מרקל: "הפגישות היום יתרכזו במאמצי הצמיחה של הגוש"

מנהיגי אירופה ייפגשו היום לפסגה בת יומיים בבריסל בבירת בלגיה ■ לחץ כבד מופעל על קנצלרית גרמניה בשעות האחרונות לרכך את עמדתה בנוגע לאירו-בונדס

מנהיגי אירופה יתכנסו היום בבריסל בירת בלגיה לפסגה שתמשך יומיים ובה ידונו במספר נושאים שנמצאים על סדר היום האירופי. המנהיגים ידונו בתוכנית שהציג במהלך השבוע נשיא המועצה האירופית הרמן ואן ראמפוי ובה הוא מציע איחוד פיסקאלי ומוניטארי הדוק יותר, הקמת משרד אוצר מאוחד לאיחוד האירופי שיוכל להנפיק אירו-בונדס, ואיחוד של מערכת הבנקאות האירופית.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תקפה במהלך השבוע את התוכנית שהציג ואן רמפוי וטענה שכרגע, הפתרון היחידי למשבר הינה מדיניות "הידוק החגורות" ואמרה ש"כל עוד אני בחיים אני לא אסכים להנפקת אירו-בונדס".

בשעות האחרונות מופעל לחץ כבד על קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל על מנת לרכך את העמדה שלה בנוגע להנפקת האירו-בונדס, וכנראה שאכן חל שינוי מסויים בעמדה שלה, אולם לא בעניין האירו-בונדס. שעות לפני פתיחת הפסגה אמרה קנצלרית גרמניה ש"השיחות בפסגה היום יתרכזו באג'נדת הצמיחה של גוש האירו". מדובר בשינוי משמעותי יחסית עבור גרמניה לאור המדיניות שנקטה בה בתקופה האחרונה.

למרות זאת, גרמניה נמצאת לבד במערכה הזאת שכן נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ראש ממשלת איטליה מריו מונטי וראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי דוחפים לקראת אישור צעדים מהירים על מנת להקל במעט מהלחצים המופעלים על השוק בעקבות משבר החוב ביבשת. שלושת המנהיגים של הכלכלות השנייה, השלישית והריבעית בגודלן בגוש האירו, בהתאמה, תומכים בצעדים להגברת הצמיחה בגוש האירו ותומכים בהצעת נשיא המועצת האירופית להנפקת אירו-בונדס.

אחת התוכניות שיעלו לדיון בפסגה הינה התוכנית שהגו מנהיגי גרמניה, צרפת, איטליה וספרד במהלך הפגישה שלהן ברומא בשבוע שעבר. התוכנית מאפשרת הקמת קרן מיוחדת של האיחוד האירופי בהיקף של 130 מיליארד אירו לעידוד הצמיחה במדינות גוש האירו.