ביהמ"ש העליון בארה"ב הכריע נגד חוקי הגירה דרקוניים

שופטים שמרנים וליברלים החליטו: שהייה בלתי חוקית בארה"ב אינה פשע

אחת מאמיתות החיים הפוליטיים בוושינגטון היא שתפקידו החשוב ביותר של נשיא ארה"ב אינו בהכרח הכרזת מלחמה או ייזום חוקים וחתימה עליהם, אלא מינוי שופטים לבית המשפט העליון, כשנופלת לידיו הזדמנות לכך. באמצעות מינוי שופטים בצלמו הפוליטי ובדמותו האידיאולוגית, יכול נשיא להטביע את חותמו על חייהם של האמריקנים ולעצב את גורלה של ארה"ב שנים רבות לאחר תום נשיאותו.

לא חסרות כמובן בריתות אד-הוק בין שופטים ליברלים לשמרנים בפרקטיקה השגרתית של העליון. אבל במקרים הרי-גורל, בעלי משמעות היסטורית, החיץ האידיאולוגי לא נפרץ בדרך-כלל.

נושא פלגני

אבל שלשום (ב') נסדקה מעט האמיתה על החיץ בין שני המחנות האידיאולוגיים בעליון. שני שופטים שמרנים חברו למיעוט הליברלי וחיברו פסיקה שמפוררת כמעט לחלוטין חוק דרקוני של מדינת אריזונה לביעור מהגרים בלתי חוקיים מהמדינה. מיומו הראשון נהפך החוק לנושא פלגני ברמה הלאומית, עם פוטנציאל מוכח להתססת רגשות.

היחס אליו נגזר, כצפוי, מהזהות האידיאולוגית של המתייחס: דמוקרטים/ליברלים ראו בחוק הזה התרסה, שמעניקה למדינה ושלוחיה - שוטרים ושריפים - סמכויות שכמותן אפשר למצוא במשטרים עריצים, לא בארה"ב.

עיקר קצפם של מותחי הביקורת יצא על אחד מסעיפי החוק, שמחייב שוטרים באריזונה לדרוש מכל אדם שעוכב או נעצר בגלל סיבה לגיטימית, עבירת תנועה למשל, מסמכים שמוכיחים שיש לו זכות להימצא בארה"ב. אי-הימצאות של מסמך כזה בידי אדם באריזונה היא פשע, קובע החוק, ולפיכך בהיעדרו מושלך כל עצור אוטומטית לכלא, גם אם הוא עוכב מפני שנורית האיתות במכוניתו שרופה.

המבקרים טוענים כי סעיף זה נותן לשוטרים סמכות להתעמר באנשים בעלי מאפיינים פיזיים מסוימים שמזהים אותם כהיספנים - הרוב המכריע של המהגרים הבלתי חוקיים באריזונה. השוטרים לא יעצרו אישה בלונדינית שנוהגת בב.מ.וו, אומרים המבקרים, אבל הם יעצרו גבר שחום בעל חזות היספנית בטויוטה עתיקה אם נדמה להם שהוא לא אותת כשעבר מנתיב לנתיב בכביש.

רפובליקנים/שמרנים טוענים כי החוק הזה מחויב המציאות. הממשל הפדרלי זנח את חובתו להדביר את ההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו ומאמריקה התיכונה, אולי בגלל שיקולי בחירות, כלומר כדי לא להרגיז את הגוש הגדול של אזרחים היספנים.

התוצאה היא שאריזונה נאלצת להתמודד עם תוצאות הלוואי של נוכחות אורחים בלתי רצויים: עלייה בהוצאות על הטבות סוציאליות, חינוך ושירותים רפואיים לנזקקים; עלייה בפשיעה וגזילת מקומות עבודה מאזרחים אמריקנים. בהיעדר פעולה של הממשל הפדרלי, חייבת אריזונה לדאוג לעצמה ולבער מתחומה מהגרים בלתי חוקיים.

החלטת ממשל אובמה לקרוא תיגר על החוק של אריזונה בערכאות לא הייתה נטולת סיכונים בהתחשב בהרכב הערכאה העליונה, אך ההימור השתלם. במרכז טיעוני הממשל לא עמדו המצוקה וחוסר ההגינות של סעיפי החוק, אלא הטיעון שאריזונה נטלה לעצמה סמכויות ששמורות לממשל הפדרלי. הטיפול בהגירה בלתי חוקית הוא נחלתו הבלעדית של הממשל.

הם שללו את תוקפו של סעיף החוק שקובע כי אי-נשיאת מסמכי הגירה היא פשע. הם גם שללו תוקף סעיף שמגדיר כפשע מאמץ של מהגר בלתי חוקי להשיג עבודה באריזונה. בית המשפט ביטל סעיף נוסף, שמתיר לשוטרים לעצור אדם ללא צו מעצר אם הם מאמינים שהוא חשוד בביצוע עבירה שבגינה ניתן להגלותו.

לקראת הכרעה על רפורמת הבריאות

המשמעות היא: שהייה בלתי חוקית בארה"ב אינה פשע. ניסיונות של מהגרים בלתי חוקיים למצוא מקומות עבודה או לעבוד בארה"ב אינם פשע.

העליון הותיר על כנו, בינתיים, את הסעיף שמחייב שוטרים לדרוש מסמכי הגירה מאנשים שעוכבו או שנעצרו, אך הפסיקה קבעה כי זה אישור זמני.

מחר צפוי העליון להשמיע את הכרעתו לגבי בבת עינו של אובמה: חוק הרפורמות בשירותי הבריאות, הישגו העיקרי של הנשיא במדיניות הפנים.

בפנייה לערכאות שהגיעה לעליון טוענת פלורידה כי עמוד התווך של החוק - סעיף שמחייב כל תושב לרכוש ביטוח רפואי - אינו חוקי, מפני שהממשל הפדרלי אינו רשאי לחייב אזרחים לרכוש מוצר כלשהו, יהיה זה גזר או פוליסת ביטוח רפואי.

השאלה הגדולה היא האם גם הפעם יימצאו שופטים שמרנים שיערקו למיעוט הליברלי. יש הערכות כי הנס הזה לא יישנה במקרה של פלורידה.