ניצחון גדול לאובמה: בית-המשפט העליון אישר חוק הבריאות

אובמה: לא ייתכן שבמדינה העשירה בעולם, תוכל מחלה קשה להוביל משפחה להרס פיננסי ■ רומני: אעשה מה שבית המשפט לא עשה - אבטל את החוק, אם אבחר ■ בית המשפט: איננו דנים על תבונת החוק אלא על התאמתו לחוקה

בית-המשפט העליון בוושינגטון אישר הערב (ה') את חוק הרפורמות בשירותי הבריאות. ההחלטה נחשבת ניצחון כביר לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהשקיע בחוק הון פוליטי גדול. השופטים העליונים פסקו, כי החוק אינו מנוגד לחוקה. איננו דנים על התבונה בחוק, נאמר בפסיקה, אלא על התאמתו לחוקה.

אובמה הכריז הערב, בנאום קצר בבית הלבן, שפסיקת בית-המשפט מאששת אמיתה בסיסית: לא ייתכן שבמדינה העשירה בעולם תוכל מחלה קשה להוביל משפחה להרס פיננסי. הפסיקה אינה ניצחון לצד זה או אחר בזירה הפוליטית. היא ניצחון גדול לאזרחי ארה"ב, אמר הנשיא. עשרות מיליוני אנשים שידם לא השיגה לרכוש ביטוח רפואי, יוכלו לעשות זאת.

ומיט רומני, שיהיה המועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות, אמר: מה שלא עשה היום בית המשפט העליון, אעשה אני ביומי הראשון בבית הלבן, אם אבחר: אבטל את חוק הרפורמות בשירותי הבריאות. זה חוק שמציב את הממשלה בין האזרח לבין רופאו.

חוק הרפורמות בשירותי הבריאות הוא ההישג החשוב ביותר של אובמה בתחום מדיניות הפנים. החוק נעשה שנוי במחלוקת עוד לפני שנחתם. בהצבעה הסופית בקונגרס לא הצביע בעד החוק אפילו רפובליקן אחד. הוא עורר סערת רגשות על גבעת הקפיטול ובציבור האמריקני כולו מפני שהוא חידד שאלה בסיסית שביסוד ההבדל בין רפובליקנים לדמוקרטים: מה תפקיד הממשלה בארה"ב? האם היא מעין "אמא אווזה" שצריכה לדאוג לאזרחים, לפעמים בעל כרחם, או שהממשלה צריכה להיות גוף קטן שאינו חודר לחיי האזרחים ועוסק רק, או בעיקר, בנושאי חוץ וביטחון. פסיקת בית-המשפט הערב מאששת את האופציה הראשונה. מדינות רבות בארה"ב, כולן בשליטת מושלים רפובליקניים, עתרו לערכאות נגד ההוצאות התקציביות שהחוק כופה עליהן. חלק מהתביעות האלה עברו בצנרת השיפוטית והגיעו לבית המשפט העליון. עכשיו אמר בית המשפט את דברו.

ביסוד חוק הרפורמות בבריאות, שידוע גם בכינוי הגנאי "אובמה-קייר", מונח חיובו של כל אזרח לרכוש ביטוח בריאות. זו הליבה מפני שהשתתפות אזרחים צעירים, ובדרך הטבע בדרך כלל בריאים, מממנת סעיפים אחרים בחוק, לרבות חיוב חברות ביטוח למכור פוליסות לאזרחים עם מחלות שהיו קיימות לפני רכישת הפוליסה, והבטחת מימון לרכישת פוליסות למעוטי הכנסות.

לפי נוסח החוק, על אזרח שמסרב לרכוש ביטוח בריאות יוטל קנס. בית המשפט קבע שחיוב רכישת פוליסת בריאות, או, לחלופין, הטלת קנס, הם בעצם בגדר סוג מסוים של מס, ואין שום דבר בחוקה שאוסר על הרשות המבצעת להעלות מיסים. בת המשפט קבע, שלפי מבן זה נמצא החוק בתוך מסגרת החוקה.

