"כ-70% מהשפכים בעולם מוזרמים אל מקורות מי שתייה"

רשות המים פרסמה בסוף 2011 כללים חדשים לצמצום וטיפול בשפכים המזיקים ■ ברשות רואים בתאגידי המים את האחראיים העיקריים לאיכות השפכים של מפעלי התעשייה שבתחומם

בד בבד עם התגברות השאיפות והדרישות הבינלאומיות לייצור סביבתי ובר קיימא, מבקשים מפעלי תעשיה בישראל לצמצם ככל הניתן את עלות השימוש במים, לטפל בשפכים, לשפר את איכותם, ולעיתים אף להשיבם לתהליך הייצור. אל שאיפה זו מצטרפים הכללים החדשים שפרסמה רשות המים בסוף 2011, הרואים בתאגידי המים את האחראיים העיקריים לאיכות השפכים של מפעלי התעשייה שבתחומם.

בכנס שערכה 'שיכון ובינוי מים' ב-28 ביוני, בו לקחו חלק תעשיינים, נציגי המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ותאגידי המים, ביקשה החברה לשפוך אור על הנושא, ולהציג את הטכנולוגיות החדשות ואת המגמות בתחום, מצדם של כל העוסקים בסוגיה.

דני גרינוולד, מנהל אגף סיוע, קולחין וטיוב בארות ברשות המים, הציג בכנס את המניעים וההיגיון שמאחורי התקנות החדשות: "הכללים המנחים את התעשייה באשר לאיכות השפכים המותרים להזרמה לביוב, מחייבים את המפעלים להתאים עצמם לרמת סטנדרטים גבוהה במיוחד", אמר גרינוולד.

"תאגידי המים מצידם, מחויבים לפעול למניעת נזקים משפכי תעשייה, זאת באמצעות ניטור ואכיפה, מה שיוצר מחויבות ומסגרת כלכלית המאפשרת טיפול יעיל בנושא". אנשי הרשות הסבירו כי התקנות מאפשרות לתאגידי המים לנקוט בצעדים כלפי מפעלים שלא יעמדו באיכות הנדרשת, קרי - תכולת מלחים חריגה, שאריות אורגניות ומוצקים מרחפים.

"שפכי התעשייה מהווים 16%-17% מכלל השפכים בישראל, וזאת למרות שחלקה היחסי של צריכת המים התעשייתית הוא נמוך", אמרה אתי נתן, הממונה על שפכי תעשייה במשרד להגנת הסביבה. "אם לא די בכך שמדובר בכמות משמעותית, לשפכים אלה פוטנציאל לגרימת נזק סביבתי הגדול בהרבה מחלקם היחסי. אחריות המשרד להגנת הסביבה היא להבטיח כי שפכים אלה אינם רעילים או מזיקים לביומסה במתקני טיהור השפכים, ושהם פריקים בתהליכי הטיפול המקובלים".

עוד צוין בכנס, כי כ-70% ממי השפכים בעולם מוזרמים אל מקורות מים המיועדים לשתייה, כך ששני מיליון טון מי שפכים עדיין שבים לטבע ללא כל טיפול. הדוברים השונים, שבו והזהירו כי מדובר באתגר המחייב פתרון מיידי, אך עם זאת, מדובר בתחום הדורש התמקצעות. הדרישות המחמירות ומורכבות תהליכי הייצור, מניעות יותר ויותר מפעלים בארץ לבצע שינויים אסטרטגיים, ולהעביר את תחום הטיפול בשפכים לחברות חיצוניות המתמחות בכך, וזאת מתוך רצון להתמקד בתחומי הליבה של פעילותן.

חברת 'שיכון ובינוי מים' הציגה בכנס את הפתרונות הנותנים מענה להשבחת מי השפכים והבאתם לאיכות העונה על הדרישות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה.

"אנו מציעים כיום את הפתרונות המתקדמים בעולם הן בתחום המחזור והשבת חומרים, והן בפתרונות להורדת עומסים אורגניים". אמר אורי בן-פורת, מנכ"ל החברה "פתרונות אלה מאפשרים למפעלים ליעל משמעותית את תהליכי הייצור תוך שמירה על הסביבה ועמידה בתקנים מחמירים".