הערכות: רומני יבחר בקונדוליסה רייס בתור סגנית הנשיא

בעקבות נאום מחשמל בכנס של רומני, זינקו מניותיה בבורסת ההימורים על מועמדים פונטציאליים ■ הכללתה בכרטיס הרפובליקני עשויה לפתח לרומני דלתות בשני מגזרים שבהם הוא סובל מחולשה גדולה

גוברים ההערכות שמיט רומני, שיהיה מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, יבחר בקונדוליסה רייס כמועמדת לסגן נשיא. רייס, שהיתה שרת החוץ והיועצת לביטחון לאומי בממשל בוש, היא אחת מהנשים הבולטות ביותר במפלגה הרפובליקנית, אם כי הפופולריות שלה במגזרים הקיצוניים של המפלגה מוטלת בספק בגלל עמדותיה המתונות יחסית בנושאים חברתיים, ובמיוחד הזכות להפלות.

רייס השתתפה בכנס שערך רומני לתורמים גדולים ביוטה בסוף השבוע ונשאה נאום שכמה מהנוכחים הגדירו כמחשמל. בעקבות הנאום, זנקו מניותיה בבורסת ההימורים על מועמדים לסגן נשיא בכרטיס רפובליקני בנובמבר השנה.

רייס, שמכהנת עתה כפרופסור באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, נחשבת "סוס שחור" במירוץ על המועמדות לסגן נשיא. יש שמות שהוזכרו הרבה יותר: מארקו רוביו, סנטור מטעם מדינת פלורידה, בן למשפחה היספנית; ציר בית-הנבחרים פול ראיין, יו"ר ועדת התקציב של הבית; טים פולנטי, לשעבר מושל מדינת מיניסוטה, שהתמודד בשלבים המוקדמים של הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות; וסנטור ג'ון תיון ממדינת דקוטה הדרומית.

אבל לרובם יש נקודת תורפה או שתיים: רוביו מסר מידע לא מדויק על נסיבות ההגירה של משפחתו מקובה לארה"ב; ראיין חיבר הצעת תקציב עם קיצוצים אכזריים בתקציבי רווחה, עובדה שעלולה להשניא אותו, ובמשתמע את הבוס שלו, על בוחרים רבים; פולנטי חסר כריזמה.

רייס, לעומתם, היא גם אשה, גם שחורה. הכללתה בכרטיס רפובליקני עשויה לפתוח לרומני דלתות בשני מגזרים שבהם הוא סובל מחולשה גדולה: שיעור התמיכה באובמה בקרב השחורים עולה על 90%. סגנית נשיא שחורה עשויה להביא לרומני קולות מהקהילייה השחורה, אם כי הוא לעולם לא יצליח לרפות את אחיזתו של אובמה בקהילה זו. ורומני מפגר משמעותית אחר אובמה גם במגזר הנשים, בין השאר בגלל התעמולה הדמוקרטית היעילה, שמציירת את המפלגה הרפובליקנית כאדריכלית המלחמה על נשים בארה"ב. בחירת אשה כסגן נשיא בכרטיס רפובליקני תוכל להכהות את חיצי התעמולה הזו.

המגזרים הימניים הקיצוניים במפלגה הרפובליקנית, למשל אנשי מסיבת התה או הנוצרים האוונגליים, מעולם לא תקפו את רייס, כנראה מפני שעד עתה היא לא נחשבה שחקנית בזירה הפוליטית העכשווית. זה עלול להשתנות עתה, אחרי הכותרות שמוקדשות לה בעקבות נאומה המשלהב בכנס של רומני. אבל כמה אנליסטים אומרים, שגם אם הרעיון של סגנית הנשיא רייס לא ימצא חן בעיני אנשי הימין הרפובליקני, רובם יסתמו את האף ביד אחת ויצביעו בעד הכרטיס רומני-רייס ביד האחרת. שנאתם לאובמה גדולה הרבה יותר מסלידתם מרפובליקנים עם נטיות ליברליות.