אפקט הדומינו: אגאן ג'ונס חתכה דירוג האשראי של גרמניה

בהמשך להורדות הדירוג בגוש האירו למדינות החלשות ולבנקים ביבשת, כעת מגיע גם תורה של גרמניה ■ הורדת הדירוג מגיעה על רקע הצפי כי גרמניה תשאר עם חובות בלתי ניתנים למימוש בשל חשיפתה הרחבה לגוש האירו

אפקט הדומינו האירופאי ממשיך: בהמשך להורדות הדירוג בגוש האירו למדינות החלשות ולבנקים ביבשת, כעת מגיע גם תורה של גרמניה. סוכנות הדירוג אגאן ג'ונס הורידה הערב (ג') את דירוג האשראי של גרמניה ל-"+A" מ-"-AA".

הורדת הדירוג מגיעה על רקע הצפי כי גרמניה תשאר עם חובות בלתי ניתנים למימוש בשל חשיפתה הרחבה לגוש האירו. בנוסף מציבה אגאן ג'ונס את גרמניה תחת תחזית דירוג שלילית, בין היתר בשל מלחמתה של קנצלרית גרמניה בשאר מנהיגי גוש האירו בכל הנוגע להנפקת אירו-בונדס וההנחה כי בסופו של דבר היא תפסיד, ובכך תגדל חשיפתה של המדינה לכלכלות החלשות ביבשת.

השבוע פורסמה תחזית קודרת של בכירים ממשרד האוצר הגרמני, שהביעו חשש כי במקרה של קריסת גוש האירו, כלכלת גרמניה תחוסל כליל, כאשר אלפי חברות גרמניות ייכנסו למצב של חדלות פירעון וייגרמו לעוד 2 מיליון מובטלים.

לפי התחזית הפסימית, בשנה הראשונה שלאחר פירוק גוש האירו, כלכלת המדינה תתכווץ בכ-10%, ומספר המובטלים יעלה ליותר מ-5 מיליון איש. מספר המובטלים בגרמניה כיום עומד על קצת פחות מ-3 מיליון אנשים - הנמוך ביותר מזה שני עשורים.

ביום חמישי הקרוב יחל כינוס מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, כאשר הציפייה ממובילי המדיניות הפיננסית ביבשת הינה להציג פתרונות מעודדי צמיחה ומרסני חובות ש"ירגיעו" מעט את השווקים, לאור החשש המתגבר באירופה כי אחרי יוון, אירלנד, פורטוגל והבנקים ובספרד, גם ממשלות איטליה וספרד ידרשו "חילוץ" (סיוע חיצוני) משאר כלכלות היבשת, דבר שיקשה עוד יותר על גרמניה להחזיק את כלכלתה יציבה.