קבלו טיפ: מדריך תעריפי הטיפים שישאיר את כולם מרוצים

במסעדה זה ברור - לא קמים מהשולחן בלי להשאיר תשר למלצר ■ אבל מה לגבי נהג מונית שמעמיס מזוודות, "בל בוי" בבית-מלון או מדריך תיירים בטיול מאורגן?

"טסתי לטיול מאורגן עם חברת נסיעות", מספר ל"גלובס" לקוח מתוסכל. "הטיול היה מהנה, הקבוצה הייתה נחמדה - אבל בסוף הטיול הגיע מפח-נפש אמיתי: מסרנו את הטיפ למדריכה, 250 דולר, אבל היא סירבה לקבל אותו וצעקה עלינו 'תתביישו לכם'. מאותו רגע השתררה דממה: אחת הנוסעות הסבירה למדריכה כי נאמר לנו מראש שיש לשלם 3-5 דולר לנוסע, אבל היא לא הסכימה לקבל את הסכום שנתנו".

עולם הטיפים היה מאז ומעולם סוג של אניגמה עבור הצרכן הישראלי. בעוד בתחום המסעדות השתרשה הנורמה של תשלום עבור השירות, הרי שבתחומים אחרים שוררת אי-ודאות - או אולי חוסר מודעות - לגבי מה מקובל לתת, למי ומתי.

"ברוב העולם המערבי מקובל לתת טיפים", אומרת אורנה ורניק, מומחית לנימוסים והליכות. "רוב הישראלים המסתובבים בעולם כבר הפנימו שיש לתת טיפ. השאלה שתמיד נשאלת היא - כמה ולמי?

"טיפים הם תורה שבעל-פה. אלה הן לא נורמות ערטילאיות. בארצות המערב נולדים לתוך זה; אצלנו זו מין אפליקציה שאם יש לך מי שילמד אותך - זכית. תוכל לשבת בביטחון בכל אירוע בחו"ל ולא לחשוש שמא אתה 'פיל בחנות חרסינה'.

"בעבר, בזו אצלנו לגינוני נימוס. היום, עם התקצרות המרחקים ונגישות 'הכפר הגלובלי', אנחנו נחשפים לנוהגים שקיימים בחו"ל ואף מאמצים את חלקם.

"זו סוגיה כאובה, להוסיף כסף על שירות שרובנו יודעים בכמה שקלים הוא מסתכם, ולפתע הוא מתייקר - אבל ההערכה לגבי שירות, אמירת 'תודה' ומתן תחושה שאנחנו מעריכים תשיג לנו הרבה יותר מאשר התעלמות ומאי-שליחת היד לארנק הקפוץ.

"משכורות בעלי המקצוע השכירים בשוק הפרטי הן לא מן הגבוהות (שליחים, עובדי מספרות, סבלים וכו') - מדוע לא לצ'פר אותם? תהייה להם מוטיבציה יותר גבוהה לגבי טיב השירות. תמיד יקומו אלה שיצעקו: 'מה פתאום אני צריך לשלם ולייקר את ההוצאה?!'. ואני אומרת: יש לכם? תנו טיפ. אין לכם - לא נורא. זו לא חובה".

בעזרת ורניק, ניסינו להרכיב מדריך מקוצר למקבל השירות הנבוך - או זה שעוד לא הפנים את הקודים המקובלים.

מסעדות

* מלצר: 12%-15%

* ברמן: 15%

מסעדות הן למעשה הזירה היחידה שבה שורר קונצנזוס לגבי הצורך בתשלום טיפ. גובה הטיפ: 12%-15% ממחיר הארוחה במקרה שאכלנו ארוחה במסעדה או בית-קפה - אולם לא מדובר על מזון מהיר, ברשתות ההמבורגרים וכדומה. ניתן להפחית בהתאם לשביעות-הרצון, אולם ויתור מוחלט על טיפ יבוא לרוב רק במקרים קיצוניים.

