אנגלה מרקל על הנפקת אירו-בונדס: "על גופתי המתה"

קנצלרית גרמניה מתנגדת בתקיפות לאחריות אירופאית משותפת על חובות ■ בסוף השבוע הקרוב תתקיים פסגת האיחוד האירופי, בה ידונו המנהיגים בין היתר בהחלת אירו-בונדס

בסוף השבוע הקרוב תתקיים פסגת האיחוד האירופי, בה ידונו המנהיגים בין היתר בהחלת אירו-בונדס, עניין לו מתנגדת גרמניה בתקיפות. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה היום (ג') מפי מקורות ששמעו את קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אומרת כי "לאירופה תהיה אחריות משותפת על חובות? על גופתי המתה".

מוקדם יותר החודש אמרה מרקל כי "יש גופים שטוענים עכשיו שיש צורך להחיל את האירו-בונדס בטענה שמה שצריך עכשיו זה ריבית אחידה לכל הגוש והכל יסתדר מעצמו. אבל מה שצריך בפועל זה רפורמה כוללת על מנת להתמודד עם חוסר התחרותיות בגוש האירו".

כל זאת נאמר על רקע דוח שפרסמה הנציבות האירופית ובו קראה לבצע מספר שינויים במדיניות הכלכלית של גוש האירו, ביניהם הנפקת אירו-בונדס. מזה תקופה ארוכה, גורסים כלכלנים ואנליסטים כי הפתרון המיידי לריסון משבר החובות באירופה הינו מנגנון של שיתוף חובות ו/או ערבונות מצד הכלכלות ה"חזקות" באירופה (דוגמת גרמניה וצרפת) לחובותיהן של הכלכלות ה"חלשות" יותר, דוגמת יוון, וכן אלו העמוסות בחובות כבדים ויכולת מחזור בעייתית (עקב תשואות אג"ח גבוהות) - בדגש על ספרד ואיטליה.

העמדה הגרמנית הרשמית הינה התנגדות לכל הקשור באג"ח כלל-אירופאיות, המהוות למעשה מנגנון נוסף במסגרתו ממשלת גרמניה תהיה ערבה לחובות נוספים באירופה. הסיבה: ערבונות כאלה ינתנו מצד גרמניה רק כתלות במדיניות פיסקאלית הדוקה יותר באירופה, הכוללת פיקוח דקדקני אודות התקציב והגרעונות של ממשלות גוש האירו.