ההחלטה התקבלה על חודו של קול אחד: חמישה שופטים הצביעו בעד, ארבעה נגד. כצפוי, ארבעת השופטים הליברליים הצביעו בעד החוק. ארבעה שופטים שנחשבים שמרנים הצביעו נגד. אולם נשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, שמונה ע"חנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, ושנמנה עם הגוש השמרני, הצטרף הפעם לגוש הליברלי והעניק לאובמה ניצחון עם השלכות מרחיקות לכת.

אנליסטים אומרים, שזו הפסיקה החשובה ביותר של בית-המשפט העליון מאז פסיקתו בסוגיית מניין הקולות בפלורידה בבחירות לנשיאות בשנת 2000, שהעניקה את הבית הלבן לג'ורג' בוש. זו גם הפסיקה השניה בתוך שבוע של העליון לטובת ממשל אובמה. ביום ב' חברו שני שופטים שמרניים למיעוט הליברלי וחיברו פסיקה שמפוררת כמעט לחלוטין חוק דרקוני של מדינת אריזונה לביעור מהגרים בלתי חוקיים מהמדינה. בכך סמך בית המשפט ידו על תביעת הממשל שקרא תיגר על החוק.

חוק הרפורמות בשירותי הבריאות לא הצליח, בשלב זה, לכבוש את לב כל האזרחים, אם כי, באופן אבסורדי, כמה מסעיפיו זכו בפופולריות עצומה, ובמיוחד הסעיף שמתיר לצעירים עד גיל 26 להיכלל בתכנית הביטוח של הוריהם, הסעיף שאוסר על חברות הביטוח להימנע ממכירת פוליסות לאנשים בעלי מחלות קיימות, סעיף שאוסר על חברות ביטוח לבטל פוליסות לאנשים שחלו במחלות קשות, וסעיף שאוסר על המבטחים לקצוב סכום מקסימום לטיפול במבוטחים. (החוק בשלמותו ייכנס לתוקף ב-2014, אך כמה מסעיפיו כבר אופרטיביים).

אפשר להסביר את האבסורד בתעמולה יעילה של הרפובליקנים, ובמיוחד תנועת מסיבת התה, נגד החוק בכללו, שהדגישה את חיובו של כל אזרח לרכוש ביטוח רפואי והתעלמה לחלוטין מההטבות הגלומות בו. בכך צויר החוק כמכשיר לגביית כספים של ממשל רומסני שחודר לכיסי כל אזרחיו. וזה עבד: לפי סקרים עדכניים, 56% אינם מרוצים מחוק הרפורמות, ורק 44% תומכים בו. יתר על כן, 61% מתנגדים לחיוב לרכוש פוליסות בריאות.

אין ספק שפסיקת בית המשפט תהיה נושא מרכזי במערכת הבחירות ואולי תדחק מעט הצידה את הכלכלה, התפתחות שלא כל כך תזיק לאובמה. את היריה הראשונה ירה רומני, בנאום קצר בוושינגטון. לאחר שהצהיר שהוא יעשה מה שלא עשה בית המשפט, כלומר יבטל את החוק השנוי במחלוקת, אמר המועמד הרפובליקני: בית המשפט לא קבע שזה חוק טוב, שהוא משקף מדיניות טובה. למעשה, זה חוק רע.

הוא יעלה את מיסי האמריקנים ב-500 מיליארד דולר בשנים הבאות. הוא יגדיל את הגירעון התקציבי ואת החוב הלאומי. 20 מיליון אמריקנים יפסידו את תכניות הביטוח שלהם ויאולצו להחליף אותן בתכניות שהממשל יכתיב להם. מעל לכל, החוק הזה ימחק מקומות עבודה ממפת התעסוקה מפני שחברות יתקשו לשלם מיסי בריאות בשביל עובדיהן. השורה התחתונה, אמר רומני, היא שהחוק הזה מציב את הממשלה בין האזרח לבין הרופא שלו.