לברמנים מקובל גם כן להעניק 15% ממחיר המשקאות ששתיתם, ואף לעגלם כלפי מעלה.

הטיפ, אגב, יעבור לעתים ישירות למלצר - בעוד שבמקומות אחרים הוא יעבור לקופה ויתחלק שווה בשווה בין חברי הצוות.

מלונות

* שירות חדרים: 20 שקל

* בל בוי: 10-20 שקל

* ספא: 20 שקל

שי אסיה, סמנכ"ל השיווק ברשת קראון פלאזה ישראל, מספר כי הישראלים דווקא "מיישרים קו" עם תיירים זרים המורגלים בתשלום טיפים. במסעדת המלון, מסביר אסיה, התשלום כמקובל במסעדות בכלל. בחדר האוכל לא מקובל להוסיף טיפ. לשליחי שירות החדרים נהוג לתת 5 דולר/20 שקל, ול'בל בויז' הנושאים עבורכם את התיקים - 10-20 שקל. למטפלים בספא נהוג גם פעמים רבות להוסיף כ-20 שקל, בהתאם לשביעות-הרצון.

"גם כמה שקלים שנשארים בכיס יתקבלו בשמחה אצל נותני שירות", אומר אסיה, "מי שלא מרוצה בכלל - לא ישאיר טיפ, אבל מי שמאוד מרוצה יכול לפעמים להפתיע עם סכום נדיב".

אולמות אירועים

* מלצר: 0-20 שקל

כאן חלוקות הדעות: יש נוהגים להשאיר טיפ (20 שקל לסועד, לזוג או למשפחה, על-פי ורניק) - אולם מנגד, לרוב גובים בעלי האולמות טיפ כולל עבור כל המלצרים מבעלי האירוע - סכום נכבד למדי הנגבה לעתים מראש ולעתים בדיעבד, מה שאולי מייתר את הצורך "לצ'פר" את המלצרים פעם נוספת. אם נתקלתם בשירות יוצא דופן שמצדיק פרגון, אף פעם לא מזיק לצ'פר ישירות את המלצר.

טיול מאורגן לחו"ל

* מדריך: 2-3 אירו לאדם ליום

"מכל חבר בקבוצה מקובל לאסוף 2-3 אירו ליום", אומרת ורניק, "לנוסע, ולא למשפחה". רענן בן-בסט, המשנה למנכ"ל החברה הגיאוגרפית מוסיף: "החברות הזולות בדרך-כלל לא מכלילות טיפים במחיר הראשוני. הן נותנות דיל מוזל ומשאירות מחוצה לו את התשלום לנותני השירותים בחו"ל: סבלים, מדריך מקומי, נהג וכדומה. חברות אחרות מכניסות מראש את הטיפים במחיר ונותנות למדריך הישראלי קופת טיפים לכל נותני השירות. כדאי לבדוק מראש".

הטיפ למדריך עצמו תלוי גם בגודל הקבוצה ובשביעות-הרצון. "לרוב מדובר ב-3 עד 5 דולר לאדם ליום, ולא פחות משני דולר. כדי לא לתת בכלל טיפ צריך להיות אסון אמיתי".

שירותים בחו"ל

* נהג מונית: 1.5-2 דולר

* בל בוי: עד 5 דולר

לנהג המונית שהעמיס את המזוודות תנו דולר וחצי עד שניים. לא יותר. אם לא העמיס מזוודות, אין צורך לתת טיפ - מקסימום לעגל ולוותר על העודף.

לפקיד הקבלה - תנו אך ורק אם אתם נזקקים לשירותיו על בסיס יומיומי: הזמנת כרטיסים, שאלות לגבי קניות ובילויים, המלצות למסעדות - אז מקובל להשאיר 10 דולר.

הבל בוי (לא להתבלבל בינו לבין השוער) שסוחב לכם את המזוודות לחדר מצפה לטיפ של עד 5 דולר.

