שר האוצר שטייניץ: "שוכרים ישכרו ל-5-20 שנה - בזול"

(עדכון) - כנס ראשון של משרד האוצר בנושא ההקלות למוסדיים שאמורות לתמרץ השקעה בבניית דירות להשכרה לטווח ארוך

האם המודל להשכרת דירות לטווח ארוך יכול להצליח בישראל? משרד האוצר מקיים היום (ב') כנס ראשון בנושא המודל לדיור להשכרה ארוכת טווח, במעמד שר האוצר יובל שטייניץ, שר השיכון אריאל אטאס ומומחים מתחום הבנייה והתכנון. אתר "גלובס" מעביר את הכנס בשידור חי.

שר האוצר יובל שטייניץ נשא דברי ברכה בפתח הכנס והביע ביטחון שתוכנית האוצר תצליח לשנות את שוק הנדל"ן בישראל, כולל בניית דירות להשכרה במחירים "מפוקחים ומוזלים" לתקופות ארוכות של 5-20 שנה. הוא אמר כי התמרוצים למוסדיים ישחררו אשראי לא רק לפרויקטים בתחום דירות להשכרה, אלא גם לדירות למגורים, מה שיקל על מצוקת האשראי בענף.

"אני פותחים מהלך שיביא לשינוי בשוק השכירות בישראל", אמר שטייניץ. "בשנה האחרונה פתחנו במאמץ אדיר לקראת מטרה אחת - בנייה מסיבית להשכרה שתאפשר להוריד את מחירי השכירות בישראל, ותאפשר לזוגות צעירים ומעוטי יכולת שכירות לטווח ארוך במחירים מוזלים. אתה מסתובב בארה"ב ובאירופה ורואה אלפי דירות להשכרה; אך במדינת ישראל, עד היום, יש רק השכרת דירות על-ידי אנשים פרטיים, וההיצע המוגבל מאפשר עליית מחירים.

"את האנומליה הזו, שבישראל אין פרויקטים להשכרת דירות, אנחנו מבקשים לפתור. התכנית שגיבשנו נותנת תמריצים מאד משמעותיים מטעם המדינה, ומטרתם להגיע לבנייה מסיבית של אלפי דירות להשכרה כל שנה, בפרויקטים ייעודיים. אנחנו נעניק לחברות פטור ממסים על התקבולים מדמי השכירות".

לאחרונה אישרה הממשלה הענקת פטור ממס למוסדיים שישקיעו בדירות חדשות שיוקמו כדיור להשכרה ארוכת טווח. בין השאר מתנה תזכיר החוק את מתן ההטבות במס בכמות יחידות הדיור בפרויקטים, ושוללת את האפשרות לשלב מסלולי הקלות שונים בתחום זה. (לסיפור המלא)

שטייניץ הוסיף היום כי 25% מהדירות תושכרנה במחירים "מפוקחים ומוזלים" על מנת "שלא ירגיש השוכר חוסר ביטחון קיצוני כי כל שנה-שנתיים הוא צריך לעבור דירה. אני מקווה שנשלים את החקיקה בכנסת - בקריאה שנייה ושלישית - בשבועות הקרובים, כך שהאזרח הישראלי יוכל לשכור דירה ל-5-20 שנה במחירים סבירים".

בנושא מחנק האשראי של הקבלנים, אמר שטייניץ כי "עד היום הצלחנו להגדיל את מספר התחלות הבנייה בכ-50% לכ-45 אלף יחידות דיור בשנה. צריך להמשיך בכך. מכיוון שקיימת מצוקת אשראי מסוימת בבנייה, אנחנו, באמצעות המהלך הזה, נשחרר חלק ממחנק האשראי בתחום. אנחנו נותנים עידוד לגופים מוסדיים לממן פרויקטים של שכירות. כך יגיע אשראי לשוק הבינוי מהמוסדיים, לא רק מהבנקים, מה שהיה עד היום. המוסדיים משקיעים בהשכרה בחו"ל, אבל אין סיבה שחסכונות הפנסיה של הישראלים יושקעו רק בפרויקטים בחו"ל.

"אחרי שאלפי דירות ייבנו בשנה, אני משוכנע שהגופים המוסדיים ייכנסו לא רק לנדל"ן מניב בארץ, אלא גם לשכירות. להקל על מצוקת האשראי, אנחנו מפנים את המוסדיים לתת אשראי לבנייה. בהתחלה זה יהיה לשכירות, אחר כך אני בטוח שחלקם ישקלו גם שיתופי פעולה אחרים", אמר שטייניץ.

בכנס התייחס שטייניץ גם לוועדת פלסנר ואמר כי לדעתו צריך שירות צבאי או לאומי - בגופי הביטחון של המדינה: "אני לא רואה ערך שיהיו גדודים של מתנדבי שירות אזרחי בכפייה, ויבצעו בחוסר רצון פעולות. זה לא שוויון בנטל בעיני. אחד משרת באוויר בים וביבשה, השני נוטע פרחים מול ביתו, בשירות אזרחי בקהילה; האחד ישרת בגולני, והשני יטאטא את הישיבה או המסגד במסגרת שירות אזרחי בקהילה. זהו אינו שוויון בנטל. אין לזה ערך. זו תהיה תאונת עבודה בכלכלת ישראל, ואסור שזה יקרה. צריך פתרון לא רק צודק ביותר אלא נכון ביותר".

שטייניץ הוסיף כי "הדבר הצודק הוא שכולם ישרתו בצה"ל, אך הדבר הנכון והחשוב ביותר הוא השוויון בנטל הכלכלי, ושיפור המעמד הסוציו-אקונומי של הערבים והחרדים למענם ולמעננו. אני מקווה שלמרות צחצוחי החרבות הפוליטיים, המהלך הזה יושלם".