית הגז המצרי EMG בהסכמים בהיקף 14 מיליארד דולר עם לקוחות ישראלים, שכללו עסקה של 6 מיליארד דולר עם חברת החשמל ועסקה של 4 מיליארד דולר עם החברה לישראל שנחתמה רק חודש לפני כן.

מה ידעו בחברות הישראליות על EMG? כמעט כלום. אפילו מידע מדויק על זהות בעלי המניות העיקריים של החברה או על טיב קשריה הפוליטיים במצרים לא היה בידי החברות הישראליות בעת החתימה על עסקאות הענק.

בעל המניות הגדול בחברת EMG היה מייסד החברה חוסיין סאלם. סאלם (79) היה שותפו של יוסי מימן שאותו הכיר במהלך פרויקט בית הזיקוק מידור באלכסנדריה שהקימה מרחב של מימן. על פי המידע שנמסר לתקשורת הישראלית, סאלם החזיק במקור נתח של 65% מ-EMG אך מכר במהלך 2007 נתח של 37% ממניותיו למשקיעים אמריקנים ותאילנדים תוך שהוא גורף חצי מיליארד דולר על השקעה ראשונית של 95 מיליון דולר. מאז המשיכו בישראל להאמין שסאלם ממשיך להחזיק ב-28% ממניות EMG ושהוא בעל המניות הגדול בחברה. אלא שלפני כמה חודשים דווח בתקשורת הזרה כי כבר ב-2008 חיסל סאלם את יתרת אחזקותיו ב-EMG.

לפי מידע שהגיע ל"גלובס", המכירה נעשתה בבהילות לאחר שסאלם גילה כי מובארק לקה במחלה סופנית. סאלם, על פי אותו מידע, התפטר מכל תפקידיו בחברה והציע את מניותיו למכירה במחיר מגוחך. מבדיקת "גלובס" עולה כי המידע הזה לא היה ידוע לחברת החשמל שחתמה עם EMG על הסכם גז מתוקן ב-2009. גם טיב הקשר שהיה ל-EMG עם אישים בולטים בצמרת הממשל המצרי, לא היה ידוע לישראלים. סאלם עצמו התייחס לאחרונה לנושא. בראיון נדיר שנתן לאל-אהרם מביתו בספרד שאליה נמלט, אמר סאלם כי "זה הזמן לגלות שמעולם לא חתמתי על הסכמי גז עם הישראלים". מעניין מה עוד נותר לסאלם לגלות לנו.

ממרחב נמסר בתגובה: "צר לנו על כך ש'גלובס' ממשיך בסיפורי אלף לילה ולילה שאין בינם לבין המציאות דבר, הניסיון של 'גלובס' להסתמך על פרסום בעיתון מצרי מוכיח את חוסר האמינות העיתונאית של העיתון".