במסעדות בארה"ב משאירים טיפ בדומה לארץ. באירופה - תלוי באילו מדינות מדובר: במדינות עשירות פחות הטיפ יהיה נמוך, ולהפך.

מובילים ומוניות

* סבל: 50-100 שקל

* נהג מונית: אין צורך

לא מעט תסכול ומחלוקות נוצרים לעתים סביב התשלום הסופי עבור שירותי סבלות והובלה. המחיר, לרוב, מסוכם מראש - אבל אז מגיעים המובילים ומתחילים לקטר על גודל הספות, על מספר המדרגות ועל כל מה שמוגדר מבחינתם כ"הפתעה" שדורשת מאמץ נוסף. המטרה, כמובן, ברורה: לתרגם את כל אלה לתוספת במחיר בסוף העבודה.

ורניק מציעה לתת ישר בהתחלה את הטיפ - כ-50 שקל לעובד, עד 100 שקל בהתאם ללארג'יות - כדי למנוע משא-ומתן נוסף על גובהו בהמשך.

מנגד, יש מי שיעדיפו להתאים אותו בסוף לאיכות העבודה בשטח. לנהגי מוניות אין צורך להשאיר טיפ, אלא אם הנהג יצא ועזר לכם להעמיס את המזוודות.

מספרה

* חופפת: 10 שקלים

* פן: 10 שקלים

במספרות נשים, אומרת ורניק, כדאי להיערך מראש לכך שמחיר עיצוב השיער יכלול שרשרת מקבלי טיפים: 10 שקלים לחופפת, עשרה לפניסט, למי שערבב את הצבע - "ולספר עצמו אפשר לתת ביד רחבה", אומרת ורניק, "טיפ הנע בין 20 ל-40 שקל. אבל זה בהחלט נתון לשיקול דעתכן ובכמה שאתן מרוצות מהתוצאה".

אם הספר הוא בעל העסק עצמו, אומרת ורניק, לא נהוג להעניק לו טיפ.

אפשרות נוספת, מסבירה ורניק, היא להשאיר סכום כלל בגובה 10% מסך התשלום על התספורת - וכל העוסקים במלאכה יתחלקו בו ביניהם.

תחנת דלק

* שוטף רכב: עד 10 שקלים

לא נהוג להשאיר טיפ, אולם בשירות שטיפת רכב - מקובל. אם ממש נהיה מרוצים ממירוק הרכב נשאיר טיפ כבד של 20 שקל (מה שיכול לפעמים להשתוות למחיר השטיפה) - ובמקרים אחרים עד 10 שקלים.

שליחים

* שליח: כ-10 שקלים

ורניק: "לשליח שהביא לנו עד לדלת את שק האוכל לכלב ששוקל 17 ק"ג, לשליח שהביא לנו פרחים או לשליחי הטייק אווי למיניהם - נהוג לתת כ-10 שקלים עבור השליחות".

עוד טיפים על טיפים

1. למי לא לתת טיפ? אם קיבלנו שירות ישירות מבעל המקצוע - לא משאירים טיפ, שהרי התמורה מגולמת בכסף המשולם לו. התשלום הוא לרוב לנותני השירות הנלווים.

2. אינטואיציה: אם אתם לא יודעים/זוכרים כמה לתת - תנו כמה שליבכם מורה לכם.

3. בארץ גם 5 שקלים זה טוב. אם נשארתם ללא מטבעות של 10 שקלים ויש בארנקכם רק 5 שקלים, תנו אותם. עדיף מלא כלום.

4. לתיירים נהוג לסלוח. בחו"ל, לעומת זאת, אם נשארתם מרוקנים מכסף ואתם קונים באשראי, אל תתנו בכלל טיפ. זה עדיף מאשר לתת כמה סנטים - מה שנתפס כמעליב. עדיף שיחשבו שאתם תיירים שלא יודעים שצריך להשאיר טיפ מאשר שלא הערכתם את השירות.