הספקיות יפסיקו לשלם לבזק ולהוט עבור השימוש ברשתות

כפי שנחשף ב"גלובס", מדובר באובדן של עשרות מיליונים לחברות ■ ההחלטה נועדה לעודד את כניסתן של פרטנר וסלקום לשוק הטלוויזיה

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", משרד התקשורת מבטל את התשלום עבור השימוש ברשתות בזק ו-HOT במסגרת הסכם הג'יגות. המשמעות: אובדן של עשרות מיליוני שקלים בשנה לשתי החברות. המשרד מפרסם היום (ג') שימוע לכל החברות בשוק בטרם היישום, לו הוא מקציב שבועיים בלבד.

עד כה, גבו בזק ו-HOT תשלום מספקיות האינטרנט על השימוש ברשתות שלהן. כעת, בעקבות ההחלטה, הן ייאלצו לגבות את התשלום ישירות מהלקוחות או מהספקיות במסגרת הקמתו של השוק הסיטונאי. המהלך נועד לעודד את כניסתן של פרטנר וסלקום לשוק הטלוויזיה, ולאפשר להן להשתמש ברשתות של בזק ו-HOT על מנת להעביר שירותים.

כפי שחשף "גלובס" בשבוע שעבר, במשרד החליטו לאחר התלבטויות רבות, לבטל את התשלום משום שהגיעו למסקנה שהחיבור בין חברות התשתית לספקיות האינטרנט פגום משתי סיבות מרכזיות: ראשית, התשלום הוא חסר פרופורציה באופן קיצוני. כך למשל, העלות לג'יגה ביט במסגרת שירותים שמספקות חברות התשתית ללקוחות עסקיים, נמוכה בעשרות אחוזים מהמחיר שמשלמות ספקיות האינטרנט עבור אותו ג'יגה ביט.

שנית, המשרד הגיע למסקנה שספק ה-ISP (ספק אינטרנט) הוא לקוח של בעלות התשתית, אך באותה העת הוא גם המשווק של מוצר משלים לשירותיהן. כך, בהיעדר שוק סיטונאי בתחום הנייח, לספק ה-ISP אין יכולת להשפיע על החלטתו של הלקוח המבקש לצרוך שירות אינטרנט (מאיזו בעלת תשתית הוא ירכוש את שירות הגישה רחבת הפס), והוא נאלץ לקבל את החלטת הלקוח כמצב נתון.

יצירת ממשק עם ספקיות האינטרנט

תופעת סלי השירותים המשותפים, הכוללים שירותי שידורים, תשתית אינטרנט וטלפוניה כמקשה אחת, מחריפה תופעה זו, שכן, בחירתו של הלקוח מושפעת ממרכיבים רבים שאינם בשליטת ספק ה-ISP, כמו העדפת תכני שידור מסוימים או הצעה שיווקית אטרקטיבית של חבילת שירותים.

בנסיבות אלה חייב ספק ה-ISP להצטייד בקיבולת מספקת משתי בעלות התשתית גם יחד, זאת על מנת שתהיה בידו היכולת לספק את שירותיו גם בשעות העומס, כדי שאיכות הגלישה באינטרנט לא תיפגע. לכן, אין הצדקה למצב כיום בו ספק ה-ISP נדרש לשלם על עלות זו, ויש כאמור מקום לשקול לשנותו.

עוד קבע משרד התקשורת, כי בזק ו-HOT יבחרו שתי נקודות חיבור נוספות ליצירת ממשק ביניהן לבין ספקיות האינטרנט, והן יוכלו להשתמש בתשתיות תמסורת שלהן לצורך שינוע התנועה. עד כה סירבו החברות לאפשר חיבור לרשת שלהן באמצעות תשתיות של חברות מתחרות, וכעת משנה זאת המשרד.